Taşımacılıkta İran'la krize çözüm aranıyor
Türkiye ile İran arasında her geçen gün bir kriz haline gelen akaryakıt farkı ve geçiş ücreti gerginliği için alternatif çözüm yolları aranıyor. Uluslararası Nakliyeciler Derneği İcra Kurulu Başkanı Fatih Şener, "İran'a alternatif olarak Hazar'da RoRo'lar
18.10.2014 00:00:00
YENİ MESAJ/İSTANBULUluslararası Nakliyeciler Derneği (UND), Türkiye-İran arasında 'akaryakıt farkı' ve 'geçiş ücretinden' tırmanan gerginliğe çözüm için alternatif çözüm yolları arıyor. UND İcra Kurulu Başkanı Fatih Şener, UND Genel Merkezi'nde yaptığı basın toplantısında girişimleri hakkında bilgiler vererek, şunları söyledi: "Yaşanan bu süreçte iki önemli görüşme gerçekleştirdik. Bunlardan ilki Azeri bir yatırımcı ile idi. Azeri yatırımcının netleşmesiyle birlikte şu Hazar Denizi'nde yapılacak yatırım şu an sadece tren vagonu taşımaya yönelik olan Ro-Ro'ların yenilenmesini kapsıyor. Yatırım kapsamında 200 TIR kapasiteli Ro-Ro'ların alınması planlanıyor. Türk tarafı şimdiden Gürcistan, Azerbaycan ve Türkmenistan'a İran'dan kayabilecek TIR trafiği konusunda bilgilendirme yapmış durumda. Şu anda oradan yılda geçen araç sayısı sadece yılda 3 bin?" Türk ve İranlı nakliyeciler bir araya geldi Fatih Şener, gerginliğin giderilmesi için iki ülkenin Nakliyeciler Birliği yetkililerinin bir araya geldiğini belirterek, şöyle devam etti: "İki ülkenin Nakliyeciler Birliği yetkilileri 20 yıldır uygulanan bu ücretleri konuşmak üzere İran tarafından gelen davet üzerine UND Merkezinde bir araya gelmiştir. Dernek Başkanımız Çetin Nuhoğlu İranlı muhataplarına İran'da gördükleri haksız uygulamaları detaylı bir şekilde anlatarak İranlı dernek başkanına eşit şartlarda çalışmayı sembolize eden bir terazi hediye etmiştir. Yapılan görüşmede iki dernek başkanı; * Her iki ülke nakliyecisi eşit şartlarda çalışmalıdır. * Her ne adla olursa olsa devlet para almamalı, sonuçta devlete giden bu para nakliyecinin ve ihracatçının cebinden çıkıyor. Görüşünde uzlaşmış İran heyeti UND taleplerini İranlı yetkililere ileteceğini belirterek toplantıdan ayrılmıştır" dedi. Kriz nasıl başladı İran, 20 yıldan bu yana "İran'da akaryakıt, ucuz sizde pahalı" diyerek Türk araçlarından transit geçişte tek yönde 750 dolar ekstra ücret ile beraber Türkiye'ye dönüşte depoda bulundurulan yakıt için 550 dolar ek vergi alıyordu. 1/10 yakıt fiyatı ile Türkiye'ye gelen İran araçları ise İran-Türkiye, Türkiye-İran taşımalarının yüzde 90'ını ele geçirmiş durumdaydı. Bu haksızlıklar ve zorluklar sebebiyle geçtiğimiz yıl İran üzerinden Türk Cumhuriyetlerine giden araçlarımızdan 13 bin 800'ü yüklerini İran araçlarına devretmek zorunda kaldı. İran'ın Türk TIR'larına yönelik uygulamaları * Gümrük kapılarında önce İran TIR'ları geçiriliyor. Transit geçen Türk araçları sınırda 15 güne kadar bekletilebiliyor. Bu da malların bozulmasına yol açıyor. * Türk TIR'ları Türkiye girişinde yılda sadece 12 İran aracının geçtiği verimsiz Sero sınır kapısına yönlendiriliyor.* İran Türk TIR'larından gümrükten Türkiye'ye çıkışta 1100 dolar yakıt ek vergisi alıyor. * İran Türk TIR'larını izlemek için araçlara 110 dolar karşılığında araç takip cihazı taktırıyor. * Türk araçlarına yük veren İranlı tüccarlara yüzde 10 vergi cezası veriliyor. * Bazı İran TIR'ları transit geçeceği vaadiyle Türkiye'ye boş giriyor ve yakıt satıyor.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.