124 bin sahabenin her biri bir tane hadis söylemiş olsa, bu da yüzbinin üzerinde hadis yapar. Bir tek hadis rivayet etmeleri mümkün olmadığına göre bu sayı yüzbinlercedir. Yüzbinlerce hadis vardır.
Ama şimdi adam kalkıyor; "Peygamberlerden 10 tane hadis geldi. 20 tane geldi. 100 tane geldi" diyor. Lutfedip bu sayıyı 500 taneye çıkartanlar da var. O zaman da insan, bunlar herhalde bazı güçlerin ya bedava yahut da paralı avukatlığını yapıyorlar diye düşünmeden edemiyor.Bir mevzu ile alakalı olarak zaman zaman şu sözü de duyuyoruz: "Kur'an bize yeter. Kur'an'ın açıklamadığı hiç bir şey kalmamıştır""Kur'an bize yeter" diyen arkadaşlara cevaben bir hadis-i şerif hatırımıza geldi. Peygamber Aleyhisselam Efendimiz buyuruyor ki: "Öyle bir gün gelecek ki, o zaman rahat koltuğuna yaslanarak, 'Helal ve haram hükmünü, hadislerde aramaya gerek yok. Kur'an'a bakarak anlarız' diyenler çıkacaktır. Onlar okun yaydan çıktığı gibi dinden çıkacaklardır." (Ebu Davut, Sünnet, h. no: 4605; Tirmizi, ilim, 10; Hakim; Müstetrek, 1, 108)."Kur'an bize yeter" diyenler, okun yaydan fırladığı gibi dinden çıkacaktır. Gaflette iseler Allah ayıktırsın. Bu okuduğum hadis, sahih hadistir.Veda Hutbesi'nde Peygamber Efendimiz, "Size iki emanet bırakıyorum; Kur'an ve Sünnetim" buyuruyor. Bir başka hadis-i şerifte Hz. Peygamber, "Ben ilmin şehriyim, Ali kapısıdır" buyuruyor. Bunun anlamı şudur: Biri işin müşahhası, diğeri mücerredidir. Sünnetsiz, Kur'an'ı anlamak, yaşamak mümkün değildir. Peygamberin hallerini biz kitaplardan okusak da, Kur'an ile Peygamber'in hadisini bize aktaracak olan, yahut da ondan iz taşıyacak, en azından ahlaken bizi ona taşıyacak insana her zaman için ihtiyaç olmuştur "Namaz nasıl kılınacak?"Sünnet Kur'an'ın kapısı değil, sünnet Kur'an'ın kendisidir. Allah buyuruyor ki, "Namaz kılın". Sahabe soruyor: "Namaz nasıl kılınacak?" "Benden gördüğünüz gibi" (Müsned, c. 5, s. 70-20479). Emir Kur'an'da, uygulanışı Peygamber'de. Yani Kur'an'ın açılmasıdır, sünnet.Esasen bu kainat da bir Kur'an'dır. Ama Allah bunu formüle etti, sayfanın içine koydu. Bu kainat Kur'an'ın içinde anlatılıyor. Beyan ediliyor. Yani şu kainatta ne varsa, Kur'an'da da var. Bunların haricinde bir Kur'an daha var. O da, insandır.İnsanın iç tabiatına bakın, bütün kainat onda manen saklı. İşte, Allah'ın Sevgilisi bunu hayata geçirerek müşahhas Kur'an oluyor. Hepsi birbirini tamamlayandır. Hepsi ayettir. Kainat ayeti, insan ayeti, Hz. Muhammed ayeti... En güzel tarzda onu ortaya koyan Hz. Muhammed'dir. İşte o sünnetin kendisidir ayet. Sünnetin o tarzda görünmesi, ayetin tatbikidir. Hayata geçiş tarzıdır.
RAHMETEN Lİ'L-ÂLEMÎN HZ. MUHAMMED (SAV) / Prof. Dr. Haydar BAŞ'ın kaleminden Gönül Sohbetleri
Ama şimdi adam kalkıyor; "Peygamberlerden 10 tane hadis geldi. 20 tane geldi. 100 tane geldi" diyor. Lutfedip bu sayıyı 500 taneye çıkartanlar da var. O zaman da insan, bunlar herhalde bazı güçlerin ya bedava yahut da paralı avukatlığını yapıyorlar diye düşünmeden edemiyor.Bir mevzu ile alakalı olarak zaman zaman şu sözü de duyuyoruz: "Kur'an bize yeter. Kur'an'ın açıklamadığı hiç bir şey kalmamıştır""Kur'an bize yeter" diyen arkadaşlara cevaben bir hadis-i şerif hatırımıza geldi. Peygamber Aleyhisselam Efendimiz buyuruyor ki: "Öyle bir gün gelecek ki, o zaman rahat koltuğuna yaslanarak, 'Helal ve haram hükmünü, hadislerde aramaya gerek yok. Kur'an'a bakarak anlarız' diyenler çıkacaktır. Onlar okun yaydan çıktığı gibi dinden çıkacaklardır." (Ebu Davut, Sünnet, h. no: 4605; Tirmizi, ilim, 10; Hakim; Müstetrek, 1, 108)."Kur'an bize yeter" diyenler, okun yaydan fırladığı gibi dinden çıkacaktır. Gaflette iseler Allah ayıktırsın. Bu okuduğum hadis, sahih hadistir.Veda Hutbesi'nde Peygamber Efendimiz, "Size iki emanet bırakıyorum; Kur'an ve Sünnetim" buyuruyor. Bir başka hadis-i şerifte Hz. Peygamber, "Ben ilmin şehriyim, Ali kapısıdır" buyuruyor. Bunun anlamı şudur: Biri işin müşahhası, diğeri mücerredidir. Sünnetsiz, Kur'an'ı anlamak, yaşamak mümkün değildir. Peygamberin hallerini biz kitaplardan okusak da, Kur'an ile Peygamber'in hadisini bize aktaracak olan, yahut da ondan iz taşıyacak, en azından ahlaken bizi ona taşıyacak insana her zaman için ihtiyaç olmuştur "Namaz nasıl kılınacak?"Sünnet Kur'an'ın kapısı değil, sünnet Kur'an'ın kendisidir. Allah buyuruyor ki, "Namaz kılın". Sahabe soruyor: "Namaz nasıl kılınacak?" "Benden gördüğünüz gibi" (Müsned, c. 5, s. 70-20479). Emir Kur'an'da, uygulanışı Peygamber'de. Yani Kur'an'ın açılmasıdır, sünnet.Esasen bu kainat da bir Kur'an'dır. Ama Allah bunu formüle etti, sayfanın içine koydu. Bu kainat Kur'an'ın içinde anlatılıyor. Beyan ediliyor. Yani şu kainatta ne varsa, Kur'an'da da var. Bunların haricinde bir Kur'an daha var. O da, insandır.İnsanın iç tabiatına bakın, bütün kainat onda manen saklı. İşte, Allah'ın Sevgilisi bunu hayata geçirerek müşahhas Kur'an oluyor. Hepsi birbirini tamamlayandır. Hepsi ayettir. Kainat ayeti, insan ayeti, Hz. Muhammed ayeti... En güzel tarzda onu ortaya koyan Hz. Muhammed'dir. İşte o sünnetin kendisidir ayet. Sünnetin o tarzda görünmesi, ayetin tatbikidir. Hayata geçiş tarzıdır.
RAHMETEN Lİ'L-ÂLEMÎN HZ. MUHAMMED (SAV) / Prof. Dr. Haydar BAŞ'ın kaleminden Gönül Sohbetleri
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.