Denizaltılar balanst tankları doldurularak batar
Denizaltılar, su altında hareket edebilen ve belirli derinliklerde uzun süre kalabilen özel yapılarla donatılmış araçlardır. Temel çalışma prensipleri, su yüzeyinde ve suyun altında kalabilmelerini sağlayan dalgıçlık kontrol sistemlerine, itici güç sistemlerine ve yaşam destek sistemlerine dayanır
09.11.2024 17:10:00
Ruhi Sarı
Ruhi Sarı
Denizaltılar, suyun altında batmak ve yüzeye çıkmak için balast tanklarını kullanır. Bu tanklar, denizaltının dış yüzeyine monte edilir ve hava veya suyla doldurulabilir.
Batma (Dalış): Denizaltı, dalmak istediğinde balast tanklarını suyla doldurur. Bu durum, denizaltının ağırlığını artırarak batmasını sağlar, çünkü suyla dolu tanklar, araçtan daha fazla yoğunluğa sahip olur.
Yüzme (Yükselme): Yüzeye çıkmak için balast tankları içerisindeki su, hava ile itilir ve dışarı atılır. Bu, denizaltının yoğunluğunu azaltır ve yüzeye doğru yükselmesini sağlar.
Manevralarda jet itici sistemler kullanılır
Denizaltılar, su altında manevra yapabilmek için genellikle pervaneler veya bazı modern denizaltılarda jet itici sistemler kullanır. Bu sistemler, suyu iterek denizaltının ileri veya geri hareket etmesini sağlar.
Dalgıç dümenleri (sualtı kanatçıkları) sayesinde yön ve derinlik kontrol edilir. Bu kanatçıklar yukarı veya aşağı yönlendirilerek dalış veya yüzme manevraları yapılır.
Yaşam destek üniteleri ile donatılmıştır
Su altında belirli bir derinliğe indikçe basınç artar. Bu nedenle denizaltılar, yüksek basınca dayanıklı çift cidarlı veya basınçlı kabuk adı verilen özel malzemelerden yapılır. Basınca dayanıklı bu iç kabuk, mürettebatı korur ve denizaltının ezilmesini önler.
Su altında uzun süre kalabilmek için denizaltılar, hava arıtma ve oksijen üretme sistemleri gibi yaşam destek sistemleri ile donatılmıştır. Bu sistemler, solunabilir hava sağlamak, karbondioksit gidermek ve iç ortamı temiz tutmak için çalışır.
Denizaltılar ayrıca yiyecek depolama, su arıtma ve atık yönetim sistemleri ile mürettebatın ihtiyaçlarını uzun süre karşılayabilecek şekilde tasarlanır.
Navigasyon için sonar kullanılır
Denizaltılar, su altında navigasyon için sonar (ses dalgaları) kullanır. Aktif sonar, çevredeki nesnelerin yerini belirlemek için ses dalgaları gönderirken, pasif sonar çevredeki sesleri dinleyerek hedef tespiti yapar.
Su altında radyo sinyalleri çok iyi iletilmez; bu yüzden özel iletişim yöntemleri veya yüzeye yakın hareket ederken anten sistemleri kullanılır.
Bazı denizaltılar dizel-elektrik motorları ile çalışır; yüzeyde veya suya yakın olduğunda dizel motorlarını kullanarak pillerini şarj eder, ardından bu pillerle su altında hareket ederler.
Nükleer denizaltılar ise enerji sağlamak için nükleer reaktörler kullanır. Bu reaktörler, uzun süreli su altı seyirlerine olanak tanıyan sürekli enerji sağlar.
Bu sistemlerin tümü, denizaltıların derin denizlerde uzun süre görev yapabilmelerine olanak tanır ve onları stratejik birer araç haline getirir.
Batma (Dalış): Denizaltı, dalmak istediğinde balast tanklarını suyla doldurur. Bu durum, denizaltının ağırlığını artırarak batmasını sağlar, çünkü suyla dolu tanklar, araçtan daha fazla yoğunluğa sahip olur.
Yüzme (Yükselme): Yüzeye çıkmak için balast tankları içerisindeki su, hava ile itilir ve dışarı atılır. Bu, denizaltının yoğunluğunu azaltır ve yüzeye doğru yükselmesini sağlar.
Manevralarda jet itici sistemler kullanılır
Denizaltılar, su altında manevra yapabilmek için genellikle pervaneler veya bazı modern denizaltılarda jet itici sistemler kullanır. Bu sistemler, suyu iterek denizaltının ileri veya geri hareket etmesini sağlar.
Dalgıç dümenleri (sualtı kanatçıkları) sayesinde yön ve derinlik kontrol edilir. Bu kanatçıklar yukarı veya aşağı yönlendirilerek dalış veya yüzme manevraları yapılır.
Yaşam destek üniteleri ile donatılmıştır
Su altında belirli bir derinliğe indikçe basınç artar. Bu nedenle denizaltılar, yüksek basınca dayanıklı çift cidarlı veya basınçlı kabuk adı verilen özel malzemelerden yapılır. Basınca dayanıklı bu iç kabuk, mürettebatı korur ve denizaltının ezilmesini önler.
Su altında uzun süre kalabilmek için denizaltılar, hava arıtma ve oksijen üretme sistemleri gibi yaşam destek sistemleri ile donatılmıştır. Bu sistemler, solunabilir hava sağlamak, karbondioksit gidermek ve iç ortamı temiz tutmak için çalışır.
Denizaltılar ayrıca yiyecek depolama, su arıtma ve atık yönetim sistemleri ile mürettebatın ihtiyaçlarını uzun süre karşılayabilecek şekilde tasarlanır.
Navigasyon için sonar kullanılır
Denizaltılar, su altında navigasyon için sonar (ses dalgaları) kullanır. Aktif sonar, çevredeki nesnelerin yerini belirlemek için ses dalgaları gönderirken, pasif sonar çevredeki sesleri dinleyerek hedef tespiti yapar.
Su altında radyo sinyalleri çok iyi iletilmez; bu yüzden özel iletişim yöntemleri veya yüzeye yakın hareket ederken anten sistemleri kullanılır.
Bazı denizaltılar dizel-elektrik motorları ile çalışır; yüzeyde veya suya yakın olduğunda dizel motorlarını kullanarak pillerini şarj eder, ardından bu pillerle su altında hareket ederler.
Nükleer denizaltılar ise enerji sağlamak için nükleer reaktörler kullanır. Bu reaktörler, uzun süreli su altı seyirlerine olanak tanıyan sürekli enerji sağlar.
Bu sistemlerin tümü, denizaltıların derin denizlerde uzun süre görev yapabilmelerine olanak tanır ve onları stratejik birer araç haline getirir.