logo
26 ARALIK 2024

Ehl-i Beyt-3

25.12.2024 00:00:00

Prof. Dr. Haydar Baş'ın gazetemizde yayımlanan 25.06.2015 tarihli yazısıdır


İslam tarihini değiştiren belki de en büyük olay, İmam Ali Efendimizin hilafetinin gaspı meselesidir.


Hz. Ali Efendimizin halife oluşu, Hz. Peygamber'in hadislerinde beyan buyrulmuştur.


Hz. Peygamber, Veda Haccı'ndan dönerken, "Ey Elçi! Rabbinden sana indirileni duyur; eğer bunu yapmazsan, O'nun elçiliğini duyurmamış olursun" (Maide 67) mealindeki ayetin nazil olması üzerine Gadir-i Hum denilen yerde sahabeleri toplamış ve Gadir Hutbesi olarak bilinen hutbeyi irad buyurmuştur.


Gadir Hutbesi, Hz. Ali Efendimizin halifelik ilanıdır. Hz. Ali'nin halife olarak ilan edilmesinin, Maide Suresi'nin 67. ayetinin nazil olmasından sonra gerçekleştiği, Suyuti'nin Ed-Durr'ul Mensur eserinde, Vahidi'nin Esbab-ı Nüzul eserinde, İbn ebi Hatim'in Tefsir-il Kur'an'il Azim eserinde anlatılır.


Buna göre halifelik ilanı Allah'ın emridir. 220 Sünni eserde Gadir Hutbesi yer almaktadır.


Bu hutbenin altı yerinde Hz. Ali Efendimizin Hz. Peygamber'den sonra yerine halife bırakıldığı Allah'ın emri ile bizzat Peygamber'in ağzından buyrulmuştur:


1- "Ali b. Ebî Talib, benim kardeşimdir, vasimdir, halifemdir ve benden sonraki halifemdir."


2-  "Allah Resulünün (sav) halifesi odur. Müminlerin emiri odur. Allah tarafından tayin edilen hidayet imamı odur."


3-  "Ey insanlar! Bu Ali'dir! O benim kardeşimdir, vasim, ilmimi toplayan ve ümmetim arasında iman eden kimseler üzerindeki halifemdir."


4- "Ey insanlar! Ben hilafet emrini kıyamet gününe kadar imamet veraseti olarak neslime emanet ediyorum."


5- "Ali, Allah tarafından tayin edilen imamdır."


6-  "Benden sonra Ali, Allah'ın emri ile sizin veliniz ve imamınızdır. İmamet makamı ondan sonra da Allah ve Resulü ile görüşeceğiniz güne kadar O'nun evlatlarından olan benim neslimin hakkıdır."


Resulullah'ın Hz. Ali'nin hilafeti hakkındaki hutbesinin bitmesinin hemen ardından, "Bugün sizin dininizi kemale erdirdim, size din olarak İslam'ı verdim" (Maide, 3) ayeti nazil olmuştur.


Bunun üzerine Peygamberimiz (s.a.a.), "Allah benim peygamberliğimden, Ali'nin velayetinden razı oldu" buyurdular.


Yani Hz. Ali'nin hilafet ilanı ile din kemale ermiştir. İmam Ali'nin halife tayini ile risalet dönemi bitmiş, velayet dönemi başlamıştır. Bu velayet de, Hz. Peygamber'in risalet kuralları üzere devam eder. 


İmam Muhammed Bakır, Maide 3. ayet hakkında, "Farzlar birbirinin ardınca nazil oluyorlardı, velayet farzların en sonuncusudur. Allah, 'Bugün sizin dininizi kemale erdirdim ve üzerinizdeki nimetimi tamamladım' ayeti ile bundan sonra size bir farz inmeyecektir" buyurmuştur.


Ayet ve hadisin olduğu bir konuda içtihat, vahiy ile aklın çatışmasıdır ki, bu müsteşriklerin de kullandığı bir metottur.124 bin sahabenin katıldığı Veda Haccı'nda yapılan bu hilafet beyanına karşılık, Hz. Peygamber'in vefatının hemen ardından naaş daha ortadayken halife seçimi yapılmıştır.


Hz. Ali Efendimiz, Hz. Peygamber'in defin işleri ile uğraşmaktadır. Bu esnada Hz. Ebubekir, Hz. Ömer'i alarak bundan sonra yapılacakları konuşmak üzere oradan ayrılarak Hazreçli Sa'd b. Ubade başkanlığında yapılan Sakife toplantısına giderler.


Sakife, İslam tarihinde halifenin seçimle başa getirilmeye çalışıldığı ilk bidattir.


Zira Ensar'ın yaptığı bu toplantıda, Hz. Peygamber'in yerine kimin halife olacağı tartışılmış, bir oldu-bitti ile Hz. Ebubekir'e biat alınmıştır.


Oysa İslam dininde halife seçimle başa getirilmez. Bakınız, İmam Gazali hilafetle ilgili olarak ne söylemiştir: 


"Fakat hilafet hususunda delil bütün açıklığı ile ortaya çıktı ve konu aydınlandı. Cumhur (Müslümanların tamamına yakın çoğunluğu) Gadir-i Hum Hutbesi'ndeki hadisin metninde şeksiz şüphesiz tam icma ve ittifak ettiler. 


Orada Resulullah şöyle buyuruyor: 'Ben kimin idarecisi isem, Ali de onun idarecisi ve velisidir.' 


Dolayısıyla icmaya ve icma ile sabit naslara aykırı olarak teviller üretmek batıldır. 


Eğer onun hilafetini (Hz. Ebubekir) kurtarmak için 'icma hasıl olmuştu' derseniz, şüphesiz bu da doğru değildir. 


Çünkü onun hilafetinde icma yoktur. Nasıl olsun ki? Hz. Abbas ve evlatları, Hz. Ali ve zevcesi Hz. Fatıma ile evlatlarının hiç birisi biat halkasında bulunmadılar. Dahası Sakife'de bulunanların bile bir çoğu muhalefet ederek oradan ayrıldılar." (İmam Gazali, Sırr'ul Alemeyn ve Keşfi Ma fi'd Dareyn, sayfa 16-18) 


Hz. Ali Efendimiz ise hilafetin kendinden alınmasıyla ilgili şunları demiştir:


"Allah'a and olsun ki, hiç bir zaman Arap'ın Peygamberden sonra imamet ve liderliği O'nun Ehl-i Beyti'nden alacağı, hilafeti benden uzaklaştıracağı aklımın ucundan geçmezdi. 


Beni üzen halkın biat etmek için falancanın etrafında toplanmasıydı. Elimi çektim ta ki, gözlerimle gördüm bir grup İslam'dan çıkmış, Hz. Muhammed'in (s.a.a.) dinini yok etmek istiyorlardı.


Eğer İslam ve ehline yardım etmezsem İslam'ın parçalanıp yok olmasına tanık olmaktan korktum. Bunun acısı benim için halifelik ve hükümetten mahrum olmaktan daha büyüktü. 


Çünkü bir kaç günlük dünya kârıdır ki, zelil olup son bulacaktır. Ama ben bu gelişmelere karşı ayaklandım ve (savaşta) batıl ortadan kalkıp yok oldu. Din ayakta kalıp sağlamlaştı." (Nehc'ül Belağa, 62. mektup)


Hz. Fatıma (as), hilafet konusunda ümmetin Resulullah'ın (saa) bıraktığı mirasa riayet etmediğinden bahseder ki şöyle demiştir: 


"Başkasının devesini damgaladınız. Sizin malınız olmayan hilafeti gasp ettiniz. Onu, sizin olmayan bir çeşmenin başına getirdiniz. Ahdinizden (Gadir-i Hum günündeki biatinizden) uzun bir zaman geçmemişti. 


Yazıklar olsun onlara! Onu (hilafeti) risalet kökünden (merkezinden) nübüvvet ve delalet temelinden, Ruh'ul Emin'in (Cebrail'in) indiği evden, din ve dünya işlerinde âlim olanın elinden çıkardılar. Bilin ki bu büyük ve apaçık bir hüsrandır."       


Özetlersek, hilafet şeksiz şüphesiz İmam Ali'nin hakkıdır, bu hususta da kimsenin rey hakkı yoktur.


Çünkü İmam Ali, ayet ve hadislerle hilafete nasb edilmiş tek insandır.

 
Prof. Dr. Haydar Baş / diğer yazıları
Pürüzün destekçisi ise belli
Suriye'de en büyük pürüz PKK/YPG
Can kardeş, ne işin olur senin Embraer ile?
Azerbaycan için yas günü
Sonuç sürpriz değil
En iyi maaşı onlar alıyor
İşte en temel sorun
'Ekonomide travmaları atlatamadık'
Salih Müslim'i ağırlayanlar hoş
Nevşin Mengü nahoş
Sözlerini tutmadılar!
Asgari ücretli enflasyona ezdirildi
Tarım Bakanlığı'nın yapmadığını Mansur Başkan yapıyor
ABB'den Kalecikli üreticiye can suyu
Yoksulluk sınırı 71 bin TL'yi aştı
Yeni asgari ücret açlık sınırının altında
Soma Davası 27 Şubat'a ertelendi
301 işçi hayatını kaybetmişti
Azerbaycan yolcu uçağı düştü
67 yolcu ve 5 mürettebat vardı
Narin Güran'ın katili aranıyor
İkinci duruşma yarın yapılacak
Okul servisinde dehşet
26 kişi yaralandı
Etiketlere asgari ücret zammı
Bakanlıklardan uyarı
İsias Hotel davası
KKTC sporcularının öldüğü davada karar
İşte dünyanın en çok ziyaret edilen şehri
İstanbul bir, Antalya iki basamak geriledi
Pürüzün destekçisi ise belli
Suriye'de en büyük pürüz PKK/YPG
Can kardeş, ne işin olur senin Embraer ile?
Azerbaycan için yas günü
Sonuç sürpriz değil
En iyi maaşı onlar alıyor
İşte en temel sorun
'Ekonomide travmaları atlatamadık'
Salih Müslim'i ağırlayanlar hoş
Nevşin Mengü nahoş
Sözlerini tutmadılar!
Asgari ücretli enflasyona ezdirildi
Tarım Bakanlığı'nın yapmadığını Mansur Başkan yapıyor
ABB'den Kalecikli üreticiye can suyu
Yoksulluk sınırı 71 bin TL'yi aştı
Yeni asgari ücret açlık sınırının altında
Soma Davası 27 Şubat'a ertelendi
301 işçi hayatını kaybetmişti
Azerbaycan yolcu uçağı düştü
67 yolcu ve 5 mürettebat vardı
Narin Güran'ın katili aranıyor
İkinci duruşma yarın yapılacak
Okul servisinde dehşet
26 kişi yaralandı
Etiketlere asgari ücret zammı
Bakanlıklardan uyarı
İsias Hotel davası
KKTC sporcularının öldüğü davada karar
İşte dünyanın en çok ziyaret edilen şehri
İstanbul bir, Antalya iki basamak geriledi
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2024

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.