Bölgesel uçaklara talep yok
2034 yılına kadar satılması beklenen 38 bin 50 uçaktan 26 bin 730'unun tek koridorlu,
90 ile 230 arasında yolcu taşıyan uçakların oluşturması bekleniyor. Türkiye'nin üretmeyi planladığı bölgesel jetlere ise talep yok denecek kadar az
14.06.2015 00:00:00
YUSUF KARACA İSTANBULAmerikan yolcu uçağı şirketi Boeing önümüzdeki 20 yıl içinde yeni uçak talebinin, geçen yılki tahmine kıyasla yüzde 3.5 artış göstererek 38 bin 50 adet olacağını öngörüyor. Şirketin 11 Haziran'da açıkladığı yıllık Mevcut Piyasa Görünümü raporunda, bu yeni uçakların toplam değeri 5.6 trilyon dolar olarak tahmin ediliyor. Boeing Ticari Uçaklar Pazarlama Başkan Yardımcısı Randy Tinseth, konuya ilişkin yaptığı değerlendirmede, "Ticari uçak piyasası güçlü ve dayanıklı olmaya devam ediyor. İleriye baktığımızda, uçak piyasasının büyümeye devam etmesini, yeni uçaklara ilişkin talebin artmasını bekliyoruz" dedi.Uçak sayısı iki kat artacakTahminlere göre 2014 yılında tüm dünyada 21 bin 600 olan yolcu uçağı sayısı 2034 yılında 43 bin 560'a yükselerek ticari uçak filosu ikiye katlanacak. Büyüme, bu dönem boyunca teslim edilecek 38 bin 50 uçağın yüzde 58'i tarafından sağlanmış olacak.Yolcu trafiği, yüzde 5 olan tarihi eğilim çizgisine yakın olarak yaklaşık yüzde 4.9 oranıyla büyümeye devam edecek. Tahmin döneminin sonuna kadar 7 milyardan fazla yolcu uçakla seyahat edecek. Kargo trafiği ise yılda yüzde 4.7 oranında büyüme gösterecek.Tek koridorlu uçaklara ilgi büyükTek koridorlu uçak pazarı, gelecek yirmi yıl içerisinde 26 bin 730 adet uçaklık taleple, en hızlı büyüyen ve en büyük segment olmaya devam ediyor. Yolcuların yüzde 75'ini tüm dünyadaki ticari uçuş rotalarının yüzde 70'inden daha fazlasına taşıyan bu uçaklar, dünyadaki havayolları filosunun temelini oluşturuyor. Bu sektör itici gücünü, düşük maliyetli havayollarından ve gelişmekte olan ve yeni ortaya çıkan pazarlardaki havayollarının büyümesinden alıyor. Tinseth, "Tek koridorlu uçak pazarının kalbinde Boeing 737-800 ve önümüzdeki dönem piyasaya çıkacak olan 737 MAX 8 yer almaktadır. Bunlar, bulundukları sınıfta müşterilerine en yüksek yakıt tasarrufu, güvenilirlik ve kabiliyet sunan uçaklar" dedi. Düşük maliyetli havayolu şirketleri büyüyecekTek koridorlu uçak pazarının yaklaşık yüzde 35'inin düşük maliyetli havayollarına yönelik olduğunu belirten Tinseth, "Düşük maliyetli havayolları, en tasarruflu ve en yüksek kazanç sağlama potansiyeline sahip uçaklara gereksinim duyacak. Yüzde 20 daha az yakıt kullanan 737 MAX 200 modeli, bu tür havayolları için ideal bir taşıt olacak" dedi. Boeing, öncülüğünü 787-8, 787-9 Dreamliner, Airbus A330 gibi 200-300 koltuklu küçük geniş gövdeli uçakların yaptığı segmentte, 8 bin 830 yeni uçağa ihtiyaç duyulacağını öngörüyor. Bu yılki tahmine göre, talebin çok büyük uçaklardan Boeing 787, yeni Boeing 777X, Airbus 350 gibi yeni, çift motorlu uçaklara kayma eğiliminin devam etmesi bekleniyor.Yeni uçak taleplerinin büyük bir çoğunluğu havayollarının büyümesi nedeniyle gelirken, sayıları çok fazla olan ve artmaya devam eden yaşlanmış uçakların da değiştirilmesi gerekecek. Her yıl, mevcut filoda yer alan uçakların yaklaşık yüzde 2 ila 3'lük bölümünün değiştirilmesi gerekecek. Bölgesel ve büyük uçaklara talep sınırlıBoeing 747 ve Airbus A380 gibi 400 ve daha üstü yolcu taşıyan büyük gövdeli uçaklara talep ise yoğun olmayacak. Tahminlere göre bu uçaklardan önümüzdeki 20 yıl boyunca 540 adet satılacak. AKP Hükümeti'nin seçimden önce Türkiye'nin üretmeyi planladığını açıkladığı 90 ve daha az yolcu taşıyan bölgesel jetlere talep ise sınırlı kalacak. Önümüzdeki 20 yıl boyunca bu uçaklardan 2 bin 490 adet satılacak.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.