logo
18 ŞUBAT 2025

Uçak kanatları hangi malzemeden yapılıyor?

Uçak kanatları, aerodinamik özellikleri yüksek, hafif ve dayanıklı malzemelerden üretilir. Kanatlar, uçağın kaldırma kuvveti oluşturabilmesi için hayati öneme sahip olduğundan üretim sürecinde özel mühendislik teknikleri ve malzemeler kullanılır

01.11.2024 17:08:00
Ruhi Sarı
Uçak kanatları hangi malzemeden yapılıyor?
Uçak kanatları hangi malzemeden yapılıyor?
Alüminyum, uçak kanatlarında yaygın olarak kullanılır. Hafif ve dayanıklı olması sayesinde uçakların taşıyabileceği yükü artırır. Ayrıca paslanmaz ve korozyona karşı dayanıklıdır.

Alüminyum, saf haliyle kullanılmaz; mukavemetini artırmak için bakır, magnezyum, çinko gibi diğer metallerle alaşım haline getirilir. Bu alaşımlar (örneğin 7075 alüminyum alaşımı) hem hafif hem de sağlam oldukları için kanatlarda tercih edilir.

Hafif ve aerodinamik malzemeler kullanılıyor
Modern uçaklarda kullanılan kompozit malzemeler, özellikle karbon fiber, yüksek mukavemeti ve düşük ağırlığı sayesinde kanatlarda büyük avantaj sağlar. Bu malzemeler metalden daha hafif ve güçlü oldukları için aerodinamik verimliliği artırır.

Özellikle ticari uçaklarda, Boeing 787 Dreamliner ve Airbus A350 gibi modellerde kanatlarda kompozit malzemeler kullanılır. Karbon fiber, epoksi gibi bir reçineyle birleştirilir ve dayanıklı bir yüzey elde edilir.

Titanyum, alüminyumdan daha ağır olmakla birlikte son derece güçlü ve ısıya dayanıklıdır. Korozyon direnci de yüksektir. Kullanımı: Titanyum, özellikle kanatların yüksek sıcaklıklara ve basınca maruz kalan bağlantı bölgelerinde veya motorla yakın alanlarda kullanılır.

Kanatlar bilgisayar destekli programlarla tasarlanır
Kanatlar, bilgisayar destekli tasarım (CAD) programları kullanılarak tasarlanır. Aerodinamik verimliliği en üst düzeye çıkaracak şekil ve yüzey özellikleri dikkatlice hesaplanır. Bu tasarım sürecinde rüzgar tüneli testleriyle kanadın hava akışına uyumu ölçülür.

Alüminyum gibi metaller levha haline getirilip istenilen şekle sokulurken kompozit malzemeler, karbon fiber katmanları halinde kesilir ve özel kalıplarda epoksi ile birleştirilir. Katmanlar, son derece dayanıklı olacak şekilde bir araya getirilir.

Kanat yapıları, iç iskelet (ribs) ve destekleyici yapılarla (spar) birlikte montajlanır. Ribs (kanat içindeki iskeletler), kanat yüzeyinin şeklini korurken sparlar (ana destek kirişleri) kanadın dayanıklılığını sağlar. Bu parçalar perçinleme, kaynak veya özel yapıştırıcılarla birleştirilir.

Testler çok önemlidir
Üretim sonrası kanatlara yük testleri yapılır. Esneklik ve mukavemet ölçümleri için simülasyonlar uygulanır. Böylece, uçuş sırasında rüzgar direnci, basınç ve ısı gibi zorlu koşullara dayanıp dayanmayacağı test edilir.

Kanatlar, korozyona karşı dayanıklılığı artırmak için özel kaplamalarla korunur. Bu kaplamalar genellikle paslanmayı önlemek ve aerodinamik özellikleri iyileştirmek amacıyla yapılır.

Uçak kanatlarının üretimi, hafiflik ve dayanıklılığı bir araya getiren yüksek teknoloji ürünü malzemeler ve tasarım yöntemleriyle gerçekleştirilir. Kanatlarda kullanılan alüminyum, karbon fiber kompozitler ve titanyum gibi malzemeler, uçağın performansını artırırken yakıt verimliliğini ve güvenliğini de üst düzeye taşır.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Yorumlarınızı paylaşın

--
25'i tutuklu 46 sanık yargılanıyor
'Yenidoğan çetesi' davası başladı
Kar İstanbul'a geri dönüyor
Okullar tatil olabilir
Rusya-ABD, Suudi Arabistan’da
Zelenskiy gece yarısı Ankara'da
TCMB verileri açıkladı
Özel sektörün yurt dışı borcu arttı
Türk tarımının bitirildiğinin tanıkları
Ülkemizde 35 yaş üzerinde yaklaşık 700 bin traktör var
Acilde 'fiyat pazarlığı' soruşturması sürüyor
Muhasebeci gözaltına alındı
AB'yi kabul etmek bir esarettir
Avrupa'nın kuyruğu olmak bize yakışmaz
Ukrayna hoşnut değil
ABD-Rusya kapışmasında ilk raunt Riyad'da
Bütçe gelirlerinin yüzde 18'i faize gitti
Böyle bir ekonomi modeli sadece rantiyeyi mutlu eder
Derbi öncesi kritik galibiyet
Galatasaray, Rizespor'u son 6 maçta da yendi
Narin Güran cinayetine ilişkin yeni iddianame
12 kişiye yeni dava
Malatya diken üstünde
4,4'lük deprem paniğe neden oldu
Selçuk Üniversitesi'nde silah sesleri
Dekan yardımcısı vuruldu
İşte Ümit Özdağ için istenen ceza
İddianame hazırlandı
İşte ölen Ukraynalı asker sayısı
Zelenskiy acı bilançoyu açıkladı
25'i tutuklu 46 sanık yargılanıyor
'Yenidoğan çetesi' davası başladı
Kar İstanbul'a geri dönüyor
Okullar tatil olabilir
Rusya-ABD, Suudi Arabistan’da
Zelenskiy gece yarısı Ankara'da
TCMB verileri açıkladı
Özel sektörün yurt dışı borcu arttı
Türk tarımının bitirildiğinin tanıkları
Ülkemizde 35 yaş üzerinde yaklaşık 700 bin traktör var
Acilde 'fiyat pazarlığı' soruşturması sürüyor
Muhasebeci gözaltına alındı
AB'yi kabul etmek bir esarettir
Avrupa'nın kuyruğu olmak bize yakışmaz
Ukrayna hoşnut değil
ABD-Rusya kapışmasında ilk raunt Riyad'da
Bütçe gelirlerinin yüzde 18'i faize gitti
Böyle bir ekonomi modeli sadece rantiyeyi mutlu eder
Derbi öncesi kritik galibiyet
Galatasaray, Rizespor'u son 6 maçta da yendi
Narin Güran cinayetine ilişkin yeni iddianame
12 kişiye yeni dava
Malatya diken üstünde
4,4'lük deprem paniğe neden oldu
Selçuk Üniversitesi'nde silah sesleri
Dekan yardımcısı vuruldu
İşte Ümit Özdağ için istenen ceza
İddianame hazırlandı
İşte ölen Ukraynalı asker sayısı
Zelenskiy acı bilançoyu açıkladı
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2025

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.