Allah’a iman konusu
‘Allah katında hangi amel daha üstündür, bana haber ver?’
09.01.2024 08:06:00
Hasan Parlak
Hasan Parlak





Hammad b. Amr en-Nusaybî rivâyet ediyor: "Adamın biri Âlim'e (İmam Mûsâ Kâzım) sordu ve dedi ki:
'Allah katında hangi amel daha üstündür, bana haber ver?'
İmam (a.s.) buyurdu ki: 'Allah katında bütün amellerin kabul görmesinin gerekçesi olan amel.
Dedi ki: 'Bu amel hangisidir?'
Buyurdu ki: 'Allah'a iman etmek. O, derece bakımından amellerin en üstünü, sevaptan aldığı pay itibariyle en yücesi ve menzil olarak en şereflisidir.'
Dedim ki: 'Bana haber ver; iman hem söz, hem amel midir, yoksa amelsiz sözden mi ibarettir?'
Buyurdu ki: 'İman, tamamıyla ameldir. Söz de bu amelin bir parçasıdır. Allah'ın, Kitabı'nda açıkladığı şekliyle farz kılınmıştır. Nurunun açıklayıcısı ve hüccetinin değişmezidir. Kitap ona tanıklık eder ve ona çağırır.'
Dedim ki: 'İmanı bana vasfet ki anlayayım.'
Buyurdu ki: 'İman; hâllerden, derecelerden, tabakalardan ve menzillerden meydana gelir. Bazısı tamamlığın son noktasına varmış kadar tam, bazısı noksanlığın son noktasına varmış kadar eksik ve bazısı ziyâdeliği ağır basacak kadar artmıştır.'
Dedim ki: 'İman, tamamlanan, eksilen ve artan bir şey midir?'
'Evet' dedi.
Dedim ki: 'Nasıl?'
Buyurdu ki: 'Yüce Allah imanı Âdemoğlunun organlarına farz kılmış, onlar arasında taksim etmiş, dağıtmıştır.
Bu yüzden insanın hiçbir organı yoktur ki, kendisine imandan bir parça tevdi edilmiş olmasın ve bu da diğer organların görevli oldukları alandan farklı olmasın.
Bu organlardan biri kalptir. Kalp bedenin lideridir, organlar ancak onun görüşü ve emri doğrultusunda bedene herhangi bir şey sokar veya çıkarırlar.
Onlardan biri de elleridir, insan onlar aracılığıyla bir şeyi tutar.
Diğerleri ise yürümesini sağlayan ayakları, cima ederken yararlandığı cinsel organı, kitabı okuduğu ve şahitliğini ifade ettiği dili, eşyayı görmesini sağlayan gözleri ve sesleri işitmesini sağlayan kulakları.
İman olarak kalbe farz kılınan şey, dile farz kılınandan farklıdır. Dile farz olan şey, gözlere farz olandan ayrıdır. Gözlere farz olan da kulaklara farz olandan farklıdır.
Kulaklara farz olan ellere farz olandan, ellere farz olan ayaklara farz olandan, ayaklara farz olan cinsel organa farz olandan, cinsel organa farz olan yüze farz olandan ayrıdır.
İman olarak kalbe farz kılınan şey, Allah'tan başka ilâh olmadığına, tek ve ortaksız olduğuna, bir ve Samed (hiçbir şeye muhtaç olmayan, her şey kendisine muhtaç olan) olduğuna, eş ve çocuk edinmediğine ve Muhammed'in (s.a.a.) O'nun kulu ve Resûlü olduğuna şahitlik edip ikrar etmek, bilmek, tasdik etmek, teslim ol¬mak, ahit olarak benimsemek ve rıza göstermektir.' (Prof. Dr. Haydar Baş İmam Musa Kazım eserinden)
'Allah katında hangi amel daha üstündür, bana haber ver?'
İmam (a.s.) buyurdu ki: 'Allah katında bütün amellerin kabul görmesinin gerekçesi olan amel.
Dedi ki: 'Bu amel hangisidir?'
Buyurdu ki: 'Allah'a iman etmek. O, derece bakımından amellerin en üstünü, sevaptan aldığı pay itibariyle en yücesi ve menzil olarak en şereflisidir.'
Dedim ki: 'Bana haber ver; iman hem söz, hem amel midir, yoksa amelsiz sözden mi ibarettir?'
Buyurdu ki: 'İman, tamamıyla ameldir. Söz de bu amelin bir parçasıdır. Allah'ın, Kitabı'nda açıkladığı şekliyle farz kılınmıştır. Nurunun açıklayıcısı ve hüccetinin değişmezidir. Kitap ona tanıklık eder ve ona çağırır.'
Dedim ki: 'İmanı bana vasfet ki anlayayım.'
Buyurdu ki: 'İman; hâllerden, derecelerden, tabakalardan ve menzillerden meydana gelir. Bazısı tamamlığın son noktasına varmış kadar tam, bazısı noksanlığın son noktasına varmış kadar eksik ve bazısı ziyâdeliği ağır basacak kadar artmıştır.'
Dedim ki: 'İman, tamamlanan, eksilen ve artan bir şey midir?'
'Evet' dedi.
Dedim ki: 'Nasıl?'
Buyurdu ki: 'Yüce Allah imanı Âdemoğlunun organlarına farz kılmış, onlar arasında taksim etmiş, dağıtmıştır.
Bu yüzden insanın hiçbir organı yoktur ki, kendisine imandan bir parça tevdi edilmiş olmasın ve bu da diğer organların görevli oldukları alandan farklı olmasın.
Bu organlardan biri kalptir. Kalp bedenin lideridir, organlar ancak onun görüşü ve emri doğrultusunda bedene herhangi bir şey sokar veya çıkarırlar.
Onlardan biri de elleridir, insan onlar aracılığıyla bir şeyi tutar.
Diğerleri ise yürümesini sağlayan ayakları, cima ederken yararlandığı cinsel organı, kitabı okuduğu ve şahitliğini ifade ettiği dili, eşyayı görmesini sağlayan gözleri ve sesleri işitmesini sağlayan kulakları.
İman olarak kalbe farz kılınan şey, dile farz kılınandan farklıdır. Dile farz olan şey, gözlere farz olandan ayrıdır. Gözlere farz olan da kulaklara farz olandan farklıdır.
Kulaklara farz olan ellere farz olandan, ellere farz olan ayaklara farz olandan, ayaklara farz olan cinsel organa farz olandan, cinsel organa farz olan yüze farz olandan ayrıdır.
İman olarak kalbe farz kılınan şey, Allah'tan başka ilâh olmadığına, tek ve ortaksız olduğuna, bir ve Samed (hiçbir şeye muhtaç olmayan, her şey kendisine muhtaç olan) olduğuna, eş ve çocuk edinmediğine ve Muhammed'in (s.a.a.) O'nun kulu ve Resûlü olduğuna şahitlik edip ikrar etmek, bilmek, tasdik etmek, teslim ol¬mak, ahit olarak benimsemek ve rıza göstermektir.' (Prof. Dr. Haydar Baş İmam Musa Kazım eserinden)
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.