Kusurlu araç sayısı azalıyor
TÜVTURK istatistiklerine göre 2012 yılında periyodik muayeneye gelen araçların yüzde 34.8'i, ilk muayenelerinde emniyetsiz ve ağır kusurlu olmaları nedeniyle geçemedi. 2011'de bu oran yüzde 36.6 idi
14.02.2013 00:00:00
YENİ
MESAJ / İSTANBUL
Ülkemizde trafik güvenliği için hayati
öneme sahip araç muayene hizmetini vermekle yetkili tek kurum olan TÜVTURK,
2012 yılına ait araç muayene istatistiklerini kamuoyuyla paylaştı. TÜVTURK’ün
sayılarına göre, 2012 yılında 6 milyon 281 bini periyodik araç muayenesi,
32.668’i de yola elverişlilik muayenesi olmak üzere toplam 6 milyon 313 bin 862
muayene hizmeti verildi. TÜVTURK rakamlarına göre, araçların, yüzde 34.8’i ilk
muayenelerinde, “emniyetsiz” ve “ağır kusurlu” olmaları nedeniyle muayeneden
geçemedi. Araçların yüzde 62.7’si “hafif kusurlu”, yüzde 2.5’i ise “kusursuz”
olarak muayeneden geçebildi. İstatistiklere göre, araçlar en fazla fren
sistemine bağlı kusurları nedeniyle muayeneden kaldı. Diğer kalma nedenleri,
sırasıyla aydınlatma ve hareketli aksamlardaki sorunlar olarak belirlendi. İlk
muayeneden kalan araçların, yüzde 98’i, ikinci haklarında kusurlarını gidererek
muayeneden geçebildi. Dolayısıyla trafikte ağır kusurları nedeniyle tehlike
yaratan, aslında trafikte olmaması gereken 2 milyon 100 bin civarında aracın
muayene sonrasında durumlarını iyileştirdikleri görüldü.
En
çok motosikletler muayeneden kaçıyor
Bu olumlu istatistiğe rağmen muayeneye
gelmeme oranları hala çok yüksek seyrediyor. Yasal olarak zorunlu olmalarına
rağmen, binek araçların yüzde 20’ye varan oranının, yani yaklaşık her 5 araçtan
1’inin muayene süresi içinde araç muayenesine gelmediği görülürken, ağır
vasıtalarda ise bu oran yüzde 34 olarak tespit edildi. Muayeneye gelme
oranlarının en düşük olduğu araç cinsleri, traktör ve motosikletler olarak
hesaplandı. Buna göre motosikletlerdeki muayene kaçağı oranı yüzde 82,
traktörlerdeki muayene kaçağı oranı da yüzde 78 oldu. TÜVTURK bu yıl içinde
motosiklet muayenesi yaptıracak müşterilerine kolaylık sağlamak adına İstanbul’da
hem Anadolu hem de Avrupa yakasında hizmet veren iki adet Motosiklet Muayene
İstasyonu açtı. Bu iki istasyonun özellikle İstanbul’da motosiklet muayene
oranlarını yükseltmesi bekleniyor.
Araç
kusuru kazalara neden olabiliyor
Periyodik araç muayenesinin, bir
ülkedeki trafik güvenliği için hayati öneme sahip olduğunu söyleyen TÜVTURK
Genel Müdürü Kemal Ören, “Emniyet Genel Müdürlüğü’ne göre 2012’de meydana gelen
110 bin ölümlü ve yaralanmalı kazanın yüzde 88’i sürücü, yüzde 10’u da yaya hatasından
kaynaklandı. Geri kalanları ise araç ve yol koşulları nedeniyle gerçekleşti.
Ancak sürücü hatası olarak istatistiklere yansıyan kazaların bir kısmının
gerçekte araç kusurları olduğunu düşünüyoruz. Örneğin hız limitlerini aşmak
sürücü hatası; ama hızlı da olsa frenlerin ayarsız olması nedeniyle aracın
kontrolden çıkması aslında araç kusuru olmakla beraber bu kusur istatistiklere
yansımıyor” dedi.
Araç
muayene periyotları
T.C Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme
Bakanlığı’nın ilgili mevzuat ile belirlediği kurallara göre Türkiye’deki her
hususi veya resmi binek otomobilin, ilk 3 yaş sonrasında 2 yılda bir, ticari
araçların ise ilk yaş sonrası her yıl periyodik araç muayenesine gelmesi
gerekiyor. Motosikletler ilk üç yılın sonunda ve sonrasında her iki yılda bir,
traktörler ise ilk üç yaş sonrasında her üç yılda bir muayene ediliyor.
MESAJ / İSTANBUL
Ülkemizde trafik güvenliği için hayati
öneme sahip araç muayene hizmetini vermekle yetkili tek kurum olan TÜVTURK,
2012 yılına ait araç muayene istatistiklerini kamuoyuyla paylaştı. TÜVTURK’ün
sayılarına göre, 2012 yılında 6 milyon 281 bini periyodik araç muayenesi,
32.668’i de yola elverişlilik muayenesi olmak üzere toplam 6 milyon 313 bin 862
muayene hizmeti verildi. TÜVTURK rakamlarına göre, araçların, yüzde 34.8’i ilk
muayenelerinde, “emniyetsiz” ve “ağır kusurlu” olmaları nedeniyle muayeneden
geçemedi. Araçların yüzde 62.7’si “hafif kusurlu”, yüzde 2.5’i ise “kusursuz”
olarak muayeneden geçebildi. İstatistiklere göre, araçlar en fazla fren
sistemine bağlı kusurları nedeniyle muayeneden kaldı. Diğer kalma nedenleri,
sırasıyla aydınlatma ve hareketli aksamlardaki sorunlar olarak belirlendi. İlk
muayeneden kalan araçların, yüzde 98’i, ikinci haklarında kusurlarını gidererek
muayeneden geçebildi. Dolayısıyla trafikte ağır kusurları nedeniyle tehlike
yaratan, aslında trafikte olmaması gereken 2 milyon 100 bin civarında aracın
muayene sonrasında durumlarını iyileştirdikleri görüldü.
En
çok motosikletler muayeneden kaçıyor
Bu olumlu istatistiğe rağmen muayeneye
gelmeme oranları hala çok yüksek seyrediyor. Yasal olarak zorunlu olmalarına
rağmen, binek araçların yüzde 20’ye varan oranının, yani yaklaşık her 5 araçtan
1’inin muayene süresi içinde araç muayenesine gelmediği görülürken, ağır
vasıtalarda ise bu oran yüzde 34 olarak tespit edildi. Muayeneye gelme
oranlarının en düşük olduğu araç cinsleri, traktör ve motosikletler olarak
hesaplandı. Buna göre motosikletlerdeki muayene kaçağı oranı yüzde 82,
traktörlerdeki muayene kaçağı oranı da yüzde 78 oldu. TÜVTURK bu yıl içinde
motosiklet muayenesi yaptıracak müşterilerine kolaylık sağlamak adına İstanbul’da
hem Anadolu hem de Avrupa yakasında hizmet veren iki adet Motosiklet Muayene
İstasyonu açtı. Bu iki istasyonun özellikle İstanbul’da motosiklet muayene
oranlarını yükseltmesi bekleniyor.
Araç
kusuru kazalara neden olabiliyor
Periyodik araç muayenesinin, bir
ülkedeki trafik güvenliği için hayati öneme sahip olduğunu söyleyen TÜVTURK
Genel Müdürü Kemal Ören, “Emniyet Genel Müdürlüğü’ne göre 2012’de meydana gelen
110 bin ölümlü ve yaralanmalı kazanın yüzde 88’i sürücü, yüzde 10’u da yaya hatasından
kaynaklandı. Geri kalanları ise araç ve yol koşulları nedeniyle gerçekleşti.
Ancak sürücü hatası olarak istatistiklere yansıyan kazaların bir kısmının
gerçekte araç kusurları olduğunu düşünüyoruz. Örneğin hız limitlerini aşmak
sürücü hatası; ama hızlı da olsa frenlerin ayarsız olması nedeniyle aracın
kontrolden çıkması aslında araç kusuru olmakla beraber bu kusur istatistiklere
yansımıyor” dedi.
Araç
muayene periyotları
T.C Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme
Bakanlığı’nın ilgili mevzuat ile belirlediği kurallara göre Türkiye’deki her
hususi veya resmi binek otomobilin, ilk 3 yaş sonrasında 2 yılda bir, ticari
araçların ise ilk yaş sonrası her yıl periyodik araç muayenesine gelmesi
gerekiyor. Motosikletler ilk üç yılın sonunda ve sonrasında her iki yılda bir,
traktörler ise ilk üç yaş sonrasında her üç yılda bir muayene ediliyor.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.