Komşularla ihracat yara aldı
EVSİD Başkanı Önder, Türkiye’nin yakın dönemde ihracatta çok pazar kaybettiğine işaret ederek, “Mesela İran ve Irak’ta ciddi kayıplar yaşandı. Suudi Arabistan, Mısır, Birleşik Arap Emirlikleri’nde de gerileme yaşanıyor. Hatta Rusya’da bile istenilen seviyeye gelemedik” dedi
![Komşularla ihracat yara aldı](resimler/haberler/24/komsularla-ihracat-yara-aldi-H1330179-11.jpg)
![](temalar/resimler/bos.gif)
![Komşularla ihracat yara aldı](resimler/haberler/24/komsularla-ihracat-yara-aldi-H1330179-12.jpg)
![](temalar/resimler/bos.gif)
![](temalar/resimler/bos.gif)
Ev ve Mutfak Eşyaları Sanayicileri ve İhracatçıları Derneği (EVSİD) Başkanı Burak Önder, dünyanın hızlı balığın kazandığı hale geldiğini dile getirdi. İstanbul'da ekonomi basınıyla sohbet toplantısı düzenleyen Önder, dernek olarak ev ve mutfak eşyaları sektöründe ihracat kültürünü oluşturmak için çaba sarfettiklerini dile getirerek, "Zira sanayici bir sektörüz. Şu anda üyelerimiz yüzde 60 iç pazara, yüzde 40 ihracata çalışıyor. İç pazarda gerileme yaşandığı için ihracatın payı arttı" şeklinde konuştu. Buna karşılık Önder, Eylül ayından bu yana iç pazarda toparlanma yaşandığını, güven duygusunun geri gelmeye başladığını ifade etti.
Yakın pazarları kaybettik
Türkiye'nin son dönemde ihracatta ciddi pazar kayıpları yaşadığının altını çizen Önder, şunları söyledi: "İran ve Irak'ta kayıplar yaşadık. Suudi Arabistan, Mısır, Birleşik Arap Emirlikleri'nde de gerileme var. Rusya ile 24 Kasım 2015'teki uçak krizi sonrasında istenilen seviyeye gelemedik, hâlâ patinaj yaptığımız alanlar var. Yine de Rusya pazarında geldiğimiz nokta sevindirici" dedi. Önder, mevcut navlun ve nakliye fiyatlarıyla Türkiye'nin Singapur, Dubai, Panama, Hong Kong ve Hollanda gibi re-export (yeniden ihraç) ülkesi olamayacağına dikkatleri çekerek, "Hollanda'nın ihracatı 435 milyar dolar, Singapur'unki 315 milyar dolar. Transit ülkeler taşıma maliyetlerini aşağı çekmiş" diye konuştu. Bu yıl Fas'a, Kolombiya'ya, Çekya'ya Invitation Only adı altında özel etkinlikler düzenlediklerini dile getiren Önder, "Bu etkinlikler sayesinde sektörümüzde Fas'a ihracat yüzde 61, Peru'ya yüzde 50, Şili'ye yüzde 62, Meksika'ya yüzde 27, Vietnam'a yüzde 60, Hindistan'a yüzde 50 arttı" dedi.
Kalite iyi, tasarım zayıf
Ev ve mutfak eşyaları sektöründe kalitelerinin Avrupa düzeyinde olduğunu kaydeden EVSİD Başkanı, "Ülke olarak tasarımda zayıfız. Biz inovasyon yerine immivasyon (taklit inovasyon!) yapıyoruz. Buna karşılık fiyat ve serviste çok iyiyiz" şeklinde konuştu. Önder, 2019'da sektörlerinde kaydadeğer yatırım olmadığının da altını çizdi. Önder, başta Avrupa olmak üzere gelişmiş ülkelerde plastik karşıtı kampanyanın sektörleri üzerindeki etkisine dair sorumuza da, şu şekilde cevap verdi: "Plastik son 50 yılda cam ve metalden ciddi pay aldı. Ben şahsen sıcağa temas eden şeyde plastik ürün kullanmıyorum ve soğuk yiyecekler için saklama kapları kullanıyorum. Plastik binlerce kez dönüştürülebiliyor. Bunu yapmak gerekiyor. Bir de plastik hayatın her alanına girmiş durumda."
81 büyük alıcı firma İstanbul'a geliyor
Öte yandan EVSİD'in 20-23 Kasım tarihlerinde İstanbul'da düzenleyeceği ve tüm dünyadan büyük alıcıları Türk mutfak sektörü ile buluşturacağı Invitation Only (Sadece Davetiye ile) etkinliği bu sene rekor bir katılım gerçekleşecek. Katılan Türk firması sayısının 57'ye çıktığını ve kapasite dolduğu için yeni firma alamadıklarını belirten Burak Önder, 50 farklı ülkeden 81 alıcı firmanın etkinlik için İstanbul'a geleceklerini belirtti. Önder, sektörün 2019 ihracat hedefinin de 2.9 milyar dolar olduğunu kaydetti. Önder, "2020 yılında Invitation Only etkinliğini Avrupa, Latin Amerika ve Asya'ya taşımayı planlıyoruz. Ayrıca Güney Kore, Kanada, Kenya ve ABD pazarına yönelik de faaliyetler kurguladık. Avrupa pazarı için Polonya merkezli bir çalışma ile sadece Polonya değil çevre 15 ülkeden alıcıları tek bir noktada toplamayı düşünüyoruz" dedi. Önder, 'fuar mı, bu tarz etkinlikler mi' sorumuza ise "Fuarlar her zaman önemli zira kendinizi gösterme yeri. Ancak fuarlar önemini kaybediyor. Bizim etkinliklerimiz insana dokunuyor. Mesela tedarikçi ile müşteri birlikte kahvaltı yapıyor. İkisi birbirini tamamlıyor" şeklinde karşılık verdi.
RECEP BAHAR/İSTANBUL