Konfeksiyon sektöründe sorunlar acil çözüm bekliyor
Hazır giyimde ihracat gerilerken, Türkiye özellikle Avrupalı markalar nedeniyle Asya ülkelerinin pazarı oluyor. TİM ve İHKİB Başkanı Mustafa Gültepe, ihracatta yaşanan sıkıntıların başlıca iki nedeni olduğuna işaret ederek, “Birincisi küresel pazarlar daraldı. Ama bizim asıl sorunumuz yüksek maliyet artışları. Avrupa’dan daha pahalı bir ülke haline geldik” dedi. Gültepe, bu yılın ilk üç ayında hazır giyim ithalatında yüzde 21.7 artış yaşandığının da altını çizdi.
17.05.2024 16:55:00
AHMET TURAN YİĞİT
AHMET TURAN YİĞİT





Türk moda endüstrisinin 2023'de 19.3 milyar dolarlık ihracatında en çok katkısı olan İstanbul Hazır giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) üyelerine ödülleri İstanbul'da düzenlenen törenle verildi. Törende konuşan TİM ve İHKİB Başkanı Mustafa Gültepe, bu ülkenin genlerinde hazır giyimin bulunduğuna işaret ederek, "Temelleri Cumhuriyet'ten de önce atılan sektörümüz, ülkemizin sanayileşmesinde, kalkınmasında ve ihracatında öncü rol üstlendi. Türkiye ekonomisi 1980'li yıllarda hazır giyimle dünyaya açıldı. Sektörümüz yıllarca ihracatta açık ara liderliğini korudu. Bugün 220'ye yakın ülke ve bölgeye ihracat gerçekleştiriyoruz. Dünyanın altıncı, Avrupa Birliği'nin üçüncü büyük tedarikçisiyiz. Moda markalarımızın 100'ü aşkın ülkede, üç binden fazla mağazası, binlerce satış noktası bulunuyor" diye konuştu.
Enflasyon artıyor ama kur yerinde sayıyor!
İhracatçıların güncel sorunlarına da parmak basan Gültepe, neredeyse tüm sektörlerin zorlandığı bir dönemden geçtiklerinin altını çizdi. Özellikle hazır giyim ve tekstil gibi emek yoğun sektörlerde ciddi sorunlar bulunduğunu anlatan Gültepe, şöyle devam etti: "Yaşanan sıkıntıların başlıca iki nedeni var. Birincisi küresel pazarlar daraldı. Ama bizim asıl sorunumuz yüksek maliyet artışları. Avrupa'dan daha pahalı bir ülke haline geldik. Özellikle emek yoğun sektörlerde rekabet gücümüzü büyük ölçüde kaybettik. Çünkü içeride maliyetler artıyor ama kur aynı şekilde hareket etmiyor. Örneğin Nisan ayında üretici fiyatları yüzde 3.6 artarken dolar kuru geriledi. Her fırsatta dile getirdiğim talebimizi tekrarlamak istiyorum: Maliyet artışları ve kur paralel hareket etmeli. Yani bir ay girdi fiyatlarımız yüzde 3 arttıysa kur da o oranda artmalı. Aksi takdirde pazar kaybediyoruz. 2023 ihracatımızın daraldığı bir yıl olmuştu. Bu yıl da pazar kayıpları yaşıyoruz. İlk dört aylık ihracatta yaklaşık yüzde 14 eksideyiz. Ne yazık ki ithalat büyük bir hızla artıyor."
Avrupalı markalar Türkiye'yi Asya'nın pazarı yaptı
İlk çeyrekte hazır giyim ithalatında yüzde 21.7 artış yaşandığının altını çizen Gültepe, "İhracatın daralıp ithalatın artması bizim için üretim ve istihdam kaybı anlamına geliyor. Kapasite kullanımları yüzde 65-70'lere geriledi. Hazır giyim ve tekstilde geçen yıl yaklaşık 200 bin istihdam kaybettik" şeklinde konuştu. Gültepe'nin bahsettiği ithalattaki artış AVM'lerdeki bazı mağazalarda da kendini açık açık gösteriyor. Daha önce Yeni Mesaj'da haberleştirdiğimiz gibi Zara, Bershka, Oysho, Mango, H&M, Stradivarius, Max Spencer, Lufian, Massimo Dutti gibi mağazalarda satılan her 10 üründen neredeyse 8'i ithal... Yoğun ithalat yapılan ülkeler arasında Kamboçya, Bangladeş, Pakistan, Fas, Vietnam yer alıyor. Mustafa Gültepe ihracatçı için finansmana erişimde de sorunların devam ettiğini bildirdi. Eximbank'ın eski günlük limitlerine dönmesini beklediklerini ifade eden Gültepe, "Küresel rekabet yarışından tamamen kopmamak için acil desteğe ihtiyacımız var. Bizim de verimliliğe ve katma değerli üretime odaklanmamız gerekiyor. Daha önce de çeşitli badireler yaşadık ve hepsinden güçlenerek çıkmayı başardık. Bu dönemi de bir şekilde atlatacağımızdan hiç şüphem yok. Nitekim Süveyş krizinin etkisiyle nisandan itibaren siparişlerde bir hareketlenme var. Avrupa'da talebin açılmasıyla ikinci yarının daha iyi geçeceğine inanıyorum" diye konuştu.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.