Kırklareli Beyazıt Paşa Camii
Cami, 16. yüzyılda, II. Beyazıt döneminde inşa edilmeye başlanmış ve 1593-1594 yılında Beylerbeyi Gülabi Ahmet Paşa tarafından tamamlanmıştır
08.07.2024 10:38:00
Hasan Parlak
Hasan Parlak
Cami, 16. yüzyılda, II. Beyazıt döneminde inşa edilmeye başlanmış ve 1593-1594 yılında Beylerbeyi Gülabi Ahmet Paşa tarafından tamamlanmıştır.
Kırklareli'deki Beyazıt Paşa Camii dikdörtgen planlıdır ve duvarları tuğla hatıllı kesme taş örgülüdür. Örgü sistemi bir sıra taş ve iki sıra tuğla şeklindedir. Taş sıralarının düşey derzlerinde de tuğla kullanılmıştır.
Pencereleri dikdörtgen ve ahşap kanatlıdır. Mihrap cephesinde iki kademe pencere bulunmaktadır.
Girişi kuzeybatı cephesindedir. Kuzeydoğu cephesinde tek şerefeli, küfeki taşı minaresi 1958 yılında eklenmiştir.
Hazire: Caminin haziresinde Osmanlı Dönemi mezar taşları ve yazısız menhir şeklinde taşlar bulunmaktadır.
Cami, Vakıflar Genel Müdürlüğü tarafından 2008 yılında onarılmış ve bugün iyi durumdadır. Anıtsal koruma derecesine sahiptir.
Beyazıt Camii'nde hangi sanat eserleri bulunuyor?
Beyazıt Camii, Osmanlı dönemi mimarisinin güzel bir örneğidir, ancak özgün bir sanat eseri olarak bilinen büyük bir eser içermemektedir. Bununla birlikte, caminin mimari detayları ve süslemeleri de dikkate değerdir. İşte bazı önemli noktalar:
Mimari Süslemeler: Caminin iç mekanında geometrik desenler, hat yazıları ve stilize bitkisel motiflerle süslenmiş çini paneller bulunur.
Mihrap, kıble yönünde yer alan ve namaz kılınan bölümün merkezinde bulunan özel bir niş olarak dikkat çeker. Mihrap, taş işçiliği ve geometrik desenlerle süslenmiştir. Minber, vaaz verilen kürsüdür ve ahşap oyma işçiliği ile süslenmiştir.
Minare: Caminin kuzeydoğu cephesinde tek şerefeli bir minare bulunur. Minare, küfeki taşı ile inşa edilmiştir.
Taş İşçiliği: Caminin dış cephesinde kesme taş ve tuğla örgüsü kullanılmıştır. Bu örgü sistemi, taş ve tuğlanın bir arada kullanıldığı estetik bir detaydır.
Caminin iç mekanında dikkat çeken detaylar
Beyazıt Camii'nin iç mekanında dikkat çeken bazı detaylar şunlardır:
Çini Süslemeleri: Caminin iç duvarları, geometrik desenlerle süslenmiş çini panellerle kaplıdır. Bu paneller, Osmanlı dönemi çini sanatının güzel bir örneğini oluşturur.
Mihrap: Mihrap, caminin kıble yönünde yer alan ve namaz kılınan bölümün merkezinde bulunan özel bir niştir. Taş işçiliği ve geometrik desenlerle süslenmiştir.
Minber: Minber, vaaz verilen kürsüdür ve ahşap oyma işçiliği ile süslenmiştir.
Işıklandırma: Cami içindeki doğal ışık, pencereler aracılığıyla sağlanır. Pencereler, ahşap kanatlı ve dikdörtgen şeklindedir.
Tavan Süslemeleri: Tavan, ahşap kirişler ve süslemelerle dikkat çeker. Bu süslemeler, Osmanlı dönemi mimarisinin estetik özelliklerini yansıtır.
Beyazıt Camii'nin iç mekanı, tarihi ve sanatsal açıdan zengin bir deneyim sunar.
Kırklareli'deki Beyazıt Paşa Camii dikdörtgen planlıdır ve duvarları tuğla hatıllı kesme taş örgülüdür. Örgü sistemi bir sıra taş ve iki sıra tuğla şeklindedir. Taş sıralarının düşey derzlerinde de tuğla kullanılmıştır.
Pencereleri dikdörtgen ve ahşap kanatlıdır. Mihrap cephesinde iki kademe pencere bulunmaktadır.
Girişi kuzeybatı cephesindedir. Kuzeydoğu cephesinde tek şerefeli, küfeki taşı minaresi 1958 yılında eklenmiştir.
Hazire: Caminin haziresinde Osmanlı Dönemi mezar taşları ve yazısız menhir şeklinde taşlar bulunmaktadır.
Cami, Vakıflar Genel Müdürlüğü tarafından 2008 yılında onarılmış ve bugün iyi durumdadır. Anıtsal koruma derecesine sahiptir.
Beyazıt Camii'nde hangi sanat eserleri bulunuyor?
Beyazıt Camii, Osmanlı dönemi mimarisinin güzel bir örneğidir, ancak özgün bir sanat eseri olarak bilinen büyük bir eser içermemektedir. Bununla birlikte, caminin mimari detayları ve süslemeleri de dikkate değerdir. İşte bazı önemli noktalar:
Mimari Süslemeler: Caminin iç mekanında geometrik desenler, hat yazıları ve stilize bitkisel motiflerle süslenmiş çini paneller bulunur.
Mihrap, kıble yönünde yer alan ve namaz kılınan bölümün merkezinde bulunan özel bir niş olarak dikkat çeker. Mihrap, taş işçiliği ve geometrik desenlerle süslenmiştir. Minber, vaaz verilen kürsüdür ve ahşap oyma işçiliği ile süslenmiştir.
Minare: Caminin kuzeydoğu cephesinde tek şerefeli bir minare bulunur. Minare, küfeki taşı ile inşa edilmiştir.
Taş İşçiliği: Caminin dış cephesinde kesme taş ve tuğla örgüsü kullanılmıştır. Bu örgü sistemi, taş ve tuğlanın bir arada kullanıldığı estetik bir detaydır.
Caminin iç mekanında dikkat çeken detaylar
Beyazıt Camii'nin iç mekanında dikkat çeken bazı detaylar şunlardır:
Çini Süslemeleri: Caminin iç duvarları, geometrik desenlerle süslenmiş çini panellerle kaplıdır. Bu paneller, Osmanlı dönemi çini sanatının güzel bir örneğini oluşturur.
Mihrap: Mihrap, caminin kıble yönünde yer alan ve namaz kılınan bölümün merkezinde bulunan özel bir niştir. Taş işçiliği ve geometrik desenlerle süslenmiştir.
Minber: Minber, vaaz verilen kürsüdür ve ahşap oyma işçiliği ile süslenmiştir.
Işıklandırma: Cami içindeki doğal ışık, pencereler aracılığıyla sağlanır. Pencereler, ahşap kanatlı ve dikdörtgen şeklindedir.
Tavan Süslemeleri: Tavan, ahşap kirişler ve süslemelerle dikkat çeker. Bu süslemeler, Osmanlı dönemi mimarisinin estetik özelliklerini yansıtır.
Beyazıt Camii'nin iç mekanı, tarihi ve sanatsal açıdan zengin bir deneyim sunar.