Adem'deki tecelli
İnsan, yaratılmışların ekmeli.
İnsan, yaratılmışların eşrefi.
Allah'ın yeryüzündeki halifesi
İnsan nebi ve veli.
İnsan, zübde-i kainat.
O, bütün bu üstün makam ve sıfatlara, eğer kamil ise sahip oluyor; şayet değil ise, zelil...
Allah'ın (cc) yeryüzünde yarattığı insandan istediği de "ekmel" ve "eşref" olmasıdır.
O, eşref-i mahlukat olduğu için; Hak, ilk insanı peygamber seçti, ekmel eyledi. İlk insan Adem (as), ilk peygamber de Adem'dir.
"Adem" ismindeki nükte: Adem, yokluk demektir. Yani o, Hakk'a karşı yoktur. Peygamberlik için ilk şart, Hakk'a karşı mahvolmaktır, benliği aradan çıkarmaktır.
İnsan olmak için de adem olmak lazım. Yani, Hakk'ın karşısında benlikte bulunmamak gerek.
Adem'in kalıbı topraktandır. O'nun bu kısmı çürümeğe, yok olmağa mahkumdur. Henüz o çürümeden, insan yokluğa mahkum olursa, onun adı "kul" olur. Onun için beni ademden kul, kuldan da beni adem olur. İnsan, kul adem olursa, Hak katında varlık iddia edemez.
İnsan, yaratılmışların ekmeli.
İnsan, yaratılmışların eşrefi.
Allah'ın yeryüzündeki halifesi
İnsan nebi ve veli.
İnsan, zübde-i kainat.
O, bütün bu üstün makam ve sıfatlara, eğer kamil ise sahip oluyor; şayet değil ise, zelil...
Allah'ın (cc) yeryüzünde yarattığı insandan istediği de "ekmel" ve "eşref" olmasıdır.
O, eşref-i mahlukat olduğu için; Hak, ilk insanı peygamber seçti, ekmel eyledi. İlk insan Adem (as), ilk peygamber de Adem'dir.
"Adem" ismindeki nükte: Adem, yokluk demektir. Yani o, Hakk'a karşı yoktur. Peygamberlik için ilk şart, Hakk'a karşı mahvolmaktır, benliği aradan çıkarmaktır.
İnsan olmak için de adem olmak lazım. Yani, Hakk'ın karşısında benlikte bulunmamak gerek.
Adem'in kalıbı topraktandır. O'nun bu kısmı çürümeğe, yok olmağa mahkumdur. Henüz o çürümeden, insan yokluğa mahkum olursa, onun adı "kul" olur. Onun için beni ademden kul, kuldan da beni adem olur. İnsan, kul adem olursa, Hak katında varlık iddia edemez.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.