Fikri eski Mısır’a kadar uzanıyor
Süveyş Kanalı, Akdeniz ile Kızıldeniz’i birbirine bağlayan ve Avrupa ile Asya arasında deniz taşımacılığını büyük ölçüde kolaylaştıran yapay bir su yoludur. İnşası, uzun bir tarihsel sürecin sonucudur ve mühendislik ile insan emeğinin birleşimiyle gerçekleşmiştir
24.11.2024 00:20:00
Ruhi Sarı
Ruhi Sarı
Süveyş Kanalı fikri, Eski Mısır dönemine kadar uzanır. Firavunların bazı dönemlerinde Nil Nehri'ni Kızıldeniz'e bağlamak için kanallar kazıldığı bilinmektedir.
Ancak bu kanallar zamanla kullanılamaz hale gelmiştir.
Fransız İmparator Napolyon Bonapart, Mısır seferi sırasında Süveyş Kanalı için haritalar hazırlatmıştır. Ancak teknik yetersizlikler nedeniyle bu proje gerçekleşmemiştir.
Kanalın inşası 1859 yılında başladı
19. yüzyılda Fransız mühendis Ferdinand de Lesseps, Mısır Valisi Said Paşa'nın desteğini alarak modern kanal projesini başlattı. Kanalın inşasına 1859 yılında Port Said'de başlandı. İnşaat 10 yıl sürdü ve 1869 yılında tamamlandı.
Yapımı sırasında binlerce işçi hayatını kaybetti
Kanal yapımında çoğunluğu Mısırlılardan oluşan yaklaşık 1.5 milyon işçi çalıştı. Zorla çalıştırma yaygındı ve bu durum ağır eleştiriler aldı. İnşaat sırasında binlerce işçi hayatını kaybetti.
Kanalın yapımında, dönemin en gelişmiş mühendislik teknikleri kullanıldı. Çoğu kazı işlemi insan gücüyle, sınırlı makinelerle gerçekleştirildi. Kanal, deniz seviyesinde yapıldığı için kilit sistemi bulunmamaktadır.
Deniz yolunu kısalttı
Süveyş Kanalı, 17 Kasım 1869'da büyük bir törenle açıldı. Törene pek çok Avrupalı devlet adamı ve soylu katıldı. Kanal, Akdeniz ile Hint Okyanusu arasındaki deniz yolunu kısaltarak ticareti hızlandırdı ve stratejik önemi nedeniyle dünya siyasetinde önemli bir rol oynadı.
Süveyş Kanalı, 193 km uzunluğunda, genişliği 205 metre, derinliği yaklaşık 24 metreye ulaşmıştır. Deniz seviyesinde bir kanal olduğu için kilit sistemi bulunmaz.
Uluslararası bir çatışmaya neden oldu
1956'da Mısır Cumhurbaşkanı Cemal Abdünnasır, Süveyş Kanalı'nı millileştirdi. Bu karar, Süveyş Krizi olarak bilinen uluslararası bir çatışmaya neden oldu. Süveyş Kanalı zamanla genişletilmiş ve modernize edilmiştir. 2015 yılında tamamlanan genişletme projeleri, gemi geçiş kapasitesini artırmıştır.
Süveyş Kanalı, bugün hala dünyanın en önemli ticaret yollarından biri olarak kabul edilir ve Mısır ekonomisi için kritik bir gelir kaynağıdır.
Ancak bu kanallar zamanla kullanılamaz hale gelmiştir.
Fransız İmparator Napolyon Bonapart, Mısır seferi sırasında Süveyş Kanalı için haritalar hazırlatmıştır. Ancak teknik yetersizlikler nedeniyle bu proje gerçekleşmemiştir.
Kanalın inşası 1859 yılında başladı
19. yüzyılda Fransız mühendis Ferdinand de Lesseps, Mısır Valisi Said Paşa'nın desteğini alarak modern kanal projesini başlattı. Kanalın inşasına 1859 yılında Port Said'de başlandı. İnşaat 10 yıl sürdü ve 1869 yılında tamamlandı.
Yapımı sırasında binlerce işçi hayatını kaybetti
Kanal yapımında çoğunluğu Mısırlılardan oluşan yaklaşık 1.5 milyon işçi çalıştı. Zorla çalıştırma yaygındı ve bu durum ağır eleştiriler aldı. İnşaat sırasında binlerce işçi hayatını kaybetti.
Kanalın yapımında, dönemin en gelişmiş mühendislik teknikleri kullanıldı. Çoğu kazı işlemi insan gücüyle, sınırlı makinelerle gerçekleştirildi. Kanal, deniz seviyesinde yapıldığı için kilit sistemi bulunmamaktadır.
Deniz yolunu kısalttı
Süveyş Kanalı, 17 Kasım 1869'da büyük bir törenle açıldı. Törene pek çok Avrupalı devlet adamı ve soylu katıldı. Kanal, Akdeniz ile Hint Okyanusu arasındaki deniz yolunu kısaltarak ticareti hızlandırdı ve stratejik önemi nedeniyle dünya siyasetinde önemli bir rol oynadı.
Süveyş Kanalı, 193 km uzunluğunda, genişliği 205 metre, derinliği yaklaşık 24 metreye ulaşmıştır. Deniz seviyesinde bir kanal olduğu için kilit sistemi bulunmaz.
Uluslararası bir çatışmaya neden oldu
1956'da Mısır Cumhurbaşkanı Cemal Abdünnasır, Süveyş Kanalı'nı millileştirdi. Bu karar, Süveyş Krizi olarak bilinen uluslararası bir çatışmaya neden oldu. Süveyş Kanalı zamanla genişletilmiş ve modernize edilmiştir. 2015 yılında tamamlanan genişletme projeleri, gemi geçiş kapasitesini artırmıştır.
Süveyş Kanalı, bugün hala dünyanın en önemli ticaret yollarından biri olarak kabul edilir ve Mısır ekonomisi için kritik bir gelir kaynağıdır.