Kuzey Kutbu için müthiş kapışma
ABD, Kanada, Rusya ve Çin; Kuzey Kutbu'ndaki deniz yolları için sıkı bir kapışmaya girdi. Bölgede bolca altın, bakır, demir ve nikel madeni de var.
05.11.2024 22:45:00 / Güncelleme: 05.11.2024 22:48:51
HABER MERKEZİ/AA
HABER MERKEZİ/AA
İklim değişikliği etkisiyle buzulların erimesiyle birlikte Arktik'te (Kuzey Kutbu) ortaya çıkabilecek potansiyel yollar ve zengin maden yatakları dolayısıyla bölge ülkeleri buradaki yatırımlarını artırırken, Çin gibi bölgeye uzak ülkeler de yeni stratejiler geliştiriyor. Amerika, Avrupa ve Asya kıtalarının kuzey bölgeleri, Arktik Okyanusu ve Atlantik ile Pasifik okyanuslarının bir bölümünü içine alan Arktik bölgesi ABD, Rusya, Kanada, Danimarka, Finlandiya, İzlanda, Norveç ve İsveç tarafından paylaşılırken bölgeye sınırı bulunmayan Çin, kendisini 'yakın Arktik' ülkesi olarak tanımlıyor.
Bölgede her türlü maden var
Arktik Ekonomik Konseyi raporlarına göre Arktik bölgesinde önemli maden faaliyetleri yürütülürken bunların başlıcalarını, Finlandiya'nın Arktik bölgesi Laponya'da yer alan Avrupa'nın en büyük altın madeni Kittila, Grönland'daki 2 bin 776 kilometrekareyi kaplayan dünyanın en büyük nikel ve kobalt yataklarına sahip Disko/Nuussuaq, dünyanın en büyük çinko madenlerinden biri olan Alaska'daki Red Dog, İsveç'te bulunan Avrupa ve Kuzey Amerika'daki en büyük demir madeni Kiruna, Kanada'nın Nunavut bölgesindeki dünyanın en büyük demir rezervlerinden biri olarak gösterilen Marry River ve Rusya'nın Kuzey Sibirya bölgesindeki zengin platinyum yataklarına sahip Talnah sahalarındaki çalışmalar oluşturuyor.
Yakın dönemde gündeme geldi
Hindistan'ın Noida kentinde bulunan Amity Üniversitesi Savunma ve Strateji Enstitüsü Öğretim Üyesi Dr. Anu Sharma, Antarktika'nın uzun zamandan bu yana özellikle bilimsel çalışmalarla gündeme gelmesine karşın Arktik bölgesinin uluslararası ilişkiler ve jeopolitik bağlamında son 10 yıldır konuşulmaya başladığını, bunun arkasında buzulların erimesiyle birlikte ortaya çıkması beklenen devasa yer altı kaynakları ve oluşacak potansiyel ticaret yolları olduğunu söyledi. Sharma, Kutup Ötesi Deniz Rotası (TSR) şeklinde adlandırılan bir ticaret yolunun Çin tarafından ortaya atıldığını ve henüz kağıt üzerinde olduğunu bildirdi. Sharma, "Çin kendisini yakın Arktik ülkesi olarak adlandırıyor ama teknik olarak da coğrafi olarak da kendisini böyle tanımlaması zor. Öte yandan jeopolitik ve jeostratejik açıdan bakıldığında bunu açıklamak da kolay" dedi.
Rusya ağırlık veriyor
Kapladığı alan dolayısıyla Arktik'teki en büyük pay sahibi ülke olan Rusya'nın bölgede önemli bir askeri güç konumlandırdığını ve envanterindeki en az 10 nükleer buzkıran gemisiyle bölgede kolayca hareket edebildiğini işaret eden Sharma, ABD'nin nükleer buzkıran gemisi sayısının 4 olduğunu belirtti. Çin'in bölgeye ilgisinden bahseden Sharma, "Arktik bölgesi üzerine tartışmalar oldukça yeni ve aşağı yukarı 2018'de başladı. Aynı yıl Çin de Arktik İpek Yolu'nu inşa edeceğini açıkladı. Tarihten bildiğimiz İpek Yolu'nun bir benzeri olarak Çin bölgeye altyapı ve ulaşım ağı inşa etmeyi planlıyor" diye konuştu. Bunun, Çin'in "Kuşak ve Yol Girişimi" altında belirlediği 6 yol dışında kalan yeni bir plan olduğuna dikkati çeken Sharma, özellikle Süveyş Kanalı üzerinde zaman zaman yaşanan sorunların Çin'in taşımacılığında önemli aksamalara yol açtığını dile getirdi. Arktik İpek Yolu'nun açılması halinde Çin'in taşımacılık için harcadığı 30-40 günlük yol ortalama 25 güne inecek.