Üreticiler değil aracılar kazandı
Ramazan’ın son günlerinde üretici ve market fiyat farkının 5.3 kata kadar ulaştığına dikkati çeken TZOB Genel Başkanı Bayraktar, tüketicilerin marketteki pahalılıktan üreticileri sorumlu tuttuğunu ancak kazananın üreticiler değil aracılar olduğunu kaydetti
22.05.2020 12:33:00
Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, Ramazan'ın son günlerinde, üretici ve market fiyat farkının 5.3 kata kadar ulaştığına dikkati çekti. Türkiye Ziraat Odaları Birliği olarak üreticiden tüketiciye halkın tamamını yakından ilgilendiren gıda fiyatlarındaki değişimleri takip etmeye ve kamuoyunu doğru bilgilendirmeye devam ettiklerini vurgulayan Bayraktar, marketlerde yüksek fiyatlarla karşılaşan tüketicilerin, fiyat artışından üreticileri sorumlu tuttuğunu belirtti. Bu yanlış algının önüne geçmek amacıyla üretici ve market fiyatlarını paylaştıklarını ifade eden Bayraktar, "Üreticilerimiz değil aracılar kazanıyor. Aracıların insaflı olmasını, üreticilerimizin emeğine saygı göstermesini bekliyoruz" diye konuştu. Üreticiden markete gelinceye kadar artan fiyatlar hakkında da bilgi veren TZOB Başkanı Bayraktar, "Kuru incirin 5.3 kat, salatalığın 5.1 kat, elmanın 4.5 kat, maydanoz, kuru soğan ve nohudun 3.9 kat fazlaya tüketiciye satıldığını ifade eden Bayraktar, "Üreticide 13 lira olan kuru incir 68 lira 70 kuruşa, 59 kuruş olan salatalık 3 liraya, 1 lira 63 kuruş olan elma 7 lira 29 kuruşa, 50 kuruş olan maydanoz 1 lira 96 kuruşa, 60 kuruş olan kuru soğan 2 lira 32 kuruşa, 2 lira 89 kuruş olan nohut 11 lira 13 kuruşa satılmaktadır" diye konuştu. Bayraktar, Ramazan sonunda fiyatı en fazla artan ürünün markette ve üreticide havuç; fiyatı en fazla düşen ürünün ise markette sivri biber ve üreticide kuru soğan olduğunu belirtti.
En fazla fiyat artışı havuçta
Ramazanın son günlerinde, Ramazan öncesine kıyasla markette fiyat düşüşünün en fazla yüzde 58.48 ile sivri biberde görüldüğünü bildiren Bayraktar, şunları kaydetti: "Sivri biberdeki fiyat düşüşünü yüzde 43.26 ile kuru soğan, yüzde 38.61 ile patates, yüzde 34.16 ile salatalık, yüzde 25.43 ile kabak izledi. Markette en fazla fiyat artışı ise yüzde 52.36 ile havuçta yaşandı. Havuçtaki fiyat artışını yüzde 12.87 ile yumurta, yüzde 10.62 ile elma, yüzde 8.82 ile kuru kayısı takip etti."
Üreticide kuru soğan fiyatı düştü
Üreticide ise yüzde 75.26 ile fiyatı en fazla düşen ürünün kuru soğan olduğunu belirten Bayraktar, "Kuru soğandaki fiyat düşüşünü yüzde 67.20 ile sivri biber, yüzde 63.05 ile patates, yüzde 58.53 ile salatalık, yüzde 21.75 ile kabak, yüzde 18,92 ile domates, yüzde 5.13 ile limon, yüzde 4.21 ile marul izledi. Üreticide en fazla fiyat artışı yüzde 70.73 ile havuçta görüldü. Havuçtaki fiyat artışını yüzde 36.85 ile patlıcan, yüzde 36.36 ile kuru kayısı, yüzde 20 ile fındık, yüzde 11,47 ile yumurta, yüzde 9.99 ile Antep fıstığı, yüzde 3.37, yüzde 3.09 ile kuru üzüm, yüzde 2.42 ile kuzu eti takip etti" dedi.