Kızıldeniz'den ticaret ağır yaralı
Husilerin, İsrail ile bağlantılı olduğu düşünülen ticari gemilere yönelik misilleme saldırılarının ardından gemilerin rotalarını değiştirmesiyle Kızıldeniz'deki gemi trafiği bir yılda yüzde 56 azalırken, Ümit Burnu'ndan geçişler yüzde 76 arttı. Geçişlerin azalması Mısı ekonomisine de darbe vuruyor.
09.10.2024 22:59:00
HABER MERKEZİ/AA
HABER MERKEZİ/AA
İsrail'in Gazze'de bir yıldır aralıksız sürdürdüğü saldırılar sonrası bölgede tırmanan gerilimle Kızıldeniz'deki ticaret hacminde tarihi düşüş görülürken, küresel deniz yolu ticaretinin yüzde 10'unu oluşturan rota bir yılda büyük ölçüde değişti. İsrail'in 7 Ekim 2023'te Gazze'ye başlattığı saldırılar 40 binin üzerinde insanın hayatını kaybetmesine ve 100 bine yakın insanın yaralanmasına yol açarken, İran'ın desteklediği Yemen'deki Husiler Kızıldeniz ve Babu'l Mendeb Boğazı'nda İsrail ile bağlantılı olduğu düşünülen ticari gemilere yönelik misilleme saldırılarına başladı ve bu saldırılar Aralık 2023 itibarıyla oldukça yoğunlaştı. Küresel deniz yolu ticaretinin yüzde 10'u ve deniz yolu konteyner ticaretinin yüzde 20'si, Akdeniz'i Kızıldeniz'e bağlayarak Avrupa ile Asya arasındaki en kısa rotayı sunan ve Süveyş Kanalı'nı da kapsayan Kızıldeniz'den yapılıyor. Bölgesel gerilim giderek tırmanırken, daha önce Kızıldeniz ve Babu'l Mendeb Boğazı'nı kullanan ticari gemilerin büyük çoğunluğu deniz ticaretini yaklaşık bir yıldır Ümit Burnu çevresini dolaşarak gerçekleştiriyor.
Trafik ciddi ölçüde azaldı
Gemi takip ve denizcilik analiz sağlayıcısı MarineTraffic verilerine göre, Eylül ayı itibarıyla Kızıldeniz'deki toplam gemi geçişleri yıllık bazda yüzde 56 geriledi. Konteyner trafiği bu dönemde yüzde 73 azalarak en büyük darbeyi aldı. Sıvılaştırılmış doğal gaz (LNG) gemi trafiği yüzde 87, kuru yük gemi geçişleri yüzde 54 ve karışık kuru yük gemi trafiği yüzde 37 düştü. LPG gemi trafiği yüzde 74, Ro/Ro gemi trafiği yüzde 78 ve yaş yük gemi trafiği de yüzde 41 azaldı.
Saldırıların tırmandığı bu yılın Şubat ve Mart aylarında Kızıldeniz'den hiç LNG gemisi geçmedi. Bu da LNG ihracatında dünya lideri olan Katar ekonomisine darbe vurmuş oldu. Ümit Burnu'nda ise gemi trafiği bir yılda yüzde 76 artış gösterdi. Konteyner gemi geçişleri bu dönemde yüzde 420, karışık kuru yük gemi geçişleri yüzde 157, kuru yük gemi trafiği ise yüzde 38 yükselirken, LNG gemi trafiğindeki artış bir yılda yüzde 400 oldu. Böylece, gemilerin seyahat sürelerinin 10 ila 12 gün daha uzun olduğu bir rota olmasına karşın, Kızıldeniz'deki saldırılar sonrası Ümit Burnu'nda gemi trafiği hızla yoğunlaştı.