Otomotiv sektörü altüst olacak
KPMG Türkiye'nin Otomotiv Raporu’na göre, otomotiv sektöründe gelecek 10 yıldaki gelişmeler geçmiş 50 yıldakilerden çok daha etkili olacak. Teknolojik gelişmeler sonucunda mega trendlerin ve gelişen tüketici tercihlerinin kökten değiştirdiği sektör 2030’a kadar bambaşka bir yola girecek





KPMG Türkiye'nin hazırladığı 'Sektörel Bakış 2020' serisinin otomotiv sektörünü ele alan raporu yayımlandı.
Otomotiv sektöründe 2019'un değerlendirildiği, 2020'ye ilişkin beklentilerin sıralandığı rapor, sektörün içine girdiği 'teknolojik yıkım' sürecinin izini sürüyor.
Rapora göre, otomobil dört tekerlekten oluşan 150 yıllık algısının ötesine geçip ulaşım aracı olmaktan çıkıyor,teknolojik ve akıllı bir araca dönüşüyor. 2020'den 2030'a kadar geçecek 10 yılda küresel sektör geçmiş 50 yıldan çok daha etkili değişimler yaşayacak.
Raporda öne çıkan başlıklar şöyle:
Yeni ve tarihi bir dönem başlıyor
• Rakamsal bazda yaşanan değişim, otomotivin bir dönüşüm dönemine girdiğini gösteriyor. Teknoloji fuarları, teknoloji şirketlerinin ürettiği konsept otomobillerle doldu.
Yeni ve tarihi bir döneme giriliyor. 2028-2030 yıllarına kadar sürmesi beklenen çok ciddi bir dönüşüm süreci söz konusu. Sektör, maliyeti ve rekabeti yüksek, tek doğrunun olmadığı, biraz da karanlık ve zorlu bir tünele giriyor.
Küresel otomotiv sektörünün geleceğini sürücüsüz araçlar, bağlanabilirlik, elektrifikasyon, mobilite ve araç paylaşımı gibi trendler şekillendirecek.
Taksi ve akaryakıt satışları düşecek
• Otomotiv sektöründeki gelişmeler gelecek 10 yılda bundan önceki 50 yıldakinden çok daha etkili olacak. 2015 yılında 5.5 trilyon dolarlık otomotiv sektörü gelirleri içinde 100 milyar dolar olan yeni iş alanlarının payının, 2030'da 7.7 trilyon dolarlık gelirler içinde 4.3 trilyon dolara çıkacağı öngörülüyor. Taksiler, sürücülü araçlar ve akaryakıt satışları gibi geleneksel iş alanlarındaki gelirlerin yüzde 38 düşeceği tahmin ediliyor.
• Büyük dönüşüm elektrikli araçları işaret ediyor ve geçiş sürecinde hibrit araçlar öncü görev üstleniyor ancak hibritle ilgili tanımın netleşmesi gerekiyor.
• Dizel araç satışları 2017 ve sonrasında hızla geriliyor. JATO verilerine göre Avrupa'da 2019 yılında 2018 yılına göre 1 milyon adet daha az dizel araç satıldı.
• Tahminlere göre AB ülkelerinde 2019'da 319 bin olan elektrikli araç satışları 2020'de 540 bine yükselecek.
• Türkiye ekonomisinin lokomotif sektörü olan otomotiv, 2019 yılında en kötüden en iyiye geniş bir çalkantının içinde kaldı. 2017 yılındaki 1 milyon adetlik iç satışlar, 2018 yılında yüzde 35'lik küçülmenin ardından; 2019 yılında her türlü desteğe rağmen, yüzde 23 oranıyla bir kez daha küçüldü. İki yıl önce 1 milyon adete yaklaşan iç pazar, iki yıl gibi kısa bir sürede 500 bin adetin altına indi.
ŞEVKET TEPETAŞ