Vatandaş önceliği market alışverişine veriyor
Pandemide tüketicilerin alışveriş alışkanlarının nasıl değiştiğini ortaya koyan danışmanlık şirketi KPMG'nin Tüketicinin Nabzı anketine göre katılımcıların yaklaşık yüzde 40'ı, Covid-19 nedeniyle hane gelirinde bir düşüş yaşadıklarını söyledi. Katılımcılar bu ilkbaharda geçen yılın aynı dönemine kıyasla en fazla harcamayı market ürünlerine (yüzde 29) yapmayı planlıyor.
05.05.2022 12:12:00





ÖMER NEZİR / İSTANBUL
Koronavirüs salgını iş dünyasını ve kişisel yaşamı birçok açıdan değiştirirken, tüketicilerin alışveriş tercihlerini de bu değişimlere göre şekillendiriyor. Danışmanlık şirketi KPMG'nin global çapta bu yılın ilk çeyreğinde 1000 kişinin katılımı ile yaptığı Tüketici Nabzı anketi de tüketicilerin pandeminin etkisi ile değişen alışveriş alışkınlıklarını yansıtıyor. Pandeminin tüketicilerin işlerine etkisinin yanı sıra hane halkı harcamalarına yaptığı etkiyi de gözler önüne seren araştırmaya göre tüketiciler fiyat artışlarını en çok market ürünleri ve restoranlarda hissediyor. Sokağa çıkma kısıtlamalarının ortadan kalması ile birlikte artık dışarıdaki ihtiyaçları için daha fazla harcama yapma eğiliminde olan tüketiciler, online üzerinden daha fazla alışveriş yapmayı planladıklarını da belirtiyor. Bununla birlikte tüketicilerin büyük kesimi fiziksel mağazalardan alışveriş yaparken kendilerini rahat hissettiklerini ancak maske kullanımının buralarda devam etmesi gerektiğini ifade ediyor.
Hayat pahalılığı derinden hissediliyor
KPMG'nin araştırmasından öne çıkan sonuçlardan bazıları şu şekilde:
• İşini kaybeden katılımcıların yüzde 75'i, Covid-19 öncesi istihdam durumlarına geri dönerken, ankete katılanların yüzde 32'sinin ise istihdam durumları Covid-19'dan etkilenmeye devam etti. Bunun içerisinde işten çıkarılma, ücretsiz izinler veya azalan çalışma saatleri gibi faktörler yer alıyor.
• Ankete katılanların yaklaşık yüzde 40'ı, Covid-19 nedeniyle hane gelirinde bir düşüş yaşadıklarını söyledi. Gelirlerdeki ortalama düşüş ise yaklaşık yüzde 40 seviyesinde.
• Katılımcılar bu ilkbaharda hane harcamalarını geçen yılın aynı dönemine kıyasla en fazla market ürünlerine (yüzde 29), kişisel bakım ürünlerine (yüzde 16) ve kişisel bakım hizmetlerine (yüzde 14) yapmayı planlıyor.
• Bununla birlikte tüketiciler yine aynı dönem için dışarıdaki ihtiyaçları için daha fazla harcama yapma eğiliminde olup katılımcıların yüzde 12'si restoran ve giyim için daha fazla harcama yapmayı düşünüyor.
• Tüketicilerin tamamı, son altı ayda tüm kategorilerde fiyat artışlarının olduğunu belirtirken, fiyat artışlarını en yoğun şekilde market (yüzde 80), restoran (yüzde 73) ve kişisel bakım ürünlerinde (yüzde 68) hissettiklerini söyledi.
• Ankete katılanların yaklaşık yüzde 60'ı Covid-19'un hane gelirlerini nasıl harcayacakları konusunda kendilerini yeniden düşünmeye sevk ettiği konusunda hemfikir kaldı. Bununla birlikte yüzde 50'den fazlası 'sahip olmaktan çok deneyimlemeye daha fazla para harcamayı tercih ederim' konusunda hemfikir.
Online alışverişlerde patlama
• Tüketiciler, internet üzerinden yaptıkları harcamalara bütçelerinden ayırdıkları payın yüzde 35-45 civarında olduğunu belirtti. Bu artış sektör analistlerinin 2021 için tahmin ettiği yüzde 19-20'lik seviyenin de çok üzerinde. Ayrıca, tüketiciler önümüzdeki aylarda tüm temel ürün kategorilerinin yanı sıra restoran, giyim ve eğlence için de internet üzerinde daha fazla harcama yapmayı planladıklarını belirtiyor.
• Tüketicilerin yüzde 60'ından fazlası, fiziksel mağazalardan alışveriş yaparken rahat olduklarını aktardı.
• Tüketicilerin çoğu (yüzde 85) evlerine yaklaşık 15 kilometreden daha yakın alışveriş noktalarını tercih ettiğini belirtiyor.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.