logo
25 ARALIK 2025


Varyag başımıza bela olacak

26.10.2001 00:00:00
Kurumahmut, Varyag'ın geçişi ile ilgili olarak, "Bu Montrö rejiminin uygulanmasında yeni bir sayfa açılması bakımından önemlidir ve Türkiye'yi ileride uluslararası arenada zor durumda bırakabilir" dedi.

Çin Halk Cumhuriyeti'nin Ukrayna'dan satın aldığı donanımsız yüzer kütle Varyag'ın boğazlardan geçişiyle ilgili olarak değerlendirmede bulunan Kurumahmut, Türkiye'nin teknik zorluklara ve bu konudaki hukuki imkansızlıklara karşın siyasi bir kararla geminin geçişine izin verdiğini kaydetti.

"Türü belirlenmeli"

Varyag'ın ne tür bir deniz aracı olduğunun belirlenmesinin önemli olduğunu ifade eden Kurumahmut, şöyle dedi:

"Eğer Türk boğazlarının hukuki statüsünü düzenleyen Montrö Boğazlar Sözleşmesi kapsamında bir ayırım yaparsak ve Varyag'ı gemi olarak kabul edersek, ya ticaret gemisi, ya savaş gemisi olacak. Eğer savaş gemisiyse, uçak gemisi olup olmadığını sorgulamak lazım. Benim değerlendirmelerime göre Varyag bir uçak gemisi. Çünkü bu şekilde dizayn edilmiş, inşaatı tamamlanmamış ama 2 Aralık 1991'de Türk boğazlarından geçiş yapan Amiral Kuznetsov uçak gemisiyle aynı yapıda bir gemi. Eğer Varyag'ı uçak gemisi olarak kabul edersek, Türkiye'nin siyasi sorumluluğu doğabilir uluslararası arenada."

"Montrö geçemez diyor"

Montrö Boğazlar Sözleşmesinin boğazlardan uçak gemilerinin geçişini yasakladığını, Karadeniz'e kıyıdaş olan ülkelerin 15 bin tondan yüksek tonajdaki harp gemilerinin geçişine müsaade ettiğini ifade eden Kurumahmut, Karadeniz'e kıyısı olmayan ülkelerin ise hafif su üstü gemileri, küçük savaş gemileri ve yardımcı gemilerinin dışındakilerin geçişine izin vermediğini kaydetti.

Kurumahmut, "Montrö, uçak gemisini tanımlıyor ve 'bunlar geçemez' diyor. Tanımladığı ve geçişini yasakladığı gemi Varyag'ın özelliklerine sahip bir uçak gemisi. Eğer Varyag uçak gemisiyse Türkiye'nin ileride uluslararası arenada siyasi sorumluluğu doğar" dedi.

"İleride emsal teşkil edebilir"

Boğazlardan geçişle ilgili olarak 1994 yılında bir tüzük hazırlandığını ve bunun 1998 yılında aksayan yanlarının değiştirilmesine karşın yine de başka ülkelerin itirazlarıyla karşılaşıldığını anlatan Ali Kurumahmut, şunları kaydetti:

"Eğer Varyag uçak gemisi değilse ve bir gemi tanımına bunu sokacaksak; ki bizim tüzüğümüzdeki gemi tanımına uygundur, 306 metrelik hiçbir donanımı olmayan, makinası olmayan dev bir platformun boğazlardan geçişine müsaade ediyoruz. Bu yarın boğazlardan geçmek isteyecek bu ve benzeri nitelikteki gemiler için emsal teşkil edebilir. Bu Montrö rejiminin uygulanmasında yeni bir sayfa açılması bakımından önemlidir ve Türkiye'yi ileride uluslararası arenada zor durumda bırakabilir. Bu geminin geçişine müsaade eden Türkiye, yarın bu nitelikli ve daha da önemlisi tehlikeli yük taşıyan petrol, kimyasal madde taşıyan gemilerin geçişini belli kıstaslara belli sınırlamalara almaya kalktığı zaman bazı doğal ve biraz da haklı reaksiyonlarla karşılaşabilecek."

Varyag zarar verebilir

Varyag'ın boğazdan geçişi sırasında iyi bir şekilde kontrol altına alınmaması durumunda kıyılara ve buradaki kültür mirasına zarar verebileceğini ifade eden Kurumahmut, sözlerini şöyle tamamladı:

"Gemi 306 metre. Boğazın en dar yeri Bebek Kandilli arası 700 metre. Burada 4-5 knotluk bir akıntı mevcuttur. Zaman zaman 7 knota kadar akıntı sürati çıkabilmektedir. Dolayısıyla 306 metrelik dev bir platformun bu kadar riskli bir bölgeden geçirilmesi ince teknik hesapları yapılmasını gerektiriyor."
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Yorumlarınızı paylaşın

--
SDG ile anlaşma yok!
Suriye'den resmi açıklama geldi
Libya uçağının düşmesi sabotaj mı?
Şüpheler Netanyahu'yu gösteriyor
Sadettin Saran serbest
Yine adli kontrol şartı geldi
'Devletin gücünü içeriye değil, dışarıya gösterin'
BTP'den gündeme dair kritik mesajlar
Futbolda şike kumpası soruşturması
Lütfi Arıboğan, Ahmet Gülüm, İlhan Helvacı ve Ebru Köksal adliyede
Avrupa'da İslamofobi Raporu 2024
Müslüman karşıtlığı normalleşiyor
MSB tarafından basın bilgilendirme toplantısı yapıldı
Libya uçağının düşmesiyle ilgili sorulara yanıt verildi
Gazze'de "ikinci aşama"nın tarihi belli oldu
Trump'ın temsilcisi Witkoff arabuluculara iletti
Meteorolojiden İstanbul için soğuk hava uyarısı
Sıcaklık sıfır dereceye kadar düşecek
Saadettin Saran gözaltına alındı
Uyuşturucu testi pozitif çıkmıştı
11. Yargı Paketi TBMM Genel Kurulunda kabul edildi
Pakette hangi düzenlemeler yer alıyor?
Türkiye'de bir 'ilk'
ŞOK Marketler’de meyve-sebzede yeni dönem
'Son eşiğe geldik'
Komisyonun çalışma süresi 2 ay uzatıldı
Çalışana az, işverene çok!
Yeni asgari ücretin detayları belli oldu
Özdağ beraat etti
Cumhurbaşkanına hakaret davasında karar
SDG ile anlaşma yok!
Suriye'den resmi açıklama geldi
Libya uçağının düşmesi sabotaj mı?
Şüpheler Netanyahu'yu gösteriyor
Sadettin Saran serbest
Yine adli kontrol şartı geldi
'Devletin gücünü içeriye değil, dışarıya gösterin'
BTP'den gündeme dair kritik mesajlar
Futbolda şike kumpası soruşturması
Lütfi Arıboğan, Ahmet Gülüm, İlhan Helvacı ve Ebru Köksal adliyede
Avrupa'da İslamofobi Raporu 2024
Müslüman karşıtlığı normalleşiyor
MSB tarafından basın bilgilendirme toplantısı yapıldı
Libya uçağının düşmesiyle ilgili sorulara yanıt verildi
Gazze'de "ikinci aşama"nın tarihi belli oldu
Trump'ın temsilcisi Witkoff arabuluculara iletti
Meteorolojiden İstanbul için soğuk hava uyarısı
Sıcaklık sıfır dereceye kadar düşecek
Saadettin Saran gözaltına alındı
Uyuşturucu testi pozitif çıkmıştı
11. Yargı Paketi TBMM Genel Kurulunda kabul edildi
Pakette hangi düzenlemeler yer alıyor?
Türkiye'de bir 'ilk'
ŞOK Marketler’de meyve-sebzede yeni dönem
'Son eşiğe geldik'
Komisyonun çalışma süresi 2 ay uzatıldı
Çalışana az, işverene çok!
Yeni asgari ücretin detayları belli oldu
Özdağ beraat etti
Cumhurbaşkanına hakaret davasında karar
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2025

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.