Türkiye'deki akaryakıt kaçakçılığının önemli bir bölümü Irak üzerinden yapılıyor. ABD'nin Irak'ı işgali sonrasında Türkiye'den transit ve ihracat olarak bu ülkeye motorin, benzin, gazyağı gönderildiği ifade ediliyor ancak bunun çok büyük bir bölümü yurt içinde pazarlanıyor. Sistemin rakamsal boyutları ve işleyiş tarzı şöyle: 2003 ile 2005 arasında, yaklaşık 5 milyon 850 bin ton civarında Irak'a kayıtlı olarak motorin, benzin, gazyağı gönderilmiş görünüyor. Ama bu ülkeden Türkiye'ye gönderilen rakamlara bakıldığında, 2.5 milyon ton gibi bir rakamın Türkiye'den Irak'a gönderilmeden ülke içinde kaldığı görülüyor. Bu, Irak'a gönderiliyor denilerek gönderilmeyen yüzde 45'lik bir bölüm. Bir kamyon dolu gitmişse bir kamyon boş gitmiş veya motorin yerine su gitmiş. Bir şekilde Türkiye'de bırakılmış. Yine aynı şekilde Türkiye'nin kayıtlarında olmayan bilgilerde, son 2 yılda Irak'tan Türkiye'ye ihraç edilmiş olarak görünen 3 milyon 100 bin ton bir ham petrol, nafta ve esas yağı var. Irak, 'Biz bunu Türkiye'ye gönderdik ve karşılığında 450 milyon dolar para aldık' diyor. Ama bu, Türkiye'nin resmi kayıtlarında görünmüyor. Dolayısıyla, sadece Irak'a gönderildi denilen ile bizde görünmeyeni topladığında ülkenin vergi kaybı, yaklaşık 8 katrilyon lira.... Yine, son 2 yıl içinde Irak'tan fueloil ithalatı yapıldığı görünüyor. Irak'tan '2 milyon ton fueloili alıp 17 ülkeye sattık' diyen firmalar var. Meclis Kaçak Akaryakıt Araştırma Komisyonu bu firmaların da bütün bilgisini istedi. Bu ülkelere ulaşıp ulaşmadığını sordu. Irak'tan karayoluyla Mersin ve İskenderun'a, buradan da 17 ülkeye sevk edildiği görülüyor. 17 ülkeden sadece bir ülkeden cevap geldi; Singapur'dan gelen cevapta, hiçbir şekilde bu ülkeye fuel-oil gitmediği görünüyor. 16 ülkeden gelen cevapla, 2 milyon ton fueloilin akıbetini öğrenilebilecek. Bunu da ülkemizden 3 tane büyük dağıtım firmasının yaptığı görünüyor.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.