"Yücel ki yerin bu yer değildir / Dünyaya gelmek hüner değildir" diyor şair. Bu sohbetimizde insanın erdemliliği, fazileti, insan olma ve bunun yolu-yordamı üzerine konuşacağız.
Dinimizin asıl gayesi erdemli insan, dinî tabirle söylersek; "kamil insan" tipleri oluşturmaktır. Dinin asıl gayesi budur. "Allah'ın gönderdiği bu kadar peygamber, insanlara neyi öğretti?" dersen, "insanlığı, insan olmayı öğretti" derim. İnsan olma vasıflarını yaşattı. Kısaca, onları adam etti.Adam olmak, insan olmak, dinin birinci gayesidir. Tabii, bu gayeye ancak Allah'ı bilmek, Allah'ı tanımak, Allah'la olmakla ulaşılır. Siz ne kadar O'na takarrub ederseniz, başka bir ifadeyle yakın olursanız, sizdeki şahsiyet o derece mükemmel olur, tekemmül eder. Ahlak ve fazilet örneği olursunuz.Ama siz O'ndan ne kadar uzak kalırsanız, o kadar cani, o kadar barbar olursunuz. Şekilde çok mükemmel görünseniz de. Yani binlerce, onbinlerce basın müntesibi senin hakkında lehte propaganda yapsa da, haddizatında senin iç tabiatında öyle korkunç kaoslar, fırtınalar, buhranlar, mücadele veriyor ki, sen zaten görünüşten ibaret bir müşekkel varlıksın.Buna İslam tabiatında insan da denmez, beşer denir. Sen bir beşersin. İslam'ın asıl hedefi onu, beşeri insan etmek, adam etmektir. Kamil hale getirmektir.***Peygamberin hallerini biz kitaplardan okusak da, Kur'an ile Peygamber'in hadisini bize aktaracak olan, yahut da ondan iz taşıyacak, en azından ahlaken bizi ona taşıyacak insana her zaman için ihtiyaç olmuştur "Namaz nasıl kılınacak?"Sünnet Kur'an'ın kapısı değil, sünnet Kur'an'ın kendisidir. Allah buyuruyor ki, "Namaz kılın". Sahabe soruyor: "Namaz nasıl kılınacak?" "Benden gördüğünüz gibi" (Müsned, c. 5, s. 70-20479). Emir Kur'an'da, uygulanışı Peygamber'de. Yani Kur'an'ın açılmasıdır, sünnet.Esasen bu kainat da bir Kur'an'dır. Ama Allah bunu formüle etti, sayfanın içine koydu. Bu kainat Kur'an'ın içinde anlatılıyor. Beyan ediliyor. Yani şu kainatta ne varsa, Kur'an'da da var. Bunların haricinde bir Kur'an daha var. O da, insandır.İnsanın iç tabiatına bakın, bütün kainat onda manen saklı. İşte, Allah'ın Sevgilisi bunu hayata geçirerek müşahhas Kur'an oluyor. Hepsi birbirini tamamlayandır. Hepsi ayettir. Kainat ayeti, insan ayeti, Hz. Muhammed ayeti... En güzel tarzda onu ortaya koyan Hz. Muhammed'dir. İşte o sünnetin kendisidir ayet. Sünnetin o tarzda görünmesi, ayetin tatbikidir. Hayata geçiş tarzıdır.
RAHMETEN Lİ'L-ÂLEMÎN HZ. MUHAMMED (SAV) / Prof. Dr. Haydar BAŞ'ın kaleminden Gönül Sohbetleri
Dinimizin asıl gayesi erdemli insan, dinî tabirle söylersek; "kamil insan" tipleri oluşturmaktır. Dinin asıl gayesi budur. "Allah'ın gönderdiği bu kadar peygamber, insanlara neyi öğretti?" dersen, "insanlığı, insan olmayı öğretti" derim. İnsan olma vasıflarını yaşattı. Kısaca, onları adam etti.Adam olmak, insan olmak, dinin birinci gayesidir. Tabii, bu gayeye ancak Allah'ı bilmek, Allah'ı tanımak, Allah'la olmakla ulaşılır. Siz ne kadar O'na takarrub ederseniz, başka bir ifadeyle yakın olursanız, sizdeki şahsiyet o derece mükemmel olur, tekemmül eder. Ahlak ve fazilet örneği olursunuz.Ama siz O'ndan ne kadar uzak kalırsanız, o kadar cani, o kadar barbar olursunuz. Şekilde çok mükemmel görünseniz de. Yani binlerce, onbinlerce basın müntesibi senin hakkında lehte propaganda yapsa da, haddizatında senin iç tabiatında öyle korkunç kaoslar, fırtınalar, buhranlar, mücadele veriyor ki, sen zaten görünüşten ibaret bir müşekkel varlıksın.Buna İslam tabiatında insan da denmez, beşer denir. Sen bir beşersin. İslam'ın asıl hedefi onu, beşeri insan etmek, adam etmektir. Kamil hale getirmektir.***Peygamberin hallerini biz kitaplardan okusak da, Kur'an ile Peygamber'in hadisini bize aktaracak olan, yahut da ondan iz taşıyacak, en azından ahlaken bizi ona taşıyacak insana her zaman için ihtiyaç olmuştur "Namaz nasıl kılınacak?"Sünnet Kur'an'ın kapısı değil, sünnet Kur'an'ın kendisidir. Allah buyuruyor ki, "Namaz kılın". Sahabe soruyor: "Namaz nasıl kılınacak?" "Benden gördüğünüz gibi" (Müsned, c. 5, s. 70-20479). Emir Kur'an'da, uygulanışı Peygamber'de. Yani Kur'an'ın açılmasıdır, sünnet.Esasen bu kainat da bir Kur'an'dır. Ama Allah bunu formüle etti, sayfanın içine koydu. Bu kainat Kur'an'ın içinde anlatılıyor. Beyan ediliyor. Yani şu kainatta ne varsa, Kur'an'da da var. Bunların haricinde bir Kur'an daha var. O da, insandır.İnsanın iç tabiatına bakın, bütün kainat onda manen saklı. İşte, Allah'ın Sevgilisi bunu hayata geçirerek müşahhas Kur'an oluyor. Hepsi birbirini tamamlayandır. Hepsi ayettir. Kainat ayeti, insan ayeti, Hz. Muhammed ayeti... En güzel tarzda onu ortaya koyan Hz. Muhammed'dir. İşte o sünnetin kendisidir ayet. Sünnetin o tarzda görünmesi, ayetin tatbikidir. Hayata geçiş tarzıdır.
RAHMETEN Lİ'L-ÂLEMÎN HZ. MUHAMMED (SAV) / Prof. Dr. Haydar BAŞ'ın kaleminden Gönül Sohbetleri
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.