İmam Kazım oruç, hac, cihat
Ramazan ayının orucu, Ramazan hilalinin görülmesiyle başlar ve Şevval hilalinin görülmesiyle de sona erer
29.03.2025 17:03:00
Haber Merkezi
Haber Merkezi





Ramazan ayının orucu, Ramazan hilalinin görülmesiyle başlar ve Şevval hilalinin görülmesiyle de sona erer. Teravih namazı (Ramazan ayı gecelerinde kılınan müstehap namazlar, diğer müstehap namazlar gibi) cemaatle kılınmaz.
Her ay üç gün oruç tutmak müstahaptır; her on günden birini; ilk on günde perşembe, ikinci on günde çarşamba, son on gününde de yine perşembe günü. Şaban ayının orucu güzeldir, sünnettir de.
Resulullah salla'llâhu aleyhi ve alih buyurmuştur ki: "Şaban ayı benim ayımdır, Ramazan ayı Allah'ın ayıdır." Ramazan ayının kaza olan oruçları ardı ardına tutulmasa da olur.
Hacca gitmeye gücü yeten kimsenin gidip Allah'ın evini ziyaret etmesi farzdır. Gitmeye gücü yetmekten maksat, azık ve binektir. Uzaktan gelenler için Temettü haccından başkası caiz değildir; diğerlerinin yaptığı gibi Kıran ve İfrat haccı caiz değildir.
Mikattan önce ihram caiz değildir. Allah Teâla buyurmuştur ki: "Hac ve umreyi Allah için tamamlayın."
Enenmiş (hayâları çıkarılmış) hayvanın kurban edilmesi caiz değildir. Çünkü o nakıstır. Ama hayâsı burulmuş hayvanın kurban edilmesi caizdir.
Cihat, adil imamın emriyle yapılır. Kim, mal, mülk ve canını savunmak yolunda savaşıp da öldürülürse şehittir. Takiye hâlinde hiçbir kâfiri öldürmek caiz değildir. Ancak can tehlikesi olmazsa ve (o kâfir) katil veya bağî olursa o başka.
Muhalif veya muhalif olmayan kimselerin mallarını (haksız yere) yemek caiz değildir. Takiye yerinde (düşmanın egemen olduğu ve karşı koymanın mümkün olmadığı bir yerde) takiye etmek farzdır. Zalimin zulmünü uzaklaştırmak için takiye olarak yemin edip de yemininin üzerinde durmayan kimseye, yemini bozma keffareti yoktur.
Talak, Allah'ın emri ve Peygamber salla'llâhu aleyhi ve alih'in sünnetine göre olmalıdır. Sünnete uygun olmayan talak, doğru değildir. Kur'ân'a muhalif olan talak, talak değildir.
Aynı şekilde, sünnete muhalif olan nikâh da nikâh değildir. Bir erkeğin, aynı zamanda hür kadınlardan dörtten fazla hanımı olamaz. Bir kadına, sünnete uygun olarak üç defa talak verilirse başka birisiyle evlenip boşanmadıkça (önceki kocasına) helal olmaz. Emirü'l-Müminin Hz. Ali aleyhi's-selâm şöyle buyurmuştur: "Üç talaklı (bir mecliste üç defa talak verilen) kadınlardan sakının. Çünkü (talakları sahih olmadığı için) onların kocaları vardır."
Peygamber salla'llâhu aleyhi ve alih'e her yerde, (özellikle) rüzgâr estiğinde, aksırıldığında ve diğer zamanlarda salâvat getirilir.
Allah'ın dostlarını ve dostlarının dostlarını sevmek, Allah'ın düşmanlarından nefret etmek, onlardan ve önderlerinden beraat etmek dinî vazifelerdendir.
Anne ve babaya iyilik etmelisin. Müşrik iseler, onlara itaat etmeyerek, dünyada onlarla iyi geçineceksin. Çünkü Allah Teâla şöyle buyurmuştur: "Bana ve anne- babana şükret; dönüş yalnız banadır. Onlar (anne ve baba), hakkında bilgin olmayan şeyi bana şirk koşman için çalışırlarsa, onlara itaat etme."
Emirü'l-Müminin Ali aleyhi's-selâm şöyle buyurmuştur: "Onlar (Ehlikitap), âlim ve rahipler için ne oruç tutuyor, ne de namaz kılıyorlardı; sadece Allah'a karşı masiyet etmelerini emrettikleri zaman, onlara itaat ediyorlardı."
Daha sonra buyurdular ki, Resulullah salla'llâhu aleyhi ve alih'ten duydum ki, şöyle buyuruyordu: "Kim Allah'a itaatin dışında bir mahlûka itaat ederse kâfir olmuş, Allah'tan başkasını ilâh edinmiştir."
Hayvanlarda cenininin boğazlanması, annesinin boğazlanmasıyladır (yani hayvanın başını kestiklerinde karnındaki yavrusu da helal olur).
Peygamberlerin günahları, nübüvvet makamının saygısı için bağışlanmış olan küçük şeylerdir.
Allah'ın emrettiği şekliyle faraizde (Allah'ın kitabında miktarı açıklanan paylarda) avl( ) yoktur. Anne, baba ve evladın olmasıyla, koca ve karıdan başka hiçbir kimseye miras ulaşmaz. Mirasta belli bir payı olan, payı olmayandan daha evladır. Asabe( ) de Allah'ın dininden değildir.
Yeni doğan erkek veya kız çocuğunun yedinci günü, akika kurbanı verilir, saçı kesilir, ismi konulur ve yine o günde saçının ağırlığı miktarınca altın veya gümüş sadaka verilir.
Kulların fiilleri, tekvin yaratılışıyla değil, takdir yaratılışıyla Allah'ın mahlûkudur. Ne cebre inan, ne de tefvize Allah Teâla, suçsuzu günahkârın suçuyla hesaba çekmediği gibi evlat ve çocukları da babaların suçuyla cezalandırmaz. Çünkü Allah Teâla buyurmuştur ki:
"Doğrusu hiçbir kimse başkasının suçunu yüklenmez."
"Doğrusu insana, kendi (emek ve) çabasından başkası yoktur." (Hasan B. Ali el-Harranî Tuheful Ukul eserinden)
Her ay üç gün oruç tutmak müstahaptır; her on günden birini; ilk on günde perşembe, ikinci on günde çarşamba, son on gününde de yine perşembe günü. Şaban ayının orucu güzeldir, sünnettir de.
Resulullah salla'llâhu aleyhi ve alih buyurmuştur ki: "Şaban ayı benim ayımdır, Ramazan ayı Allah'ın ayıdır." Ramazan ayının kaza olan oruçları ardı ardına tutulmasa da olur.
Hacca gitmeye gücü yeten kimsenin gidip Allah'ın evini ziyaret etmesi farzdır. Gitmeye gücü yetmekten maksat, azık ve binektir. Uzaktan gelenler için Temettü haccından başkası caiz değildir; diğerlerinin yaptığı gibi Kıran ve İfrat haccı caiz değildir.
Mikattan önce ihram caiz değildir. Allah Teâla buyurmuştur ki: "Hac ve umreyi Allah için tamamlayın."
Enenmiş (hayâları çıkarılmış) hayvanın kurban edilmesi caiz değildir. Çünkü o nakıstır. Ama hayâsı burulmuş hayvanın kurban edilmesi caizdir.
Cihat, adil imamın emriyle yapılır. Kim, mal, mülk ve canını savunmak yolunda savaşıp da öldürülürse şehittir. Takiye hâlinde hiçbir kâfiri öldürmek caiz değildir. Ancak can tehlikesi olmazsa ve (o kâfir) katil veya bağî olursa o başka.
Muhalif veya muhalif olmayan kimselerin mallarını (haksız yere) yemek caiz değildir. Takiye yerinde (düşmanın egemen olduğu ve karşı koymanın mümkün olmadığı bir yerde) takiye etmek farzdır. Zalimin zulmünü uzaklaştırmak için takiye olarak yemin edip de yemininin üzerinde durmayan kimseye, yemini bozma keffareti yoktur.
Talak, Allah'ın emri ve Peygamber salla'llâhu aleyhi ve alih'in sünnetine göre olmalıdır. Sünnete uygun olmayan talak, doğru değildir. Kur'ân'a muhalif olan talak, talak değildir.
Aynı şekilde, sünnete muhalif olan nikâh da nikâh değildir. Bir erkeğin, aynı zamanda hür kadınlardan dörtten fazla hanımı olamaz. Bir kadına, sünnete uygun olarak üç defa talak verilirse başka birisiyle evlenip boşanmadıkça (önceki kocasına) helal olmaz. Emirü'l-Müminin Hz. Ali aleyhi's-selâm şöyle buyurmuştur: "Üç talaklı (bir mecliste üç defa talak verilen) kadınlardan sakının. Çünkü (talakları sahih olmadığı için) onların kocaları vardır."
Peygamber salla'llâhu aleyhi ve alih'e her yerde, (özellikle) rüzgâr estiğinde, aksırıldığında ve diğer zamanlarda salâvat getirilir.
Allah'ın dostlarını ve dostlarının dostlarını sevmek, Allah'ın düşmanlarından nefret etmek, onlardan ve önderlerinden beraat etmek dinî vazifelerdendir.
Anne ve babaya iyilik etmelisin. Müşrik iseler, onlara itaat etmeyerek, dünyada onlarla iyi geçineceksin. Çünkü Allah Teâla şöyle buyurmuştur: "Bana ve anne- babana şükret; dönüş yalnız banadır. Onlar (anne ve baba), hakkında bilgin olmayan şeyi bana şirk koşman için çalışırlarsa, onlara itaat etme."
Emirü'l-Müminin Ali aleyhi's-selâm şöyle buyurmuştur: "Onlar (Ehlikitap), âlim ve rahipler için ne oruç tutuyor, ne de namaz kılıyorlardı; sadece Allah'a karşı masiyet etmelerini emrettikleri zaman, onlara itaat ediyorlardı."
Daha sonra buyurdular ki, Resulullah salla'llâhu aleyhi ve alih'ten duydum ki, şöyle buyuruyordu: "Kim Allah'a itaatin dışında bir mahlûka itaat ederse kâfir olmuş, Allah'tan başkasını ilâh edinmiştir."
Hayvanlarda cenininin boğazlanması, annesinin boğazlanmasıyladır (yani hayvanın başını kestiklerinde karnındaki yavrusu da helal olur).
Peygamberlerin günahları, nübüvvet makamının saygısı için bağışlanmış olan küçük şeylerdir.
Allah'ın emrettiği şekliyle faraizde (Allah'ın kitabında miktarı açıklanan paylarda) avl( ) yoktur. Anne, baba ve evladın olmasıyla, koca ve karıdan başka hiçbir kimseye miras ulaşmaz. Mirasta belli bir payı olan, payı olmayandan daha evladır. Asabe( ) de Allah'ın dininden değildir.
Yeni doğan erkek veya kız çocuğunun yedinci günü, akika kurbanı verilir, saçı kesilir, ismi konulur ve yine o günde saçının ağırlığı miktarınca altın veya gümüş sadaka verilir.
Kulların fiilleri, tekvin yaratılışıyla değil, takdir yaratılışıyla Allah'ın mahlûkudur. Ne cebre inan, ne de tefvize Allah Teâla, suçsuzu günahkârın suçuyla hesaba çekmediği gibi evlat ve çocukları da babaların suçuyla cezalandırmaz. Çünkü Allah Teâla buyurmuştur ki:
"Doğrusu hiçbir kimse başkasının suçunu yüklenmez."
"Doğrusu insana, kendi (emek ve) çabasından başkası yoktur." (Hasan B. Ali el-Harranî Tuheful Ukul eserinden)
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.