Y ve Z kuşaklarının kaygısı ortak
Danışmanlık şirketi Deloitte, Y ve Z Kuşağı Araştırması’nın 2021 sonuçlarını yayımladı. Bu yıl 10’uncusu yayımlanan araştırmaya göre, 'gelir eşitsizliği ve işsizlik' Y ve Z kuşaklarının ortak kaygısı olarak öne çıktı.
11.07.2021 16:35:00





AHMET SAFA TERZİ / DETAY HABER
Deloitte, bu yıl 10'uncusunu yayımladığı 2021 Y ve Z Kuşağı Araştırması'nın sonuçlarını açıkladı. Türkiye dahil toplam 45 ülkede Y kuşağından (1981-1996 arası doğanlar) 14 bin 655 ve Z kuşağından da (1997-2012 yılları arasında doğanlar) 8 bin 273 kişi ile gerçekleştirilen araştırma; katılımcıların enerjilerini siyasi katılımı artırmak, harcamaları ve kariyer seçimlerini değerleriyle uyumlu hale getirmek ve kendileri için önemli olan toplumsal konularda değişimi yönlendirmek gibi anlamlı eylemlere kanalize ettiğini ortaya koyuyor. Bunun yanında önceki yıllarda da olduğu gibi bu nesillerin işletmeler ve hükümetler gibi otoritelerden beklentileri, daha fazlasını yapmaları oluyor.
40 yaş altı kitlenin kaygıları aynı
Bu sene pandemi koşullarında gelir eşitsizliği ve işsizlik korkuları Y kuşağı için kişisel kaygılar listesinin başında yer alıyor. Bunu çevre sorunlarına odaklanma takip ediyor. Z kuşağı için de işsizlik ve gelir eşitsizliği aynı Y kuşağında olduğu gibi öncelikli kaygılar olarak dikkat çekiyor. Global katılımcılara bakıldığında Y kuşağının yüzde 41'i ve Z kuşağının yüzde 46'sı çoğu zaman kendini stresli hissediyor. Türkiye'de ise sırasıyla yüzde 51 ve yüzde 65 olan bu oranlar global ortalamanın daha üstünde seyrediyor. Stres sebeplerinin başında ise finansal durum, aile refahı ve iş olanakları geliyor.
İşverenlere tepki var
Bunun yanında pandemi etkisiyle stres seviyesi artan ve bu sebeple izin alma ihtiyacı hisseden katılımcıların yüzde 58'i izin alma sebeplerini, ruh sağlıklarıyla ilgili karşılaşabileceklerini düşündükleri önyargılar sebebiyle yöneticilerine açıkça ifade edemediklerini belirtiyor. Ayrıca global katılımcılardan "işverenim bu süre boyunca zihinsel sağlığımı destekleyecek adımlar attı" diyenlerin oranı Y kuşağı ve Z kuşağı için yüzde 38 oranında olurken, Türkiye'de bu oran yüzde 43 olarak ortaya çıkıyor. Bu da işverenlerin sağlığı destekleme çabalarının yetersiz olduğunu gösteriyor. Bununla beraber Y ve Z kuşağının ortalama yüzde 38'i pandemi sonrası için işverenlerinin çalışanların ruhsal ve fiziksel sağlıklarını destekleyecek politikalar oluşturduğuna inanıyor.
Pandemi, ekonomik eşitsizliği artırdı
Salgın, Y ve Z kuşağının finansal gelecekleri konusundaki belirsizliğin artmasına neden oluyor. Türkiye'deki katılımcıların neredeyse yüzde 60'ı finansal gelecekleriyle ilgili 'sık sık endişelendiklerini veya strese girdiklerini' söylüyor. Ayrıca ankete katılanlar salgının finansal hedeflerini yeniden değerlendirmelerine ve değiştirmelerine de neden olduğunu belirtiyorlar. Global olarak bakıldığında ise gelecekle ilgili Y kuşağı katılımcıların sadece yüzde 36'sı ve Z kuşağı katılımcıların yüzde 40'ı kişisel finansal durumlarının 2022'ye kadar iyileşeceğine inanıyor. Kuşakların kişisel finansal kaygıların artmasının yanında daha büyük bir toplumsal mesele olarak gördükleri ekonomik eşitsizlik konusunun diğer bir endişeleri olduğu ortaya çıkıyor. Türkiye'den Y kuşağı katılımcıların yüzde 83 gibi büyük bir kısmı ve Z kuşağının da yüzde 76'sı gelirin toplum genelinde eşit olmayan bir şekilde dağıldığını düşünüyor.
Türkiye'de Y ve Z kuşağı bilinçleniyor
Türkiye'den ankete katılan Y kuşağının yüzde 37'si ve Z kuşağının yüzde 33'ü, salgından sonra daha fazla insanın çevre ve iklim konularında harekete geçmeye istekli olacağına inanıyor. Bu adımlar, geri dönüşümden toplu taşıma kullanımının artırılmasına, yeme ve alışveriş alışkanlıklarını değiştirmeye kadar birçok konuyu kapsıyor.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.