Çocukların yeteneklerini artırmak için ilgisini bilime çekmek gerektiği, çocukların yeteneklerini bilim sayesinde kazandıkları belirtildi
H.Ü Eğitim Fakültesi Okulöncesi Eğitimi Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Doç. Dr. Berrin Akman ile Çocuk Gelişimi Uzmanı Dilber Uzun'un "Bilim ve Çocuk" konulu araştırmasında, çocuğu bilimle tanıştırmanın en iyi zamanının onun çevresindeki dünyayı merak etmeye başladığı zaman olduğu kaydedilerek, "Çocukların keşif arzuları bilimsel duyarlılık geliştirmek için bir temeldir ve eğitim yaşamı boyunca öğrenmek için en önemli güçtür" denildi.
Doç. Dr. Akman ve Uzun, çocukların bilimsel ilgi alanlarını oluşturmak için onları bilime karşı heyecanlandırmanın önemli bir başlangıç olduğuna işaret ediyorlar.
Araştırmaya göre, küçük yaşlardan itibaren aktif bir şekilde çevrelerini araştıran çocuklar dünyalarını gözlemlemek için duyularınıkullanıyor ve bu gözlemlerini sıraya sokup yorumlayarak yeteneklerini geliştirmeye başlıyorlar.
Çocuklarda bu tür yeteneklerin gelişebilmesi için onlara araştırabilecekleri, gözlemleyebilecekleri, inşa edebilecekleri, ölçmeyapabilecekleri, sorgulayabilecekleri, iletişim kurabilecekleri test edebilecekleri ortamların hazırlanması ve fırsatların oluşturulması gerekiyor.
Öğrenecekleri anları yakalayın
Çocuklarının bilimle uğraşmasını isteyen ailelere, araştırmada, şu önerilerde bulunuluyor:
-Çocukları harekete geçirecek ortamlarla tanıştırın. Park, bahçe, mutfak ve banyo gibi yerler çocukları gözlemleyeceğiniz ve tartışabileceğiniz fırsatlarla doludur,
-Çocukların en doğal öğrenme şekli oyundur. Onların oyun oynarkenkeşifler yapmalarını destekleyecek ortamlar hazırlayın. Oyuncaklar çocuklar için iyi birer uyarıcıdır. Eğitsel oyuncaklar üreticiliği destekleyen, yapılandırmaya yönelik, düşünme ve hayal etmeye fırsatlarverdikleri için daha etkileyicidirler,
-Bilimle ilgilenmeleri için dikkatlerini çekin. Olayın bilimsel yönlerini çocukları eğlendirecek şekilde iletin,
-Çocuklarla konuşun ve nelere ilgi duyduklarını keşfedin. İlgi ve yeteneklerini anlayabilirseniz öğrenme deneyimlerinde neleri kullanabileceğinizi bilirsiniz,
-Öğrenebilecekleri anları yakalayın ve değerlendirin,
-Çocuklara ilginç önerilerde bulunun,
-Sadece olanak sağlamayın. Onları öğrenmeye heveslendirin, heyecanlandıracak çalışmalar yapın,
-Çocuklarla yapılacak aktivitelerin onların keşfetme isteklerini desteklemesine dikkat edin,
- Çocukların keşfetmeyi istedikleri şeyin ne olduğu konusunda açık seçik olmalarına yardımcı olun. Belirli sorular sormaları için cesaretlendirin,
-Tartışma için zaman ayırın. Tartışma, çocukların düşünmeleri ve fikirlerini yeniden gözden geçirebilmeleri için çok güçlü bir araçtır,
-Çocuklarla iletişim kurabilmek için her yolu deneyin. Fikir alışverişinde bulunun ve önerilerinizi test edin,
-Çocuklara bilimin uygulamalı prensiplerini veya yaşambilim ile ilgili örnekleri gösterin,
-Bilimi çocuklara öğretirken fikirlerin basitleştirilmesine, çocukların ilgi alanlarının göz önüne alınmasına dikkat edin.
H.Ü Eğitim Fakültesi Okulöncesi Eğitimi Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Doç. Dr. Berrin Akman ile Çocuk Gelişimi Uzmanı Dilber Uzun'un "Bilim ve Çocuk" konulu araştırmasında, çocuğu bilimle tanıştırmanın en iyi zamanının onun çevresindeki dünyayı merak etmeye başladığı zaman olduğu kaydedilerek, "Çocukların keşif arzuları bilimsel duyarlılık geliştirmek için bir temeldir ve eğitim yaşamı boyunca öğrenmek için en önemli güçtür" denildi.
Doç. Dr. Akman ve Uzun, çocukların bilimsel ilgi alanlarını oluşturmak için onları bilime karşı heyecanlandırmanın önemli bir başlangıç olduğuna işaret ediyorlar.
Araştırmaya göre, küçük yaşlardan itibaren aktif bir şekilde çevrelerini araştıran çocuklar dünyalarını gözlemlemek için duyularınıkullanıyor ve bu gözlemlerini sıraya sokup yorumlayarak yeteneklerini geliştirmeye başlıyorlar.
Çocuklarda bu tür yeteneklerin gelişebilmesi için onlara araştırabilecekleri, gözlemleyebilecekleri, inşa edebilecekleri, ölçmeyapabilecekleri, sorgulayabilecekleri, iletişim kurabilecekleri test edebilecekleri ortamların hazırlanması ve fırsatların oluşturulması gerekiyor.
Öğrenecekleri anları yakalayın
Çocuklarının bilimle uğraşmasını isteyen ailelere, araştırmada, şu önerilerde bulunuluyor:
-Çocukları harekete geçirecek ortamlarla tanıştırın. Park, bahçe, mutfak ve banyo gibi yerler çocukları gözlemleyeceğiniz ve tartışabileceğiniz fırsatlarla doludur,
-Çocukların en doğal öğrenme şekli oyundur. Onların oyun oynarkenkeşifler yapmalarını destekleyecek ortamlar hazırlayın. Oyuncaklar çocuklar için iyi birer uyarıcıdır. Eğitsel oyuncaklar üreticiliği destekleyen, yapılandırmaya yönelik, düşünme ve hayal etmeye fırsatlarverdikleri için daha etkileyicidirler,
-Bilimle ilgilenmeleri için dikkatlerini çekin. Olayın bilimsel yönlerini çocukları eğlendirecek şekilde iletin,
-Çocuklarla konuşun ve nelere ilgi duyduklarını keşfedin. İlgi ve yeteneklerini anlayabilirseniz öğrenme deneyimlerinde neleri kullanabileceğinizi bilirsiniz,
-Öğrenebilecekleri anları yakalayın ve değerlendirin,
-Çocuklara ilginç önerilerde bulunun,
-Sadece olanak sağlamayın. Onları öğrenmeye heveslendirin, heyecanlandıracak çalışmalar yapın,
-Çocuklarla yapılacak aktivitelerin onların keşfetme isteklerini desteklemesine dikkat edin,
- Çocukların keşfetmeyi istedikleri şeyin ne olduğu konusunda açık seçik olmalarına yardımcı olun. Belirli sorular sormaları için cesaretlendirin,
-Tartışma için zaman ayırın. Tartışma, çocukların düşünmeleri ve fikirlerini yeniden gözden geçirebilmeleri için çok güçlü bir araçtır,
-Çocuklarla iletişim kurabilmek için her yolu deneyin. Fikir alışverişinde bulunun ve önerilerinizi test edin,
-Çocuklara bilimin uygulamalı prensiplerini veya yaşambilim ile ilgili örnekleri gösterin,
-Bilimi çocuklara öğretirken fikirlerin basitleştirilmesine, çocukların ilgi alanlarının göz önüne alınmasına dikkat edin.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.