logo
29 NİSAN 2025

Uçak kazaları gündemde: Ön tarafta kurtulma ihtimali yüzde 25, arka tarafta yüzde 44-45

Yılın son günlerinde art arda yaşanan uçak kazaları, kamuoyunda endişeye neden oldu. Havayolunun güvenilirliği ve artan kazaların sebepleri üzerine tartışmalar devam ederken Uçak Bakım ve Onarım Bölümü'nden Dr. Öğr. Üyesi Haluk Kul 'Uçakta ön tarafta kurtulma ihtimali yüzde 25 civarında ise arka tarafta bu oran yüzde 44-45'e çıkıyor' dedi

31.12.2024 12:54:00 / Güncelleme: 31.12.2024 12:59:14
İHA
Uçak kazaları gündemde: Ön tarafta kurtulma ihtimali yüzde 25, arka tarafta yüzde 44-45
Uçak kazaları gündemde: Ön tarafta kurtulma ihtimali yüzde 25, arka tarafta yüzde 44-45
İstanbul Gelişim Üniversitesi Uygulamalı Bilimler Fakültesi Uçak Bakım ve Onarım Bölümü Dr. Öğr. Üyesi Haluk Kul, son dönemde kazaların artması kamuoyunda tedirginlik oluştursa da, havayolunun hâlâ en güvenli ulaşım yöntemi olduğunu belirterek 'Havayolu taşımacılığı, diğer ulaşım türlerine göre istatistiksel olarak çok daha emniyetli. Örneğin, dünyada her yıl ortalama 40-50 milyon uçuş gerçekleşiyor. Bu sayıya oranla yılda sadece 3-5 kaza yaşanıyor. Buna rağmen kara yollarında her gün yüzlerce kaza meydana geliyor, ancak bu durum aynı şekilde gündeme gelmiyor' açıklaması yaptı.

'Sıkı önlemler sayesinde risk seviyesi milyonda 3-4'



Havacılığın düşük risk oranlarına dikkat çeken Kul, alınan sıkı önlemler sayesinde risk seviyesinin milyonda 3-4 gibi oldukça düşük bir düzeyde olduğunu vurguladı. Ancak artan kazaların nedenlerine de şöyle dikkat çekti:
'Son dönemdeki kazaların bir yığılma olduğu doğru. Ancak her olayın kendi dinamikleri var. Örneğin, Azerbaycan'daki olay bir emniyet sorunu değil, güvenlik problemiydi. Savaş bölgesinde sivil bir uçağın, askeri bir hedef olarak algılanıp vurulması, önlenmesi güç bir trajediydi.'

'Teknik arızalar kokpitte incelenmeden yorum yapılamaz'

Kore'de yaşanan uçak kazasıyla ilgili henüz net bilgilere ulaşılamadığını ifade eden Kul, teknik detayların kokpit incelemeleri tamamlanmadan değerlendirilmemesi gerektiğini söyleyerek 'Kazanın nedenini anlamak için iniş sırasında neler yaşandığını bilmek gerekiyor. Uçağın piste hangi hızla indiği, frenleme mekanizmalarının durumu ve pistin fiziksel şartları önemli faktörler' şeklinde konuştu.

Dr. Kul, havacılık kurallarının yaşanan kazalardan çıkarılan derslerle şekillendiğini vurgulayarak 'Havacılıkta kurallar, geçmişte yaşanan kazalar sonucu, adeta kanla yazılmıştır. Bu kuralların sıkı bir şekilde uygulanması, uçuş emniyetini sağlar. Bu nedenle uçakların güvenli olduğuna inanmaya devam etmeliyiz' dedi.

Uçakta hangi koltuklar daha emniyetli



Kamuoyunda, uçak kazalarından kurtulma ihtimalinin koltuk yerleşimiyle bağlantılı olduğuna dair yaygın bir inanç var. Dr. Kul, bu konuda şu bilgileri paylaştı:
'Uçağın arka kısmı nispeten daha emniyetlidir. Ön tarafta kurtulma ihtimali yüzde 25 civarında ise arka tarafta bu oran yüzde 44-45'e çıkıyor. Orta kısımda ise yüzde 35 dolaylarında. Ancak hiçbir bölgede kurtulma oranı yüzde 90 gibi yüksek bir seviyeye ulaşmıyor.'

'Yaya geçitleri daha tehlikeli'



Dr. Kul, havayolu taşımacılığına duyulan güvenin sürmesi gerektiğini ifade ederek çarpıcı bir noktaya şöyle dikkat çekti:
'Türkiye'de insanlar uçaktan korkmak yerine yaya geçidinde daha fazla korkmalı. Ne yazık ki sürücüler yaya geçitlerine dikkat etmiyor, hız sınırlarına uyulmuyor. Bu durum, karayolu kazalarını daha tehlikeli hale getiriyor.'

Havayolu taşımacılığının güvenliği hakkındaki bu açıklamalar, kazalar sonrasında oluşan endişeleri bir nebze olsun hafifletse de uzmanlar, kuralların sıkı bir şekilde uygulanmasının ve risklerin minimize edilmesinin hayati önem taşıdığını vurguluyor.'
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Yorumlarınızı paylaşın

--
İBB'ye 2. dalga operasyonu
30 kişiye tutuklama talebi
İşte ilk kural
İlber Hoca'dan gençlere tavsiyeler
Kura 18 yıl sonra çıktı!
İlk hac kafileleri kutsal topraklarda
O tarihten itibaren geçersiz sayılacak
4.2 milyon kişi ehliyetini yenilemedi
Tutuklu Ayşe Barım hakkında iddianame hazırlandı
30 yıla kadar hapsi isteniyor
'Kusursuz sorumsuzluk'
Hüseyin Baş, Özdağ davasını izledi
Ümit Özdağ bugün hakim karşısındaydı
Duruşma ileri tarihe ertelendi
Mehmet Şimşek, ekonomi gündemini değerlendirdi
'Beklentilerde sınırlı bir kötüleşme var'
BTP lideri demokrasi ayıbını anlattı
'Demokrasilerde talimat milletten gelir'
Her gün yeni bir rakam!
İstanbul'da az hasarlı bina sayısı artıyor
Mevcudu korumak ana hedef
İş dünyasının gündeminde yatırım yok!
8 haftayı geçerse destek şart!
Uzmanların çelişkili açıklamaları kaygıyı tetikliyor!
BTP ve CHP genel başkanları duruşmayı izliyor
Ümit Özdağ hakim karşısında
Resmiyette düşüş sürüyor!
İşsizlik oranında 20 yıl sonra bir 'ilk'
İBB soruşturmasında ifade işlemleri tamamlandı
52 kişi Çağlayan'a gönderildi
İBB'ye 2. dalga operasyonu
30 kişiye tutuklama talebi
İşte ilk kural
İlber Hoca'dan gençlere tavsiyeler
Kura 18 yıl sonra çıktı!
İlk hac kafileleri kutsal topraklarda
O tarihten itibaren geçersiz sayılacak
4.2 milyon kişi ehliyetini yenilemedi
Tutuklu Ayşe Barım hakkında iddianame hazırlandı
30 yıla kadar hapsi isteniyor
'Kusursuz sorumsuzluk'
Hüseyin Baş, Özdağ davasını izledi
Ümit Özdağ bugün hakim karşısındaydı
Duruşma ileri tarihe ertelendi
Mehmet Şimşek, ekonomi gündemini değerlendirdi
'Beklentilerde sınırlı bir kötüleşme var'
BTP lideri demokrasi ayıbını anlattı
'Demokrasilerde talimat milletten gelir'
Her gün yeni bir rakam!
İstanbul'da az hasarlı bina sayısı artıyor
Mevcudu korumak ana hedef
İş dünyasının gündeminde yatırım yok!
8 haftayı geçerse destek şart!
Uzmanların çelişkili açıklamaları kaygıyı tetikliyor!
BTP ve CHP genel başkanları duruşmayı izliyor
Ümit Özdağ hakim karşısında
Resmiyette düşüş sürüyor!
İşsizlik oranında 20 yıl sonra bir 'ilk'
İBB soruşturmasında ifade işlemleri tamamlandı
52 kişi Çağlayan'a gönderildi
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2025

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.