Hükümet Yeni Türk Lirası'na geçilmesini ekonomik bir başarı olarak lanse ederken, para dönüşümlerinde yapılan yukarıya doğru yuvarlamalar yeni zam dalgasını beraberinde getirdi.
-YTL'yle gelen gizli zamlar
IMF'ye teslim Türkiye ekonomisi, hükümetin ekonomik bir başarı olarak sunduğu YTL'ye geçişle birlikte gizli bir zam dalgasına teslim. Tüketicileri Koruma Derneği (TÜKDER) Genel Başkanı Levent Gereyhan, TL-YTL dönüşümlerindeki yuvarlamaların, tüketiciler açısından "gizli bir zam" anlamı taşıdığını dile getirdi. l Alım gücü değişmedi
Gereyhan, TL'dan 6 sıfır atılmasının tüketicileri teknik ve psikolojik olarak rahatlattığını söylemenin mümkün olmadığını savunarak, şunları kaydetti: "YTL, tüketicinin alım gücünde bir değişiklik yaratmamaktadır. Tüketicilerimiz için önemli olan 6 sıfırın atılması olayı değildir, YTL'nin alım gücünün değişip değişmediği, tüketicinin cebine veya alımgücüne değer katıp katmadığıdır."
Tüketicileri Koruma Derneği (TÜKDER) Genel Başkan Yardımcısı Fikri Karagöz, KDV indiriminden vatandaştan çok satıcıların karlı çıktığını söyledi. Karagöz, 1 Ocak 2005 tarihinden itibaren bazı gıda ürünleri, sağlık ve eğitimde KDV oranlarının yüzde 18'den yüzde 8'e indirildiğini anımsatarak, ancak indirimin fiyatlara, dolayısıyla vatandaşa yansımadığını ifade etti. Bazı firmaların KDV indirimini fiyatlarına yansıtırken, bazılarının 1 Ocak itibariyle yapacakları zammı gerekçe göstererek bu indirimi gerçekleştirmediklerini savunan Karagöz, "KDV indiriminden vatandaştan çok satıcılar karlı çıktı. Örneğin, bazı marketlerde hazırlanan programlar aracılığıyla gıda ürünlerinin fiyatı otomatik olarak yaklaşık yüzde 10 ucuzlarken, simitte fiyatın halen aynı kalması dikkatimizi çekiyor'' dedi. KDV'nin yüzde 18'den 8'e indirilmesiyle fiyatlarda ucuzlama olup olmayacağı konusunun vatandaşların kafasını kurcaladığını ve indirimden tam bilgi sahibi olmayan tüketicinin kandırılmasının daha kolay olduğunu dile getiren Karagöz, "KDV'nin yüzde 18'den 8'e düşürülmesi aslında tüketici lehine olumlu bir karar. Ancak, özel sektör bu indirimi kendi çıkarı için kullanabilir. Bunun örneklerini yaşadık. Bazı fırsatçılar, indirimden önce suni zamlar yaparak, vergi düşürülünce (fiyat indirdik) dediler. Bu fırsatçıların KDV'deki indirimi de kılıfına uydurmalarına izin vermeyelim. Aksi takdirde indiriminin bir yararı olmayacak'' açıklamasında bulundu. Karagöz, tüketicilerden tepkilerini ortaya koymalarını ve yapılan yüzde 10'luk indirimin takipçisi olmalarını istedi.
-YTL'yle gelen gizli zamlar
IMF'ye teslim Türkiye ekonomisi, hükümetin ekonomik bir başarı olarak sunduğu YTL'ye geçişle birlikte gizli bir zam dalgasına teslim. Tüketicileri Koruma Derneği (TÜKDER) Genel Başkanı Levent Gereyhan, TL-YTL dönüşümlerindeki yuvarlamaların, tüketiciler açısından "gizli bir zam" anlamı taşıdığını dile getirdi. l Alım gücü değişmedi
Gereyhan, TL'dan 6 sıfır atılmasının tüketicileri teknik ve psikolojik olarak rahatlattığını söylemenin mümkün olmadığını savunarak, şunları kaydetti: "YTL, tüketicinin alım gücünde bir değişiklik yaratmamaktadır. Tüketicilerimiz için önemli olan 6 sıfırın atılması olayı değildir, YTL'nin alım gücünün değişip değişmediği, tüketicinin cebine veya alımgücüne değer katıp katmadığıdır."
Tüketicileri Koruma Derneği (TÜKDER) Genel Başkan Yardımcısı Fikri Karagöz, KDV indiriminden vatandaştan çok satıcıların karlı çıktığını söyledi. Karagöz, 1 Ocak 2005 tarihinden itibaren bazı gıda ürünleri, sağlık ve eğitimde KDV oranlarının yüzde 18'den yüzde 8'e indirildiğini anımsatarak, ancak indirimin fiyatlara, dolayısıyla vatandaşa yansımadığını ifade etti. Bazı firmaların KDV indirimini fiyatlarına yansıtırken, bazılarının 1 Ocak itibariyle yapacakları zammı gerekçe göstererek bu indirimi gerçekleştirmediklerini savunan Karagöz, "KDV indiriminden vatandaştan çok satıcılar karlı çıktı. Örneğin, bazı marketlerde hazırlanan programlar aracılığıyla gıda ürünlerinin fiyatı otomatik olarak yaklaşık yüzde 10 ucuzlarken, simitte fiyatın halen aynı kalması dikkatimizi çekiyor'' dedi. KDV'nin yüzde 18'den 8'e indirilmesiyle fiyatlarda ucuzlama olup olmayacağı konusunun vatandaşların kafasını kurcaladığını ve indirimden tam bilgi sahibi olmayan tüketicinin kandırılmasının daha kolay olduğunu dile getiren Karagöz, "KDV'nin yüzde 18'den 8'e düşürülmesi aslında tüketici lehine olumlu bir karar. Ancak, özel sektör bu indirimi kendi çıkarı için kullanabilir. Bunun örneklerini yaşadık. Bazı fırsatçılar, indirimden önce suni zamlar yaparak, vergi düşürülünce (fiyat indirdik) dediler. Bu fırsatçıların KDV'deki indirimi de kılıfına uydurmalarına izin vermeyelim. Aksi takdirde indiriminin bir yararı olmayacak'' açıklamasında bulundu. Karagöz, tüketicilerden tepkilerini ortaya koymalarını ve yapılan yüzde 10'luk indirimin takipçisi olmalarını istedi.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.