Turist harcamalarında kaymağı İstanbul yiyor
Mastercard'ın yeni Turizm Trendleri Raporuna göre, Türkiye’deki yabancı kartlı işlemler 2024’ün ilk çeyreğinde bir önceki yılın aynı dönemine kıyasla ciro bazlı yüzde 7, adet bazlı ise yüzde 16 büyüdü. Bireysel yabancı kartlı ödemelerin ülke bazlı dağılımı incelendiğinde İngiltere menşeli kartlar ciroda zirvede yer aldı. Turistlerin harcamasının yarıdan fazlası İstanbul'da gerçekleşti.
19.05.2024 18:10:00
HASAN PARLAK
HASAN PARLAK
Ödeme sistemleri alanında faaliyet gösteren global teknoloji şirketi Mastercard, 2024'ün ilk çeyreğine dair turizm trendleri raporunu yayınladı. Mastercard ve Maestro logolu yurt dışı kartlarının Türkiye'de ve seçilmiş diğer ülkelerde gerçekleştirilen POS harcamalarına göre hazırlanan rapor kapsamında 2023 ve 2024 yıllarının Ocak-Mart dönemini kapsayan ilk üç aylık dönemleri karşılaştırıldı. Raporun sonuçlarına göre Türkiye'deki yabancı kartlı işlemler Ocak-Mart 2024 dönemini kapsayan yılın ilk çeyreğinde büyümeye devam etti. 2023'ün aynı döneminde yüzde 12 olan ciro bazlı büyüme yüzde 7, yüzde 1 olan adet bazlı büyüme/ziyaretçi sayısı ise yüzde 16 olarak gerçekleşti. Turist sayısı artmasına rağmen, kartlı harcamaları aynı oranda artış göstermedi. Türkiye'de yapılan bireysel yabancı kartlı ödemelerin ülke bazlı dağılımı incelendiğinde İngiltere menşeli kartlarla yapılan harcama sıralamasında zirvedeki yerini korurken, Mısır menşeli kartlar geçen yıla göre büyüme rekoru kırdı. Türkiye'de yabancı menşeli kartlarla yapılan işlemlerde en çok harcama (ciro) yapan ilk beş ülke kartları sırasıyla İngiltere (yüzde 17), Almanya (yüzde 12), Amerika (yüzde 6), Suudi Arabistan (yüzde 5), Hollanda (yüzde 4) şeklinde sıralandı.
Suudi Arabistan'dan gelenler en çok giyim için harcadı
Raporun sonuçlarına göre restoran harcamaları yılın ilk çeyreğinde bir önceki yılın aynı dönemine göre ciddi oranda artış göstererek giyim ve konaklama sektörlerinden pay aldı. Suudi Arabistanlı turistler en çok giyim harcaması yapan kitle olurken, yüksek hacimli işlemlere de öncülük etti. İngiliz turistler sağlık/kozmetik sektörleri ile ön plana çıktı. Ocak-Mart 2024 döneminde ciro bazlı sektör dağılımı giyim (yüzde 17), sağlık (yüzde 14), market (yüzde 14), restoran (yüzde 13) ve konaklama (yüzde 12) şeklinde sıralandı. Ciro bazlı şehir dağılımı ise İstanbul (yüzde 57), Antalya (yüzde 15), İzmir (yüzde 4), Ankara (yüzde 2), Muğla yüzde 2) ve diğerleri (yüzde 19) olarak kayıtlara geçti.
İzmir'de mücevherat ön plana çıktı
İngiliz turistler en fazla İstanbul'da restoran harcaması (yüzde 21) yaparken, Hollandalı turistler en çok Antalya'da giyim (yüzde 16) harcamaları gerçekleştirdi. Almanya'dan gelen turistler büyükşehirlerde restoran (yüzde 18), giyim (yüzde 16) ve sağlık/kozmetik (yüzde 13) sektörleri, İstanbul'da ABD'li turistler mücevherata (yüzde 15) yöneldi. Amerika menşeli kartlarla yapılan harcamaların büyüklüğü İstanbul'da yüzde 75 oranında sabit kalırken, mücevherat (yüzde 15) en çok harcama yaptıkları sektör oldu.
Her ülke halkının harcama eğilimi farklı
• Suudi Arabistanlı turistler en çok giyim harcaması yapan kitle olurken (yüzde 36) yüksek hacimli işlemlere de öncülük etti.
• Birleşik Arap Emirlikleri menşeli kartlarda ciro büyüklüğünde İstanbul'da giyim (yüzde 38), konaklama (yüzde 12) ve restoran (yüzde 11) sektörleri ön plana çıktı.
• Ukrayna'dan gelen turistlerin harcamalarında giyim İstanbul (yüzde 24) ve İzmir (yüzde 13), market harcamaları ve İzmir öne çıkan sektörler olurken, Edirne'de benzin ve yakıt harcamalarında artış gerçekleşti.
• Azerbaycan'dan gelen turistler harcamaları İstanbul ve Ankara'da giyim ve sağlık/kozmetik sektörlerinde arttı.
• Bulgaristanlı turistler Marmara Bölgesi'nde sağlık/kozmetik, market ve giyim alanındaki alışverişlerle ön plana çıktı.
• İsviçreli ziyaretçiler ise İzmir ve Muğla'da harcamalarını artırırken, Muğla'da yapı malzemesi sektöründe yapılan harcamalardaki artış kayıtlara geçti.