AVM'lerin ciroları Ağustos'ta göçtü
Ağustos ayı verilerine göre ciro, AVM'lerin ciro endeksi 2015 Ağustos ayı ile karşılaştırıldığında 2016 Ağustos döneminde yüzde 1.1 oranında düşüş göstererek 185 puan olarak gerçekleşti. Veriler özellikle teknoloji marketlerinde ciddi kan kaybı yaşandığını ortaya koyuyor.
10.10.2016 00:00:00
AHMET SAFA TERZİ / İSTANBUL
Türkiye'de uzun dönemdir artış kaydeden AVM Ciro Endeksi, Temmuz ayının ardından Ağustos'ta da geriledi. Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği (AYD) ile Akademetre Research tarafından ortaklaşa oluşturulan AVM Endeksi'nin açıklanan verilerine göre yaşanan darbe girişimi AVM'lerdeki satışları olumsuz etkilemeye devam ediyor.
Teknoloji marketleri kan kaybediyor
Geçtiğimiz yılın Ağustos ayı ile karşılaştırıldığında 2016 Ağustos döneminde kategoriler bazında endeks yüzde 1'lik bir düşüş gösterdi. Geçtiğimiz yılın Ağustos ayı ile karşılaştırıldığında endeks hipermarket kategorisinde yüzde 17, ayakkabı-çanta kategorisinde yüzde 9, yiyecek kategorisinde yüzde 6 ve giyim kategorisinde yüzde 4'lük artış kaydederken, aynı dönemde AVM'lerdeki diğer alanların ciroları yüzde 6 ve teknoloji hipermarket ciroları da yüzde 13 oranında düşüş gösterdi.
Ziyaret sayısı da azaldı
Ağustos 2016 ziyaret sayısı verileri bir önceki dönemin aynı ayı ile karşılaştırıldığında endekste yüzde 3.8'lik bir azalma yaşandı. AVM Endeksi Ağustos 2016 sonuçlarını değerlendiren AYD Başkanı Hulusi Belgü, şunları söyledi: "AVM endeksi Ağustos 2016 döneminde bir önceki yılın aynı dönemi ile karşılaştırıldığında yüzde 1.1 oranında düşüş gösterdi.
Hatırlanacağı üzere Temmuz ayında yaşanan darbe girişimi sonrası AVM endeksi bu ayda yüzde 2.6'lık bir azalma göstermişti. OHAL'in de devreye girdiği Ağustos ayında da düşüşün devam edeceğini öngörmüştük.
Verilere kategoriler bazında baktığımızda da artışların son iki aydır hipermarket kategorisinde yaşanıyor olması zorunlu ihtiyaçlar dışında alışverişin bir miktar ötelendiğini bize gösteriyor. Alışveriş merkezlerindeki kategoriler dışında kalan diğer alanlar ve teknoloji kategorilerinde yaşanan düşüşlerse endişe verici bir durum olarak değerlendirilebilir.
Yaşanan üzücü olaylar sonrası bilhassa ziyaretçi sayılarındaki gerileme normal. Öte yandan cirolarda, kategoriler bazlı satışlarda ve ziyaretçi sayılarında normalleşmenin başladığını da gözlemliyoruz.
Eylül ayı ile birlikte bayram alışverişi, yeni sezon ve okulların açılması ile normalleşme sürecinin devam edeceğini ve endeks verilerinde artış yaşanacağını öngörüyoruz."
Türkiye'de uzun dönemdir artış kaydeden AVM Ciro Endeksi, Temmuz ayının ardından Ağustos'ta da geriledi. Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği (AYD) ile Akademetre Research tarafından ortaklaşa oluşturulan AVM Endeksi'nin açıklanan verilerine göre yaşanan darbe girişimi AVM'lerdeki satışları olumsuz etkilemeye devam ediyor.
Teknoloji marketleri kan kaybediyor
Geçtiğimiz yılın Ağustos ayı ile karşılaştırıldığında 2016 Ağustos döneminde kategoriler bazında endeks yüzde 1'lik bir düşüş gösterdi. Geçtiğimiz yılın Ağustos ayı ile karşılaştırıldığında endeks hipermarket kategorisinde yüzde 17, ayakkabı-çanta kategorisinde yüzde 9, yiyecek kategorisinde yüzde 6 ve giyim kategorisinde yüzde 4'lük artış kaydederken, aynı dönemde AVM'lerdeki diğer alanların ciroları yüzde 6 ve teknoloji hipermarket ciroları da yüzde 13 oranında düşüş gösterdi.
Ziyaret sayısı da azaldı
Ağustos 2016 ziyaret sayısı verileri bir önceki dönemin aynı ayı ile karşılaştırıldığında endekste yüzde 3.8'lik bir azalma yaşandı. AVM Endeksi Ağustos 2016 sonuçlarını değerlendiren AYD Başkanı Hulusi Belgü, şunları söyledi: "AVM endeksi Ağustos 2016 döneminde bir önceki yılın aynı dönemi ile karşılaştırıldığında yüzde 1.1 oranında düşüş gösterdi.
Hatırlanacağı üzere Temmuz ayında yaşanan darbe girişimi sonrası AVM endeksi bu ayda yüzde 2.6'lık bir azalma göstermişti. OHAL'in de devreye girdiği Ağustos ayında da düşüşün devam edeceğini öngörmüştük.
Verilere kategoriler bazında baktığımızda da artışların son iki aydır hipermarket kategorisinde yaşanıyor olması zorunlu ihtiyaçlar dışında alışverişin bir miktar ötelendiğini bize gösteriyor. Alışveriş merkezlerindeki kategoriler dışında kalan diğer alanlar ve teknoloji kategorilerinde yaşanan düşüşlerse endişe verici bir durum olarak değerlendirilebilir.
Yaşanan üzücü olaylar sonrası bilhassa ziyaretçi sayılarındaki gerileme normal. Öte yandan cirolarda, kategoriler bazlı satışlarda ve ziyaretçi sayılarında normalleşmenin başladığını da gözlemliyoruz.
Eylül ayı ile birlikte bayram alışverişi, yeni sezon ve okulların açılması ile normalleşme sürecinin devam edeceğini ve endeks verilerinde artış yaşanacağını öngörüyoruz."
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.