Bir önceki yazımızda hac mevsimi dolayısıyla hac konuları hakkında daha ağırlıklı yazılar yazacağımızı haber vermiştik. Madem konu hac ibadetidir, önce toplumda bilir bilmez ahkâm kesen, fikir beyan eden, aklını ilmin ve hakikatin önünde gören bazı aklı evvel kimselerin yalan yanlış sözlerine değinelim.
Geçen günlerde bir mescitte Cuma namazı kılmak için bulunuyorum. Hutbenin konusu hac. Hoca efendi başlıyor konuşmaya; "Bildiğiniz gibi hac İslam'ın beş esasından biridir. Gücü, kuvveti, parası, sağlığı yerinde olan ve yolunu bulan kimselere ömürde bir defa farzdır. Bazı kimseler birden fazla hacca gidiyorlar. Hâlbuki birden fazla gitmelerinde hiçbir fayda yoktur ve hatta vebal vardır. Peygamberimiz de ömründe bir defa haccetmiştir ve birden fazla gidilmesini arzu etmemiştir. İslam'ın umum ulaması ve mezhep imamlarının genel kanaati, cumhurun görüşü bu yöndedir. Etrafınızdaki fakir fukaraya bakmak haccetmekten daha sevaptır." İmam efendinin zırvalarını dinledik. Gönül sıkıntısı ve muhabbetsiz bir namaz kıldık. Namazı kıldım. Dışarıda imam efendiyi bekledim. Şöyle bir koluna girdim. Ve başladım onunla konuşamaya; "Muhterem hocam ben sizin genellikle yaptığınız vaazı nasihatleri beğeniyorum. Ancak bundan bir sene önce de buna benzer bir hutbe verdiniz. Aradan geçen bir sene sonra gene aynı yerdesiniz ve aynı şekilde hatalı ve maksadınızı aşan cümleler kullandınız. Bu konuda sizi uyarmak zorunda olduğum için sizi rahatsız edecek ve zamanınızı alacağım. Umarım ki yanlıştan dönersiniz. Öncelikle hac konusunda yaptığınızı açıklamaların hiçbir ilmi gerekçesi yoktur. Ben size karşı çıkarken sıradan bir kişi olarak değil bu konuda bilgisi olan biri olarak konuşacağım.
Yaptığınız mantık hatalarını sıralayayım: 1- Hac ibadeti ömürde bir defa farzdır demek farklıdır birden fazla gitmek sakıncalıdır demek farklıdır. Birden fazla gidilmesine engel hiçbir ilmi ve dini gerekçe ya da emir yoktur. Aksine fırsat buldukça gidilmesinde imanın artması ve günahların affı açısından fayda vardır. İmam Ali Efendimiz Haceru'l-Esved'in selamlanması Kâbe'nin tavafı ruhlar âleminde Allah'a verilen sözün teyidi manasında olacağı için her fırsatta "Kâbe'yi ziyaret edin ve Haceru'l-Esved'i selamlayın" demektedir. 2- Birden fazla haccedilmesine engel hiçbir İslam ulamasının görüşü yoktur. Aksine İmam Azam gibi bir mezhep imamı 52 defa hac ziyaretinde bulunmuştur. 3- "Peygamberimiz birden fazla haccetmemiş ve tavsiye de etmemiştir" ifadesi hâşâ Peygamberimize iftira niteliğindedir. Çünkü haccın farz olduğu hac, zaten Veda Haccı'dır. Ondan sonraki hac mevsimi gelmeden dünyasını değiştirmiştir. Şayet yaşasaydı ve hacca gitmeseydi ya da fırsat olduğu halde hacca gitmeseydi o zaman bu ifadenizde doğruluk payı olabilirdi. 4- Hac görevinin yapıldığı yerler ilahi tecellilere erişmesi daha kolay olan ve zamanı mahsus mekânı mahsus bir yerlerdir. Orada erişebilecek makamlara ve faziletlere ancak orada erişilir. Arafat'ta zilhiccenin dokuzunda bir an bile bulunan ve orada tevbe eden kimsenin günahları affediliyor. Bu kadar önemli işlerin olduğu ve sırlara erişildiği mekânları ziyaret ve orada ibadet etmeyi, defalarca da olsa hangi mantıkla engelleyebilirsiniz. "Birden fazla haccetmekte fayda yoktur" sözü maksadını aşan ve bu sözün sahibini vebal altına sokacak bir sözdür. Lütfen bilir bilmez ahkâm kesmeye kalkışmayın..."
Bu ifadeler karşısında şok olan imam efendi, "ben güya fakir fukaraya yardım etmek daha uygun olacağı mantığıyla böyle konuştum ama görülüyor maksadını aşan ifadeler kullanmışım. Galiba sen haklısın" dedi ve helallik dileyerek ayrıldık.
Son sözümüz şu olsun; gücünüz ve kuvvetiniz var olduğu müddetçe, Allah nasip ettiği oranda ve her fırsatta hac ve umre yapmaya gayret edin. Bizi de duadan unutmayın.
Geçen günlerde bir mescitte Cuma namazı kılmak için bulunuyorum. Hutbenin konusu hac. Hoca efendi başlıyor konuşmaya; "Bildiğiniz gibi hac İslam'ın beş esasından biridir. Gücü, kuvveti, parası, sağlığı yerinde olan ve yolunu bulan kimselere ömürde bir defa farzdır. Bazı kimseler birden fazla hacca gidiyorlar. Hâlbuki birden fazla gitmelerinde hiçbir fayda yoktur ve hatta vebal vardır. Peygamberimiz de ömründe bir defa haccetmiştir ve birden fazla gidilmesini arzu etmemiştir. İslam'ın umum ulaması ve mezhep imamlarının genel kanaati, cumhurun görüşü bu yöndedir. Etrafınızdaki fakir fukaraya bakmak haccetmekten daha sevaptır." İmam efendinin zırvalarını dinledik. Gönül sıkıntısı ve muhabbetsiz bir namaz kıldık. Namazı kıldım. Dışarıda imam efendiyi bekledim. Şöyle bir koluna girdim. Ve başladım onunla konuşamaya; "Muhterem hocam ben sizin genellikle yaptığınız vaazı nasihatleri beğeniyorum. Ancak bundan bir sene önce de buna benzer bir hutbe verdiniz. Aradan geçen bir sene sonra gene aynı yerdesiniz ve aynı şekilde hatalı ve maksadınızı aşan cümleler kullandınız. Bu konuda sizi uyarmak zorunda olduğum için sizi rahatsız edecek ve zamanınızı alacağım. Umarım ki yanlıştan dönersiniz. Öncelikle hac konusunda yaptığınızı açıklamaların hiçbir ilmi gerekçesi yoktur. Ben size karşı çıkarken sıradan bir kişi olarak değil bu konuda bilgisi olan biri olarak konuşacağım.
Yaptığınız mantık hatalarını sıralayayım: 1- Hac ibadeti ömürde bir defa farzdır demek farklıdır birden fazla gitmek sakıncalıdır demek farklıdır. Birden fazla gidilmesine engel hiçbir ilmi ve dini gerekçe ya da emir yoktur. Aksine fırsat buldukça gidilmesinde imanın artması ve günahların affı açısından fayda vardır. İmam Ali Efendimiz Haceru'l-Esved'in selamlanması Kâbe'nin tavafı ruhlar âleminde Allah'a verilen sözün teyidi manasında olacağı için her fırsatta "Kâbe'yi ziyaret edin ve Haceru'l-Esved'i selamlayın" demektedir. 2- Birden fazla haccedilmesine engel hiçbir İslam ulamasının görüşü yoktur. Aksine İmam Azam gibi bir mezhep imamı 52 defa hac ziyaretinde bulunmuştur. 3- "Peygamberimiz birden fazla haccetmemiş ve tavsiye de etmemiştir" ifadesi hâşâ Peygamberimize iftira niteliğindedir. Çünkü haccın farz olduğu hac, zaten Veda Haccı'dır. Ondan sonraki hac mevsimi gelmeden dünyasını değiştirmiştir. Şayet yaşasaydı ve hacca gitmeseydi ya da fırsat olduğu halde hacca gitmeseydi o zaman bu ifadenizde doğruluk payı olabilirdi. 4- Hac görevinin yapıldığı yerler ilahi tecellilere erişmesi daha kolay olan ve zamanı mahsus mekânı mahsus bir yerlerdir. Orada erişebilecek makamlara ve faziletlere ancak orada erişilir. Arafat'ta zilhiccenin dokuzunda bir an bile bulunan ve orada tevbe eden kimsenin günahları affediliyor. Bu kadar önemli işlerin olduğu ve sırlara erişildiği mekânları ziyaret ve orada ibadet etmeyi, defalarca da olsa hangi mantıkla engelleyebilirsiniz. "Birden fazla haccetmekte fayda yoktur" sözü maksadını aşan ve bu sözün sahibini vebal altına sokacak bir sözdür. Lütfen bilir bilmez ahkâm kesmeye kalkışmayın..."
Bu ifadeler karşısında şok olan imam efendi, "ben güya fakir fukaraya yardım etmek daha uygun olacağı mantığıyla böyle konuştum ama görülüyor maksadını aşan ifadeler kullanmışım. Galiba sen haklısın" dedi ve helallik dileyerek ayrıldık.
Son sözümüz şu olsun; gücünüz ve kuvvetiniz var olduğu müddetçe, Allah nasip ettiği oranda ve her fırsatta hac ve umre yapmaya gayret edin. Bizi de duadan unutmayın.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Uğur Kepekçi / diğer yazıları
- Hüseyin Baş soruyor “Türkiye’de yargı bağımsız mı?” / 24.04.2025
- Ulusal egemenliğimizi korumalıyız / 23.04.2025
- Mü’min yalancı olmaz / 22.04.2025
- İbadetin bize kazandırdıkları -2- / 21.04.2025
- İbadetin bize kazandırdıkları -1- / 20.04.2025
- Dava adamıydı Haydar Hocamız / 19.04.2025
- Gönül adamıydı Haydar Hocamız / 18.04.2025
- Çile adamıydı Haydar Hocamız / 17.04.2025
- Allah adamıydı Haydar Hocamız / 16.04.2025
- Fikir adamıydı Haydar Hocamız / 15.04.2025
- Ulusal egemenliğimizi korumalıyız / 23.04.2025
- Mü’min yalancı olmaz / 22.04.2025
- İbadetin bize kazandırdıkları -2- / 21.04.2025
- İbadetin bize kazandırdıkları -1- / 20.04.2025
- Dava adamıydı Haydar Hocamız / 19.04.2025
- Gönül adamıydı Haydar Hocamız / 18.04.2025
- Çile adamıydı Haydar Hocamız / 17.04.2025
- Allah adamıydı Haydar Hocamız / 16.04.2025
- Fikir adamıydı Haydar Hocamız / 15.04.2025