*İzin isteme âdâbıyla ilgili buraya kadar anlatılanların tek istisnası, hırsızlık, yangın gibi ani durumlardır. Böyle durumlarda kişi yardım için izinsiz eve girebilir.
İzin isteme kapsamında değerlendirilen "gizlilik hakkı" yalnızca evlere giriş sorunuyla ilgili olmayıp, bir evi dışardan gözleme, dikiz etme, dinleme hatta başkasının mektubunu izinsiz okumanın yasaklanması gibi noktaları da içine almaktadır.
Oturulmayan Evlere Girişte İsti'zanın Mahiyeti
Cenab-ı Hakk (cc), içinde faydalanılacak şeylerin bulunduğu, oturulmayan boş evlere girebilme izni vermektedir. Ayette bu tür evlere girebilme ruhsatı iki şarta bağlanmıştır:
a) Oturulmayan olması,
b) İçlerinde, insanların henhangi bir şekilde faydalanma yetkisi bulunması. Ticari dükkanlar, okullar, oteller ve bunun gibi tüm kamu hizmetleri bunlardandır.
Yine bu hüküm, o yerlerin şu iki özelliğinden dolayı da konmuş olabilir:
a) Genel olmaları,
b) Oralardan faydalanmanın da umumi olması yani faydalanmanın isteyen bütün insanları kapsaması. (Feramavi, a.g.e, s. 125-126).
Allah-u Teâlâ (cc), bu ayetin nüzûlüyle hiç kimsenin oturmadığı evlere girişte isti'zanı kaldırmıştır. Çünkü isti'zanın illeti, mahremiyeti açığa çıkarma korkusu idi. Bu illet zâil olunca, hüküm de zâil olmuştur. (Kurtubi, a.g.e, 12/221).
Canan Zerenay
İzin isteme kapsamında değerlendirilen "gizlilik hakkı" yalnızca evlere giriş sorunuyla ilgili olmayıp, bir evi dışardan gözleme, dikiz etme, dinleme hatta başkasının mektubunu izinsiz okumanın yasaklanması gibi noktaları da içine almaktadır.
Oturulmayan Evlere Girişte İsti'zanın Mahiyeti
Cenab-ı Hakk (cc), içinde faydalanılacak şeylerin bulunduğu, oturulmayan boş evlere girebilme izni vermektedir. Ayette bu tür evlere girebilme ruhsatı iki şarta bağlanmıştır:
a) Oturulmayan olması,
b) İçlerinde, insanların henhangi bir şekilde faydalanma yetkisi bulunması. Ticari dükkanlar, okullar, oteller ve bunun gibi tüm kamu hizmetleri bunlardandır.
Yine bu hüküm, o yerlerin şu iki özelliğinden dolayı da konmuş olabilir:
a) Genel olmaları,
b) Oralardan faydalanmanın da umumi olması yani faydalanmanın isteyen bütün insanları kapsaması. (Feramavi, a.g.e, s. 125-126).
Allah-u Teâlâ (cc), bu ayetin nüzûlüyle hiç kimsenin oturmadığı evlere girişte isti'zanı kaldırmıştır. Çünkü isti'zanın illeti, mahremiyeti açığa çıkarma korkusu idi. Bu illet zâil olunca, hüküm de zâil olmuştur. (Kurtubi, a.g.e, 12/221).
Canan Zerenay
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.