Alaska Havayolları uçağında pencere şoku
ABD'de Alaska Hava Yollarına ait "Boeing 737 MAX 9" tipi yolcu uçağı havadayken penceresinin kopması nedeniyle acil iniş yaptı. Yolcular oksijen maskesi takmak zorunda kaldı. 737 MAX'lar 2018 ve 2019'da iki feci kazaya yol açmıştı.
06.01.2024 17:33:00 / Güncelleme: 06.01.2024 17:37:00
AHMET TURAN YİĞİT
AHMET TURAN YİĞİT
ABD'de havacılık tarihinde nadir yaşanan bir olay meydana geldi. Alaska Hava Yollarına ait "Boeing 737 MAX 9" tipi uçak, kalkıştan yaklaşık 35 dakika sonra acil iniş yapmak zorunda kaldı çünkü uçağın bir penceresi kopmuştu! Kopan pencerenin olduğu bölümde yolcu bulunmadığı bilgisi paylaşıldı. Yolculardan gelen fotoğraf ve videolarda, uçağın yan tarafında yolcu koltuklarının yanında, oksijen maskelerinin takılı olduğu açık bir delik görülüyordu. Yolcular olayın ardından oksijen maskesi takmak zorunda kaldı. Alaska Hava Yollarından yapılan yazılı açıklamada, uçağın 171 yolcu ve 6 kabin görevlisiyle güvenli şekilde iniş gerçekleştirdiği duyuruldu. Açıklamada, "737 MAX 9" tipi 65 uçağın incelenmesi için geçici olarak kullanım dışı bırakılacağı belirtilerek, incelemelerin birkaç gün süreceğinin tahmin edildiği bildirildi.
Katil uçak kategorisinde
Endonezya'da Lion Hava Yollarına ait "JT 610" sefer sayılı "Boeing 737 MAX 8" tipi uçağın 2018'de düşmesinin ardından, Etiyopya Hava Yollarına ait aynı tip yolcu uçağı 10 Mart 2019'da Addis Ababa'dan Kenya'nın başkenti Nairobi'ye gitmek üzere havalandıktan sonra düşmüştü. Kazalarda hayatını kaybedenler için özür dileyen ABD'li uçak üreticisi Boeing, "737 MAX" tipi uçakların Manevra Karakteristikleri Takviye Sistemi (MCAS) yazılımını güncellemişti. Dünyadaki hava yolu şirketleri, bu kazaların ardından "Boeing 737 MAX" tipi uçakların uçuşunu durdurmuştu. Şirket, milyarca dolar zarara uğrarken çok sayıda kazazede yakınınca dava edilmişti.
Tüm uçaklar kapsamlı testlerden geçirilecek
Öte yandan Boeing, 737 Max 7 tipi uçakların kapsamlı testlerden ve ABD Federal Havacılık İdaresi (FAA) incelemesinden geçeceği bir çözüm geliştirdiğini bildirdi. Boeing, 4 Aralık 2023'te FAA'dan, 737 Max 7'nin, motor girişleri ve buz önleme sistemiyle ilgili güvenlik standartlarından 2026'ya kadar muaf tutulmasını talep etmişti. FAA ise Ağustos 2023'te, Boeing Max 8 ve Max 9 tipi uçakları kullanan pilotları kuru koşullarda uçarken buzlanmayı önleyici sistemin kullanımını beş dakika ile sınırlandırmaları konusunda uyarmıştı.