Peygamber Efendimiz bize namazın beş vakit olduğunu bildirdi. Senelerce beş vakit kıldı. Artık başka delil aramak gerekmez. Kur'an-ı kerimde mealen buyuruluyor ki:"Namaz, müminlere belli vakitlerde farz kılındı" [Nisa 103].Nisa suresinin 103. âyetinde, "Namaz, belli vakitlerde farz kılındı" buyurulup, ayrıca, beş vaktin hepsi de diğer âyetlerde bildirildiği halde, "Beş vakit namaz" ifadesinin geçmeyişi, kutuplarda ve buralara yakın yerlerde, beş vaktin tamamının teayyün etmemesindendir. İsra suresinin, "Güneşin kayması anından, gecenin kararmasına kadar ve sabah vakti namaz kıl" mealindeki 78. âyet-i kerimenin aslında geçen, (Dülûk-üş şems) öğle ve ikindi, (Gasak-ıl leyl) akşam ve yatsı namazı, (Fecr) de sabah namazıdır. Kaf suresinin, "Güneşin doğuşundan ve batışından önce ve gece Rabbini tesbih et" mealindeki 39. ve 40. âyet-i kerimesindeki, güneşin doğuşundan önceki sabah namazı, güneşin batışından önceki öğle ve ikindi namazı, geceki de akşam ve yatsı namazıdır. İbni Abbas hazretleri, "Kur'an-ı Kerim'de beş vakit namazı bildiren âyet hangisi" diye sual edildiğinde, şu mealdeki âyet-i kerimeyi okudu:"Akşama girerken, sabaha ererken, gündüzün sonunda ve öğle vaktinde Allah'ı tenzih edin!" [Rum 17,18].Akşama girerken'den maksat, akşam ve yatsı namazı, sabaha ererken'deki sabah namazı, gündüzün sonundaki, ikindi namazı, öğledeki de, öğle namazıdır.Nur suresinin 58. âyet-i kerimesinde, (salât-ı fecr = sabah namazı) ve (salât-ı işâ = yatsı namazı) ifadesi açıkça geçmektedir.Peygamber efendimiz, Bakara suresindeki, "Namazları ve vusta namazını kılın" mealindeki 238. âyet-i kerimeyi açıklarken, (Vusta namazı ikindi namazıdır) buyurdu. Bu âyet-i kerimede, "Namazları ve orta namazı [ikindi namazını] kılın" buyuruluyor. Arabi gramere göre, namazlar [salevat] denince, ikiden fazla namaz anlaşılır. Çünkü iki namaz demek için, salevat [namazlar] değil, salateyn [iki namaz] denilir. Vusta [orta] namaz ikindi namazı olduğuna göre, ikindi hariç, öteki namazların sayısı iki olamaz, ikiden fazla olması gerekir. Üç de olamaz. Çünkü vusta namazı hariç 4,6 gibi çift sayılı olmalı ki, orta namaz [ikindi namazı] tam ortada olabilsin. Yani ortadaki namaz ikindi olduğuna göre, ondan önce iki namaz, ondan sonra da iki namaz bulunduğu meydana çıkar. Diğer âyetlerdeki namaz vakitleri de dikkate alınınca, namaz vakitlerinin beş olduğunda hiç şüphe kalmaz. Kitap ve Sünnet'ten sonraki delil İcma'dır. Peygamber efendimiz, ashab-ı kiram ve onlardan sonra bugüne kadar gelen bütün âlimler, beş vakit namaz kılmış, bu hususta kesin bir icma hasıl olmuştur. İslam âlimleri de, beş vakit namazın nasıl kılınacağını kitaplara yazmışlar, böylece Kıyas-ı fukaha ile de namazın beş vakit olduğu sabit olmuştur. Saçları dağınık biri [belki de İslamiyet'i öğrenmek için] gelip, Resulullaha sordu:- Ya Resulallah İslam nedir? - Günde beş vakit namaz kılmaktır.- Beşten fazla değil mi? - Hayır, nafile kılmak isteyen kılabilir. Bir de yılda bir ay ramazan orucu vardır.- Bundan başka, oruç yok mu? - Nafile olarak tutmak isteyen tutabilir. Bir de zengin için malının zekatı vardır.- Bundan fazlası var mıdır? - İsteyen nafile olarak sadaka verebilir. - Vallahi ne fazla, ne de bundan noksan yaparım.- Bunları yapan kurtuluşa erer. Yahut sırf o söylenen şahsa ait özel bir durumdur, namaza alışana kadar ona öyle denmiş olabilir. Çünkü o zaman din yeni geldiği için, özel olaylar olabiliyordu.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.