Malatya'nın Hekimhan ilçesine bağlı Hasançelebi beldesinde düzenlenen "Hasançelebi Demir Çalıştayı"nın sonuç bildirgesi yayınlandı. Türkiye Demir Çalışma Grubu Kurucu Başkanı Prof. Dr. Taner Ünlü, toplantılar sürecinde başta Hasançelebi demir yatağı olmak üzere Türkiye'nin çeşitli bölgelerindeki demir yataklarının jeolojisi ve madenciliğinin irdelendiğini kaydetti. Toplantıda önemli sonuçlara ulaşıldığını vurgulayan Ünlü, şu bilgiyi verdi: "Hasançelebi demir yatağı ise, ortalama yüzde 15 Fe (demir) tenörlü 865 milyon ton rezerviyle tek başına en az 20 yıl Türkiye demir çelik fabrikalarının ihtiyacını karşılayacak düzeydedir. Bu cevherin günümüzde toplam değeri 10 milyar doların üzerindedir. Sadece hurda demir ithaline yılda 6 milyar dolar verildiği ve ark ocaklarında tüketilen elektrik enerjisi miktarı da dikkate alındığında, Hasançelebi demir yatağının bir an önce üretime geçirilmesi ülke yararına olacaktır.""Özenli bir işletme projesi hayata geçirilmelidir" Ünlü, Maden Teknik Aramanın (MTA) 2002 yılında başlayan yeni araştırmalarının, Hasançelebi demir yatağının yeniden araştırılan bölümlerinde, ekonomik olabilecek düzeyde bakır, nikel, altın, gümüş, bizmut gibi kıymetli metaller içerdiğini ortaya koyduğunu belirterek, şunları kaydetti:"Bu nedenle demir üretimine geçilmesini beklediğimiz bu yatakta belirtilen elementlerin varlığı da gözetilerek özenli bir işletme projesi hayata geçirilmelidir. Bu durum daha önce MTA tarafından birkaç kez yatağın sahibi Erdemir A.Ş'ye yazılı olarak bildirilmiştir. Madencilikte aramacılık ve işletme faaliyetlerinin sürekliliği gözetilerek bu kıymetli metalleri içeren zonların işletme sürecinde daha ayrıntılı araştırılması ve pasa olarak atılmaması gerekmektedir. Böylelikle Hasançelebi demir yatağında demirin yanı sıra ekonomik boyutlarda olabilecek yüksek miktarda bakır, nikel, altın, gümüş ve bizmut metalleri kazandırılabilecektir. Bu metallerin Erdemir A.Ş. tarafından bir an önce araştırılması, ulusal çıkarlarımız bağlamında son derece önem taşımaktadır." "Demir yolu taşımacılığı modernize edilmeli"Ünlü, çalıştayda ortaya çıkan diğer sonuçları şöyle özetledi:"Ülkemizde madenciliğin gelişmesi açısından çok önemli olduğu halde yıllardır ihmal edilen demir yolu taşımacılığının ivedilikle yeniden ele alınması ve günümüz koşullarında yeniden modernize edilmesi gerekmektedir. Yerli demir cevheri üretiminin desteklenmesi için alıcı kuruluşların tekelleşmesini engelleyici mevzuat düzenlemesinin de bir an önce yapılması gerekmektedir."
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.