Kriz her yerde
Küresel büyümenin temposu Euro krizi kadar, Çin, Brezilya ve Hindistan gibi kalkınmışlığın eşiğindeki ülkelerin de teklemeye başlaması yüzünden düşüşe geçti. Yılın ikinci yarısında bütün dünya ekonomisinin bu yavaşlamadan etkilenmesi bekleniyor
23.08.2012 00:00:00
HABER MERKEZİ
Küresel büyümenin temposu Euro krizi kadar, Çin, Brezilya ve Hindistan gibi kalkınmışlığın eşiğindeki ülkelerin de teklemeye başlaması yüzünden düşüşe geçti. Yılın ikinci yarısında bütün dünya ekonomisinin bu yavaşlamadan etkilenmesi bekleniyor. Batıdan doğuya dünya ekonomisi zor günler geçiriyor. Krizde olan aslında kapitalizm... Sistem Batının ynı sıra Çin'de de, Hindistan'da da, Japonya'da da hayat bulmuş... 2012 yılının ikinci yarısı beklentilerin aksine kötü başladı. Neticede uzmanlar, piyasa analistleri dahi dünya ekonomisinin gidişatını kestiremiyor.
Öte yandan, kriz dönemlerinde bazı iş kolları daha az etkileniyor. Tüketicinin cüzdanına bağlılık derecesi arttıkça, durgunluk o ürünü pazarlayan şirketi daha fazla etkiliyor. Pahalı bir otomobili ancak cebinde parası olan alabilir. Ancak krizler bazı sanayi branşlarını ise teğet geçiyor. Bu sektörlerin başında enerji geliyor! Nitekim küresel anlamda enerji tüketiminin konjonktür dalgalanmaları sınırlı kalıyor. Her zaman belli bir miktarda enerji talep edilior ve edilecek de!
Tek branş enerji değil
Zaruri ihtiyaç maddeleri arasında yer alan bazı tüketim malları için de aynı şey söz konusu. Mesela gıda maddeleri veya tıbbi hizmetler gelire, dolayısıyla da konjonktüre bağlı olarak talebi sınırlanacak şeyler olarak görülmüyor. Ancak kriz 2001 yılında Türkiye'de olduğu gibi sağlık sektörünü de, gıdayı da etkilebiliyor.
Öte yandan, makine sanayisi gibi yüksek yatırım gerektiren branşlar ekonomik durgunluktan hemen etkilenir. Ekonomik güvensizliğin yayıldığı dönemlerde fabrikatör yatırım yapmaktan çekinir. Ancak uçak imalatında olduğu gibi belli bazı makineler istisna teşkil eder. Bunlar planlaması çok zaman alan işlerdir. Uçak imalatçılarının sipariş girdileri uzun yılları kapsadığı için konjonktürdeki dalgalanmalardan fazla etkilenmez!
Kriz uzadığı takdirde bütün şirketler uzun vadede zararı göze almak zorunda kalır. Bazı ülkelerde talep açığını kapatmak için ihracatçı şirketlere sürekli yeni pazarlar arama görevi düşer.
Küresel büyümenin temposu Euro krizi kadar, Çin, Brezilya ve Hindistan gibi kalkınmışlığın eşiğindeki ülkelerin de teklemeye başlaması yüzünden düşüşe geçti. Yılın ikinci yarısında bütün dünya ekonomisinin bu yavaşlamadan etkilenmesi bekleniyor. Batıdan doğuya dünya ekonomisi zor günler geçiriyor. Krizde olan aslında kapitalizm... Sistem Batının ynı sıra Çin'de de, Hindistan'da da, Japonya'da da hayat bulmuş... 2012 yılının ikinci yarısı beklentilerin aksine kötü başladı. Neticede uzmanlar, piyasa analistleri dahi dünya ekonomisinin gidişatını kestiremiyor.
Öte yandan, kriz dönemlerinde bazı iş kolları daha az etkileniyor. Tüketicinin cüzdanına bağlılık derecesi arttıkça, durgunluk o ürünü pazarlayan şirketi daha fazla etkiliyor. Pahalı bir otomobili ancak cebinde parası olan alabilir. Ancak krizler bazı sanayi branşlarını ise teğet geçiyor. Bu sektörlerin başında enerji geliyor! Nitekim küresel anlamda enerji tüketiminin konjonktür dalgalanmaları sınırlı kalıyor. Her zaman belli bir miktarda enerji talep edilior ve edilecek de!
Tek branş enerji değil
Zaruri ihtiyaç maddeleri arasında yer alan bazı tüketim malları için de aynı şey söz konusu. Mesela gıda maddeleri veya tıbbi hizmetler gelire, dolayısıyla da konjonktüre bağlı olarak talebi sınırlanacak şeyler olarak görülmüyor. Ancak kriz 2001 yılında Türkiye'de olduğu gibi sağlık sektörünü de, gıdayı da etkilebiliyor.
Öte yandan, makine sanayisi gibi yüksek yatırım gerektiren branşlar ekonomik durgunluktan hemen etkilenir. Ekonomik güvensizliğin yayıldığı dönemlerde fabrikatör yatırım yapmaktan çekinir. Ancak uçak imalatında olduğu gibi belli bazı makineler istisna teşkil eder. Bunlar planlaması çok zaman alan işlerdir. Uçak imalatçılarının sipariş girdileri uzun yılları kapsadığı için konjonktürdeki dalgalanmalardan fazla etkilenmez!
Kriz uzadığı takdirde bütün şirketler uzun vadede zararı göze almak zorunda kalır. Bazı ülkelerde talep açığını kapatmak için ihracatçı şirketlere sürekli yeni pazarlar arama görevi düşer.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.