Okullarda eğitim ve öğretim başladı. Okulla ilk defa tanışan çocuklar kadar aileler de birtakım kaygılar yaşamaktadır. Aileler çocukların okula uyum sağlayıp sağlayamayacağına yönelik endişe duymaktadır. Öncelikle çocuklar büyük bir yapının içine girmektedirler. Günün büyük bir bölümünü kurallar çerçevesinde geçirecekleri bir yer. Bugüne kadar yaşamın merkezinde olan oyuncakları ile daha az vakit geçireceklerdir. Çocuk bugüne kadar tüm ihtiyaçlarını karşılayan aile ile birlikte vakit geçirmiştir. Tüm bunlar çerçevesinde çocuk kendine güven duymayabilir ve bulunduğu ortamı güvensiz olarak algılayabilir. Ayrıca çocuklar anne babası okuldan giderse bir daha gelmeyecek düşüncesine sahiptirler. Tüm bunlar çocukta endişe oluşturabilir. Ancak belli bir süre korku endişe gibi duygularının yaşanması normaldir. Anneler babalar okulun ilk iki haftasında sınıflarda koridorlarda okul bahçesinde yer alan davetsiz misafirlerdir. Öğretmen ve arkadaşlıklar uyumu etkileyen faktörlerdir. Çocuk öğretmeni ile tanışır. Arkadaşları ile tanışır. İlişki geliştirmeye başlar. İlişkilerini geliştirdikçe uyum hızı artar. Neticesinde okula uyum sağlanır. Davetsiz misafirler ise bir bir azalır.Ancak bazı çocuklar gerekli zaman geçmesine rağmen uyum sağlayamaz. Anne babası olmadığı durumlarda endişe kaygı düzeyi artar. Ağlamalar görülebilir. Bunların yanında karın ağrısı, baş ağrısı, mide bulantısı gibi bedensel (psikosomatik) yakınmalar görülebilir.Uyum sağlayamama nedenleri arasında aile ilişkileri, öğretmen arkadaş ilişkileri ve ebeveyne olan bağımlılıklar olabilir. Bebeklik sürecinde bakım veren kişi ile bebek arasındaki ilişki çocuğun bilişsel yapısını şekillendirmektedir. Ebeveynin çocuğun ihtiyaçlarını karşılama biçimi çocuğun kaygılı bağlanma biçimi geliştirmesine neden olabilir. Dolayısıyla çocuk annesinin eteğine yapışık olur ve yabancıyı reddeder. Yabancının olduğu yerde kaygı yaşar ve oradan uzaklaşmak ister. Sonucunda otuz yaşına gelen ve hala kendi tercihlerine güvenemeyen bireyler yetişir.Aileler uyum sorunu yaşadığı takdirde okul rehberlik servisine başvurmalıdırlar. İlerleme kaydedilmediği durumlarda uzmandan yardım almalıdırlar. Uyum sürecini kolaylaştırmak için aile ne yapmalıdır?Çocuğu anlayışla karşılamalı, çocuğa empati yaparak yaklaşmalıyız. Çocuğun sorunu ciddiye alınmalıdır. Çocuk kendini değerli hissetmelidir.Okul süreci hakkında bilgilendirmeliyiz. Okulda ne kadar kalacağına yönelik açıklamalar yapılmalıdır. Dolayısıyla annem babam beni bırakıp gidecek düşünceleri değişmiş olur. Gideceği okul önceden ziyaret edilebilir. Sınıf gezdirilebilir.Ebeveynler okul dönemlerine ait anılarını anlatabilir.Kıyafetler, kırtasiye malzemeleri birlikte alınabilir. Seçim bazı noktalarda çocuğa bırakılabilir. Tüm bunlar çocukta özgüven duygusunu yeterlilik düşüncesini artırır ve uyum sürecini hızlandırır.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Şenay DAYAN / diğer yazıları
- Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu / 16.11.2015
- Okula uyum süreci / 03.10.2015
- 'Çocuğum altını ıslatıyor' / 16.09.2015
- Okula uyum süreci / 03.10.2015
- 'Çocuğum altını ıslatıyor' / 16.09.2015