t Oruç tutacak kimsenin sahur yemeği yemesi müstahabdır. Bunun vakti, gecenin sonudur. Alimlere göre, gecenin sonu, altıda biridir. Sahur yemeği, insana oruç için kuvvet verir. Sahurun geciktirilmesi müstahab ise de, ikinci fecrin doğup doğmadığından şübhe edileck bir zamana kadar geciktirilmesi mekruhtur.
Sahur, seher vaktinde yenecek yemektir. Bu yemeğe "Sahur Yemeği" denir. Seher de, ikinci fecirden biraz önesine kadar olan vakittir.
t İftarı acele yapmak, yani akşam namazından önce oruç açmak müstahabdır. Böylece oruç hali, namazda kalbin huzuruna engel olmaz. Fakat hava bulutlu olunca, iftar için acele edilmez, ezan okunmuş olsa bile... Minare gibi çok yüksekte bulunan kimse, güneşin batışını görmedikçe iftar edemez. Aşağıda bulananların güneşin batması ile iftar etmeleri ona tesir etmez.
tAkşamleyin iftar ederken şöyle dua yapılması sünnettir:
"Allahümme leke Sumtü ve bike amentü ve aleyke tevvekkeltü ve alâ rızkıbe eftartü."
Anlamı: "Allah'ım! Senin rızan için oruç tuttum, sana iman ettim, sana güvendim, senin rızkınla iftar ettim orucumu açtım.
t Orucu hurma gibi tatlı bir şeyle açmak mendubdur.
tOruçlu kimsenin, yakınlarına ve fakirlere fazlaca yardımda bulunması müstahabdır.
t Oruçlunun mümkün olduğu kadar gece ve gündüz Kur'an okumak, Allah'ı zikretmek, peygamberimize Salât ve Selâm getirmek ve ilimle uğraşmak suretiyle meşgul olması müstahabdır.
tOruçlunun boş ve yararasız sözlerden dilini tutması da müstahabdır. Gıybetten, söz taşımadan kaçınmak ise her zaman vacibdir. Ancak bu kaçınmanın gerekliliği Ramazan'da daha çok kuvvet kazanır.
t Oruçlu için İtikaf da müstahabdır.
t Ramazan orucunu tutmaya engel olacak derecede bedene takatsizlik verici işlerde bulunmak caiz değildir. Öğleye kadar çalışıp sonra dinlenmelidir. Mümkün bazı işleri, ücret karşılığında başkasına gördürmelidir. Sonuç olarak denir ki, kesin bir zaruret bulunmadıkça, insanın kendisini pek ağır işlerle yorarak oruç tutalamaz hale getirmesi caiz görülemez.
Sahur, seher vaktinde yenecek yemektir. Bu yemeğe "Sahur Yemeği" denir. Seher de, ikinci fecirden biraz önesine kadar olan vakittir.
t İftarı acele yapmak, yani akşam namazından önce oruç açmak müstahabdır. Böylece oruç hali, namazda kalbin huzuruna engel olmaz. Fakat hava bulutlu olunca, iftar için acele edilmez, ezan okunmuş olsa bile... Minare gibi çok yüksekte bulunan kimse, güneşin batışını görmedikçe iftar edemez. Aşağıda bulananların güneşin batması ile iftar etmeleri ona tesir etmez.
tAkşamleyin iftar ederken şöyle dua yapılması sünnettir:
"Allahümme leke Sumtü ve bike amentü ve aleyke tevvekkeltü ve alâ rızkıbe eftartü."
Anlamı: "Allah'ım! Senin rızan için oruç tuttum, sana iman ettim, sana güvendim, senin rızkınla iftar ettim orucumu açtım.
t Orucu hurma gibi tatlı bir şeyle açmak mendubdur.
tOruçlu kimsenin, yakınlarına ve fakirlere fazlaca yardımda bulunması müstahabdır.
t Oruçlunun mümkün olduğu kadar gece ve gündüz Kur'an okumak, Allah'ı zikretmek, peygamberimize Salât ve Selâm getirmek ve ilimle uğraşmak suretiyle meşgul olması müstahabdır.
tOruçlunun boş ve yararasız sözlerden dilini tutması da müstahabdır. Gıybetten, söz taşımadan kaçınmak ise her zaman vacibdir. Ancak bu kaçınmanın gerekliliği Ramazan'da daha çok kuvvet kazanır.
t Oruçlu için İtikaf da müstahabdır.
t Ramazan orucunu tutmaya engel olacak derecede bedene takatsizlik verici işlerde bulunmak caiz değildir. Öğleye kadar çalışıp sonra dinlenmelidir. Mümkün bazı işleri, ücret karşılığında başkasına gördürmelidir. Sonuç olarak denir ki, kesin bir zaruret bulunmadıkça, insanın kendisini pek ağır işlerle yorarak oruç tutalamaz hale getirmesi caiz görülemez.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.