Uçaklar uçak gemilerine nasıl iniş yapıyor?
Uçak gemilerin pistleri, karadaki havalimanı pistlerinden daha kısadır. Uçaklar, uçak gemilerine başarılı ve güvenli bir şekilde kalkış ve iniş yapabilmek için özel sistemler kullanıyor
01.07.2024 17:40:00
Yenal Arman
Yenal Arman
Uçak gemilerin pistleri, karadaki havalimanı pistlerinden daha kısadır. Uçaklar, uçak gemilerine başarılı ve güvenli bir şekilde kalkış ve iniş yapabilmek için özel sistemler kullanıyor.
Bir uçuş güvertesine iniş, pilotlar için zorlu bir görevdir. Uçuş güverteleri, iniş yapan uçaklar için yaklaşık 180 metre pist alanına sahiptir. İniş yapabilmek için uçağın kuyruk kancasına ihtiyacı vardır. Pilot, iniş sırasında uçağın kanadına tutturulmuş uzun kancayı, yüksek gerilimli çelik tellerden birine bağlar. Durdurma telleri güverte boyunca gerilir ve hidrolik silindirlere tutturulur. Uçak iniş sırasında bu telleri dışarı çeker ve hidrolik sistemi, uçağı durdurmak için enerjiyi emer. İniş anında pilot, uçağı yavaşlatmak yerine motorları tam güç çalıştırır. Bu, eğer uçak hiçbir yüksek gerilimli teli yakalayamazsa, güvenli bir şekilde tekrar havalanabilmesini sağlar. Uçak iner inmez pistten çıkarılır ve uçuş güvertesinin yan tarafına bağlanır.
Uçak gemileri aynı zmanda üst düzey güverte altı mühendisliği sayesinde uçağın 2.5 saniyeden daha kısa bir sürede havalanmasını sağlayan sistemlere sahiptir. Kalkış için havanın hareket ettirilmesi önemlidir. Uçakları çok kısa mesafede yüksek hıza çıkaran mancınıklar kullanılır. Mancınıklar, geminin reaktörlerinden yüksek basınçlı buharla doldurularak uçağı hızla öne doğru sarkıtır ve kalkış için gerekli kaldırma kuvvetini sağlar.
Bir uçuş güvertesine iniş, pilotlar için zorlu bir görevdir. Uçuş güverteleri, iniş yapan uçaklar için yaklaşık 180 metre pist alanına sahiptir. İniş yapabilmek için uçağın kuyruk kancasına ihtiyacı vardır. Pilot, iniş sırasında uçağın kanadına tutturulmuş uzun kancayı, yüksek gerilimli çelik tellerden birine bağlar. Durdurma telleri güverte boyunca gerilir ve hidrolik silindirlere tutturulur. Uçak iniş sırasında bu telleri dışarı çeker ve hidrolik sistemi, uçağı durdurmak için enerjiyi emer. İniş anında pilot, uçağı yavaşlatmak yerine motorları tam güç çalıştırır. Bu, eğer uçak hiçbir yüksek gerilimli teli yakalayamazsa, güvenli bir şekilde tekrar havalanabilmesini sağlar. Uçak iner inmez pistten çıkarılır ve uçuş güvertesinin yan tarafına bağlanır.
Uçak gemileri aynı zmanda üst düzey güverte altı mühendisliği sayesinde uçağın 2.5 saniyeden daha kısa bir sürede havalanmasını sağlayan sistemlere sahiptir. Kalkış için havanın hareket ettirilmesi önemlidir. Uçakları çok kısa mesafede yüksek hıza çıkaran mancınıklar kullanılır. Mancınıklar, geminin reaktörlerinden yüksek basınçlı buharla doldurularak uçağı hızla öne doğru sarkıtır ve kalkış için gerekli kaldırma kuvvetini sağlar.