logo
24 NİSAN 2025

Vatandaş önceliği market alışverişine veriyor

 
Pandemide tüketicilerin alışveriş alışkanlarının nasıl değiştiğini ortaya koyan danışmanlık şirketi KPMG'nin Tüketicinin Nabzı anketine göre katılımcıların yaklaşık yüzde 40'ı, Covid-19 nedeniyle hane gelirinde bir düşüş yaşadıklarını söyledi. Katılımcılar bu ilkbaharda geçen yılın aynı dönemine kıyasla en fazla harcamayı market ürünlerine (yüzde 29) yapmayı planlıyor.

05.05.2022 12:12:00
Vatandaş önceliği market alışverişine veriyor
Vatandaş önceliği market alışverişine veriyor

ÖMER NEZİR / İSTANBUL

Koronavirüs salgını iş dünyasını ve kişisel yaşamı birçok açıdan değiştirirken, tüketicilerin alışveriş tercihlerini de bu değişimlere göre şekillendiriyor. Danışmanlık şirketi KPMG'nin global çapta bu yılın ilk çeyreğinde 1000 kişinin katılımı ile yaptığı Tüketici Nabzı anketi de tüketicilerin pandeminin etkisi ile değişen alışveriş alışkınlıklarını yansıtıyor. Pandeminin tüketicilerin işlerine etkisinin yanı sıra hane halkı harcamalarına yaptığı etkiyi de gözler önüne seren araştırmaya göre tüketiciler fiyat artışlarını en çok market ürünleri ve restoranlarda hissediyor. Sokağa çıkma kısıtlamalarının ortadan kalması ile birlikte artık dışarıdaki ihtiyaçları için daha fazla harcama yapma eğiliminde olan tüketiciler, online üzerinden daha fazla alışveriş yapmayı planladıklarını da belirtiyor. Bununla birlikte tüketicilerin büyük kesimi fiziksel mağazalardan alışveriş yaparken kendilerini rahat hissettiklerini ancak maske kullanımının buralarda devam etmesi gerektiğini ifade ediyor.

Hayat pahalılığı derinden hissediliyor

KPMG'nin araştırmasından öne çıkan sonuçlardan bazıları şu şekilde:
• İşini kaybeden katılımcıların yüzde 75'i, Covid-19 öncesi istihdam durumlarına geri dönerken, ankete katılanların yüzde 32'sinin ise istihdam durumları Covid-19'dan etkilenmeye devam etti. Bunun içerisinde işten çıkarılma, ücretsiz izinler veya azalan çalışma saatleri gibi faktörler yer alıyor.
• Ankete katılanların yaklaşık yüzde 40'ı, Covid-19 nedeniyle hane gelirinde bir düşüş yaşadıklarını söyledi. Gelirlerdeki ortalama düşüş ise yaklaşık yüzde 40 seviyesinde.
• Katılımcılar bu ilkbaharda hane harcamalarını geçen yılın aynı dönemine kıyasla en fazla market ürünlerine (yüzde 29), kişisel bakım ürünlerine (yüzde 16) ve kişisel bakım hizmetlerine (yüzde 14) yapmayı planlıyor.
• Bununla birlikte tüketiciler yine aynı dönem için dışarıdaki ihtiyaçları için daha fazla harcama yapma eğiliminde olup katılımcıların yüzde 12'si restoran ve giyim için daha fazla harcama yapmayı düşünüyor.
• Tüketicilerin tamamı, son altı ayda tüm kategorilerde fiyat artışlarının olduğunu belirtirken, fiyat artışlarını en yoğun şekilde market (yüzde 80), restoran (yüzde 73) ve kişisel bakım ürünlerinde (yüzde 68) hissettiklerini söyledi.
• Ankete katılanların yaklaşık yüzde 60'ı Covid-19'un hane gelirlerini nasıl harcayacakları konusunda kendilerini yeniden düşünmeye sevk ettiği konusunda hemfikir kaldı. Bununla birlikte yüzde 50'den fazlası 'sahip olmaktan çok deneyimlemeye daha fazla para harcamayı tercih ederim' konusunda hemfikir.

Online alışverişlerde patlama

• Tüketiciler, internet üzerinden yaptıkları harcamalara bütçelerinden ayırdıkları payın yüzde 35-45 civarında olduğunu belirtti. Bu artış sektör analistlerinin 2021 için tahmin ettiği yüzde 19-20'lik seviyenin de çok üzerinde. Ayrıca, tüketiciler önümüzdeki aylarda tüm temel ürün kategorilerinin yanı sıra restoran, giyim ve eğlence için de internet üzerinde daha fazla harcama yapmayı planladıklarını belirtiyor.
• Tüketicilerin yüzde 60'ından fazlası, fiziksel mağazalardan alışveriş yaparken rahat olduklarını aktardı.
• Tüketicilerin çoğu (yüzde 85) evlerine yaklaşık 15 kilometreden daha yakın alışveriş noktalarını tercih ettiğini belirtiyor.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Yorumlarınızı paylaşın

--
Prof. Dr. Naci Görür
'Fay enerji biriktiriyor'
ABD'de 12 eyalet Trump yönetimine dava açtı
"Gümrük vergileri sonlandırılsın"
Büyük İstanbul depremi ne zaman olabilir?
İstanbul bu depreme hazırlıklı mı?
Trump'tan Rusya-Ukrayna müzakereleri ile ilgili açıklama
"Rusya ile anlaştık, sıra Zelenskiy'de"
Depremi ABD'li GPS SATURN gemisi mi tetikledi?
DMM o iddiayı yanıtladı
15 km uzunluğunda 9.5 km genişliğinde
AFAD kırılan segmenti açıkladı
İstanbul'da 3,7 büyüklüğünde deprem
Artçı sarsıntılar devam ediyor
İçişleri Bakanı Ali Yerlikaya bilgilendirdi
"127 artçı deprem meydana geldi"
Marmara'da risk bitmedi
"Büyük parça kırılmadı"
BTP'den Kadıköy ve Bakırköy'de coşkulu kutlama
Anlamlı 23 Nisan mesajı
İstanbul'da okullar 2 gün tatil edildi
Eğitime deprem arası
13 saniye sürdü
7 km derinlikte meydana geldi
Cumhurbaşkanı Erdoğan'dan ilk açıklama
'Devletimiz teyakkuz halinde'
Prof. Dr. Sedat Türkmen
'Marmara depremi endişesi sürüyor'
6.2'lik deprem fena salladı
Fatih'te metruk bina çöktü
Prof. Dr. Naci Görür
'Fay enerji biriktiriyor'
ABD'de 12 eyalet Trump yönetimine dava açtı
"Gümrük vergileri sonlandırılsın"
123456789101112131415
Prof. Dr. Naci Görür
'Fay enerji biriktiriyor'
ABD'de 12 eyalet Trump yönetimine dava açtı
"Gümrük vergileri sonlandırılsın"
Büyük İstanbul depremi ne zaman olabilir?
İstanbul bu depreme hazırlıklı mı?
Trump'tan Rusya-Ukrayna müzakereleri ile ilgili açıklama
"Rusya ile anlaştık, sıra Zelenskiy'de"
Depremi ABD'li GPS SATURN gemisi mi tetikledi?
DMM o iddiayı yanıtladı
15 km uzunluğunda 9.5 km genişliğinde
AFAD kırılan segmenti açıkladı
İstanbul'da 3,7 büyüklüğünde deprem
Artçı sarsıntılar devam ediyor
İçişleri Bakanı Ali Yerlikaya bilgilendirdi
"127 artçı deprem meydana geldi"
Marmara'da risk bitmedi
"Büyük parça kırılmadı"
BTP'den Kadıköy ve Bakırköy'de coşkulu kutlama
Anlamlı 23 Nisan mesajı
İstanbul'da okullar 2 gün tatil edildi
Eğitime deprem arası
13 saniye sürdü
7 km derinlikte meydana geldi
Cumhurbaşkanı Erdoğan'dan ilk açıklama
'Devletimiz teyakkuz halinde'
Prof. Dr. Sedat Türkmen
'Marmara depremi endişesi sürüyor'
6.2'lik deprem fena salladı
Fatih'te metruk bina çöktü
Prof. Dr. Naci Görür
'Fay enerji biriktiriyor'
ABD'de 12 eyalet Trump yönetimine dava açtı
"Gümrük vergileri sonlandırılsın"
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2025

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.