logo
20 ARALIK 2025


Tır şoförü sorunu büyüyor

 
Son dönemde küresel bir sorun haline gelen sürücü istihdamında yaşanan kriz, özellikle dış ticaret faaliyetlerini kesintiye uğratıyor. Sınırlardaki uzun kuyruklar ve haftaları bulan bekleme süreleri, kaçak göçmen sorunu, uzun çalışma süreleri nedeniyle meslek cazibesini kaybediyor.
 

17.11.2022 22:05:00
Tır şoförü sorunu büyüyor
Tır şoförü sorunu büyüyor

İngiltere'de geçen yıl başlayan tır sürücüsü sorunu, bu ülkede akaryakıt tedarik krizi çıkarırken, sıkıntı Almanya başta olmak üzere diğer Avrupa ülkelerine de sıçramıştı. Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Birliği (IRU) tarafından artık küresel hale gelen soruna yönelik çalışma başlatılırken, IRU tarafından sorunun temel nedenlerine ilişkin anketler yapıldı ve sonuçlara ilişkin rapor düzenlendi.

Türkiye'de de sürücü açığı artacak

IRU'nun 25 ülkeden hem yolcu hem yük taşımacılığı yapan 1524 şirket tarafından cevaplanmış anketine göre, bu ülkelerde 2021'de 2.6 milyondan fazla sürücü açığı bulunurken, önlem alınmazsa bu sayı emekliliği yaklaşan sürücülerin oranı göz önünde bulundurularak daha da artacak. Ankette, sorunun kalifiye iş gücü eksikliğinden kaynaklandığı, Çin ve ABD dışındaki ülkelerde kadın sürücü oranının yüzde 3'ten az olduğu, analiz edilen yerlerde taşımacılıktaki mevcut iş gücü açığını büyük ölçüde kapatabilecek sayıda ve nitelikte işsiz insan bulunduğu, Avrasya ülkelerinin gelecek yıl sürücü pozisyonlarının yüzde 26'sının boş kalacağı yönünde tahminlerin yapıldığı, söz konusu açığın Avrupa'da yüzde 14, Meksika'da yüzde 11 ve Türkiye'de yüzde 18'e ulaşmasının beklendiği sonuçlarına ulaşıldı.

Yapısal soruna dönüştü

Anket sonucu, küresel yük taşımacılığı yapacak sürücü bulunamamasının yapısal bir sorun olmaya devam edeceği ve ilerleyen yıllarda kara yolu taşımacılığı sektörünün büyümesini sınırlayan bir faktör olacağı değerlendirildi. Anketin Türkiye'ye ilişkin bölümünde ise ücret politikasında yapılan iyileştirmelerin sürücü temininde yeterli bir teşvik olmadığı, Türkiye'nin kadın sürücü oranı en düşük 3 ülke arasında bulunduğu, profesyonel sürücülük mesleğinin teşvik edilmesi için mesleğe giriş yaşının düşürülmesi, mesleki eğitimin artırılarak, işe giriş şartlarının kolaylaştırılması ve çalışma koşullarının iyileştirilmesi gerektiği tespit edildi.

Kadınların sektöre kazandırılması önerildi

Yürütülen tüm bu çalışmalar kapsamında sürücü yokluğu sorununa çözüm sağlayabilecek önerler şöyle belirlendi:
• Avrupa Birliği mevzuatı kapsamında çalışma-dinlenme süreleri, pazara ve mesleğe giriş, sürücü ve aracın eve geri dönüşüne yönelik düzenlemeleri içeren paket ile sürücülere yönelik yapılan düzenlemelerin, ülke mevzuatıyla uyumlaştırılması ve bu yöndeki çalışmalara hız kazandırılması,
• Halihazırda yük taşımacılığı için 21 ve yolcu taşımacılığı için 26 olan mesleğe giriş yaşının düşürülmesi,
• Profesyonel sürücülük mesleği için çıraklıktan ustalığa geçiş sisteminin oluşturulması,
• Sürücülere, yükleme ve teslimat alanlarındaki davranış ve uygulamaların iyileştirilmesine yönelik düzenlemelerin yapılması,
• Kadınların, sektöre kazandırılmasına yönelik çalışmalara başlanması ve kadının sektörde yer edinmesi için teşviklerin sağlanması,
• Mesleğe yönelik periyodik ve yenileme eğitimleri dahil sürekli eğitimlerin verilmesi. AA
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Yorumlarınızı paylaşın

--
Üniversite eğitimi 3 yıla iniyor
YÖK Başkanı açıkladı
Afrika Uluslar Kupası yarın başlıyor
Şampiyon takım 7 milyon dolar ödül kazanacak
'Amerikalı dostlarımızın anladıklarını düşünüyorum'
Güler'den yıllık değerlendirme toplantısı
Saadettin Saran adliyede
Uyuşturucu soruşturmasında ifade veriyor
Sadettin Saran İstanbul'a geldi
Saat 10.00'da Çağlayan Adliyesi'nde ifade verecek
ABD, Suriye'de operasyon başlattı
"Bir savaş başlangıcı değil bir intikam ilanı"
Epstein dosyalarının bir kısmı daha yayımlandı
"Epstein İsrail için çalıştı" iddiası
İsrail, Gazze'de sivilleri hedef aldığını kabul etti
Ateşkes İsrail'in umurunda değil!
Altın çağ...
Ankara'da konut alanlar kazançlı çıktı
Şaşırtan rakamlar...
Döviz mevduatı roketledi
TBMM'de 2026 bütçesinin görüşmeleri tamamlandı
"Bu bütçe, AK Parti iktidarının çöküşünü geciktirme çabası"
Şehzadeler'in yeni başkanı Hakan Şimşek oldu
Başkanlık için 2 CHP'li aday yarıştı
Birleşik Kamu İş’ten bırakma eylemi
Memurlara polis müdahalesi
Fetullah Gülen'in yeğeni yakalandı
MİT operasyon yaptı
Merkez Bankası rekor faiz artırdı
Faiz 30 yılın en yüksek seviyesinde
Üniversite eğitimi 3 yıla iniyor
YÖK Başkanı açıkladı
Afrika Uluslar Kupası yarın başlıyor
Şampiyon takım 7 milyon dolar ödül kazanacak
'Amerikalı dostlarımızın anladıklarını düşünüyorum'
Güler'den yıllık değerlendirme toplantısı
Saadettin Saran adliyede
Uyuşturucu soruşturmasında ifade veriyor
Sadettin Saran İstanbul'a geldi
Saat 10.00'da Çağlayan Adliyesi'nde ifade verecek
ABD, Suriye'de operasyon başlattı
"Bir savaş başlangıcı değil bir intikam ilanı"
Epstein dosyalarının bir kısmı daha yayımlandı
"Epstein İsrail için çalıştı" iddiası
İsrail, Gazze'de sivilleri hedef aldığını kabul etti
Ateşkes İsrail'in umurunda değil!
Altın çağ...
Ankara'da konut alanlar kazançlı çıktı
Şaşırtan rakamlar...
Döviz mevduatı roketledi
TBMM'de 2026 bütçesinin görüşmeleri tamamlandı
"Bu bütçe, AK Parti iktidarının çöküşünü geciktirme çabası"
Şehzadeler'in yeni başkanı Hakan Şimşek oldu
Başkanlık için 2 CHP'li aday yarıştı
Birleşik Kamu İş’ten bırakma eylemi
Memurlara polis müdahalesi
Fetullah Gülen'in yeğeni yakalandı
MİT operasyon yaptı
Merkez Bankası rekor faiz artırdı
Faiz 30 yılın en yüksek seviyesinde
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2025

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.