İran kapısına terör darbesi
Türkiye'nin doğusunda devam eden güvenlik sorunları nedeniyle lojistik firmaları, Doğubeyazıt ve İran üzerinden Orta Asya'ya yaptıkları taşımalarda alternatif güzergâhları kullanmaya başladı. Nakliyeciler bu kapsamda Azerbaycan, Türkmenistan ve Kazakistan
06.08.2015 00:00:00
YUSUF KARACA/İSTANBULYılda yaklaşık olarak 45 bin Türk plakalı tırın İran üzerinden transit geçiş yaparak Orta Asya ülkelerine ulaştığı güney hattı, Türkiye'nin Orta Asya ülkeleri ile ticaretinde önemli bir güzergâhı oluşturuyor. Türkiye'nin bölge ülkeleriyle 2014 yılı sonunda 8.8 milyar dolara ulaşan ihracat miktarı gelecek dönemler için büyük potansiyel barındırıyor. Ancak mevcut taşımaların büyük çoğunluğunun tek bir hattan yapılıyor olması Türkiye'nin ihracatında bir tehdit oluşturuyor. Bölgede çok sayıda tırın terör örgütü tarafından yakıldığı şu günlerde alternatif güzergâh arayışı yoğunlaşmış durumda. 500 milyon dolarlık ihracat risk altındaSon dönemde gerçekleşen başka bir gelişme ise Türkiye'nin taşımacılıkta güney hattında yaşadığı sorunlara bir yenisini daha ekledi. Mısır'ın Türkiye ile olan taşımacılık anlaşmasını yenilememesi, Türkiye'nin bölge ile gerçekleştirdiği 500 milyon dolarlık ihracat kapasitesini sekteye uğratabilir. Karayolunun bypass edilip taşımaların Ro-Ro gemileri ile Süveyş Kanalı üzerinden gerçekleşmesi ise maliyetleri 3 katına çıkaracağından, ihracatçıları zora sokan bir durum ortaya çıkıyor. Hazar Strateji Enstitüsü Hazar Transit Koridor Programı Uzmanı Seray Özkan, Türkiye'nin Orta Asya ve Uzak Doğu ile gerçekleştirdiği ticarette aynı problemlerle karşılaşılmaması için Türkiye'nin bu bölge ile bağlantısını sağlayacak rotaların çeşitlendirilmesi gerektiğini seslendirerek, "Hazar Transit Koridoru olarak bilinen hattın hayata geçirilmesi Türkiye'nin doğu ile ihracatında bir güvence sağlayacaktır. Hazar Denizi geçişlerini kolaylaştırmak adına paydaş ülkeler tarafından yapılan yatırımlar da bölge ülkelerinin Türkiye ile işbirliği isteğini gösteriyor" dedi. Bu bağlamda Azerbaycan'ın Uluslararası Alat Limanı, Kazakistan'ın Aktau Liman genişletme ve yeni Kuryk Limanı projeleri ve Türkmenistan'ın Türkmenbaşı Limanı'nda yaptığı yatırımlar Hazar Transit Koridoru'nun altyapısını geliştiren adımlar olarak dikkat çekiyor. Gerek liman yatırımları gerekse demiryolu altyapısının iyileştirilip geliştirilmesi, bu hattın önümüzdeki dönemlerde rahat işleyebilir hale gelmesine zemin hazırlanıyor.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.