Alemi yaşamada en üstün hal, ne dünyası için ahiretini ne de ahireti için dünyasını terketmemiş insanın halidir. Bu hâl kâmil insanın hâlidir.
Eğitimdeki müşahhas örnek ihtiyacı, nefis terbiyesinde önemini daha da hissetirecektir. Nefis terbiyesinde hayati önemi haiz müşahhas örneğe insanı kamil ya da mürşidi kamil denir? İman ve insan tezinde insanı kamil hususu asıl unsurlardındır. İyi bilinmesi gereken bir mevzu vardır ki o da kamil insan meselesidir; zira, kamil insan zübdei kainattır.Esasen insan denen alem, büyüklüğünü derece ve nispetini bilse, o yüceliği korumak için azami gayret gösterir ve bu derece alçalmazdı. Bilelim ki, kamil insan Abdülkerim Ciyli'nin dediği gibi "Hem Hakk'ın hem de halkın mukabilidir". Kamil insan, bütün alemleri kendinde toplayan alemdir. Kamil insan bu alemin ruhu, alem de onun cesetidir. Özetle diyebiliriz ki, kamil insan her iki almemi de seyreden, keşfeden, bilen ve bildiren bir aynadır. Onun için bir kudsi hadiste, "Yere ve göğe sığmam, mümin kulumun kalbine sığarım" buyruldu.Kısacası, kamil insan kalbiyle sonsuz bir alemdir. Yaşayış ve idraktleri bakımından insanları üçe ayırmak mümkündür. - Yalnız hayvanî duyguları ile dünyada hayvani bir hayat yaşayanlar.- Yalnız manevi hayat yaşayanlar.- Maddi ve manevi hayatı birleştirip her ikisini de yaşayanlar.Alemi değerlendirmede ve yaşamada en üstün hal üçüncü haldir. Ne dünyası için ahiretini ne de ahireti için dünyasını terk etmemiş insandır. Kamil insan, o her ikisini de Allah için yaşayandır. Halk içinde Hak ile olmak, Halk ile iken Hakk'ı unutmamak esastır. Bu hal kamil insanın halidir.
Eğitimdeki müşahhas örnek ihtiyacı, nefis terbiyesinde önemini daha da hissetirecektir. Nefis terbiyesinde hayati önemi haiz müşahhas örneğe insanı kamil ya da mürşidi kamil denir? İman ve insan tezinde insanı kamil hususu asıl unsurlardındır. İyi bilinmesi gereken bir mevzu vardır ki o da kamil insan meselesidir; zira, kamil insan zübdei kainattır.Esasen insan denen alem, büyüklüğünü derece ve nispetini bilse, o yüceliği korumak için azami gayret gösterir ve bu derece alçalmazdı. Bilelim ki, kamil insan Abdülkerim Ciyli'nin dediği gibi "Hem Hakk'ın hem de halkın mukabilidir". Kamil insan, bütün alemleri kendinde toplayan alemdir. Kamil insan bu alemin ruhu, alem de onun cesetidir. Özetle diyebiliriz ki, kamil insan her iki almemi de seyreden, keşfeden, bilen ve bildiren bir aynadır. Onun için bir kudsi hadiste, "Yere ve göğe sığmam, mümin kulumun kalbine sığarım" buyruldu.Kısacası, kamil insan kalbiyle sonsuz bir alemdir. Yaşayış ve idraktleri bakımından insanları üçe ayırmak mümkündür. - Yalnız hayvanî duyguları ile dünyada hayvani bir hayat yaşayanlar.- Yalnız manevi hayat yaşayanlar.- Maddi ve manevi hayatı birleştirip her ikisini de yaşayanlar.Alemi değerlendirmede ve yaşamada en üstün hal üçüncü haldir. Ne dünyası için ahiretini ne de ahireti için dünyasını terk etmemiş insandır. Kamil insan, o her ikisini de Allah için yaşayandır. Halk içinde Hak ile olmak, Halk ile iken Hakk'ı unutmamak esastır. Bu hal kamil insanın halidir.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.