Sevgili gençler; başarılı olmak için önce başarılı olmayı istemek gerekir. Yoğun bir çalışma temposu gerektiren üniversite sınavına hazırlık sürecinde zamanınızı çalışmaya çalışmak için değil de, etkili çalışarak gerçekten anlamak için kullanmalısınız. Böylece başarı sizin için kaçınılmaz olacaktır.
Peki, ders çalışmada verimi artıracak öğeler nelerdir? Şimdi kısaca bunlara değinelim:
-Derse başlamadan evvel ders çalışacağınız süreyi önceden iyi bir şekilde planlamalı, bunu yaparken çalışılması gereken konuları belirleyerek ve bunları sosyal dersler (Tarih, Coğrafya, Türkçe, Felsefe), Fen dersleri (Matematik, Fizik, Kimya, Biyoloji) gibi gruplara ayırmalısınız.
-Çalışmaya başlamadan önce gerekli araç ve gereçleri hazırlamalısınız, aksi halde ders çalışma esnasında gerekli araçları almak için kalktığımızda tekrar aynı noktadan çalışmaya devam edemeyiz.
-Benzer derslerin ard arda çalışılması zihni yoracağından çalışacağınız dersleri planlarken sayısal derslerin arasına sözel ders, sözel derslerin arasına da sayısal ders yerleştirmelisiniz.
-Hergün düzenli olarak çalışmak için zaman dilimleri oluşturarak zor olan derslere daha fazla zaman ayırmalısınız. Ayrıca ders çalışırken dinlenmiş bir zihin algılama düzeyini artıracağından zor dersleri öne almalısınız.
-Sürekli ders çalışmak iyi öğrenmek anlamına gelmez. Önemli olan düzenli ve verimli çalışmaktır. Ders çalışmada en yararlı süre birer saatlik zaman dilimleridir.
Örneğin 45-50 dakikalık çalışmadan sonra 10 dakikalık tekrar yapmak ve çalışmanın bitiminde 10-15 dakika dinlenmek verimi artırmak için yararlı olacaktır.
-Çalışma ortamı uygun şekilde düzenlenmelidir. Çalışma yerinin ışığı, ısısı, gürültü v.s çalışırken dikkatin toplanmasında etkilidir. Çok sıcak, çok soğuk veya gürültülü bir ortamda derse motivasyon sağlanamaz. Ayrıca ders çalışırken müzik dinlemekte öğrenmeyi güçleştirir.
-Oturma yerinin çok rahat olması, çalışırken kaykılarak oturmak veya yatarak çalışmak dikkatimizi başka yönlere verir.
-Ders çalışmak için belirli bir yer ayırıp burasını sade ders çalışmak için kullanmalısınız. Ders çalışmak için devamlı bir yeriniz yoksa, çalışılan yerin başka çağrışımlar yapacak şekilde olmasını önlemelisiniz. Yemek masasında veya yattığınız odada çalışıyorsanız yemek yemeyi, uyumayı çağrıştıracak ipuçlarını ortadan kaldırmalısınız.
-Çalışmaya başlamak için isteğinizin gelmesini beklemeyin. Şayet normal çalışma zamanında içinizden çalışmak gelmiyorsa bile çalışır gibi yapın. Belirli bir süre sonra dikkatinizi topladığınızı göreceksiniz.
- Her ders için ayrı bir deftere notlar tutun. Çalışırken önemli gördüğünüz noktaların altını çizin.
- Okuduğunuzu kendi kelime ve cümlelerinizle ifade etmeniz öğrenmeye aktif olarak katılmayı ve daha etkin öğrenmeyi sağlayacaktır.
- Çalışma sırasında kendinize küçük ödüller koyun. İlgi ve dikkatiniz azalmışsa okuduğunuz konuyu bitirince hoşlandığınız bir işi yaparak kendinizi ödüllendireceğinize dair kendinize söz verin. Örneğin bu konuyu bitirirsem çikolata yiyebilirim vs.
- Dersiniz bitmeden önce çalışma isteğiniz azalmış ise çalışmanıza son vermeyerek bazı kurallar geliştirmelisiniz. "100 soru çözmeden odamdan çıkmayacağım" gibi. 100 soruyu çözdükten sonra da tekrar geriye dönmek koşuluyla bir süre çalışma yerinden ayrılmanız uygun olacaktır.
- Öğrendiklerinizi aynı gün etmek yararlı olduğu gibi aralıklı yapılan genel tekrarlar da önemlidir. Zira, kullanılmayan, tekrar edilmeyen bilgiler unutulur.
Verimli bir çalışmanın sergilenmiş olması konuları daha iyi anlamamızı sağlayacağı gibi lüzumsuz zaman kaybının da önüne geçecektir.
İnsanların en zalim efendisi alışkanlıklarıdır. Alışkanlıklarınızı terk edemiyorsanız, alışkanlıklarınızı planlarınıza uydurmaya çalışın.
Hepinize başarılar dilerim.
Nuray Baştan
Peki, ders çalışmada verimi artıracak öğeler nelerdir? Şimdi kısaca bunlara değinelim:
-Derse başlamadan evvel ders çalışacağınız süreyi önceden iyi bir şekilde planlamalı, bunu yaparken çalışılması gereken konuları belirleyerek ve bunları sosyal dersler (Tarih, Coğrafya, Türkçe, Felsefe), Fen dersleri (Matematik, Fizik, Kimya, Biyoloji) gibi gruplara ayırmalısınız.
-Çalışmaya başlamadan önce gerekli araç ve gereçleri hazırlamalısınız, aksi halde ders çalışma esnasında gerekli araçları almak için kalktığımızda tekrar aynı noktadan çalışmaya devam edemeyiz.
-Benzer derslerin ard arda çalışılması zihni yoracağından çalışacağınız dersleri planlarken sayısal derslerin arasına sözel ders, sözel derslerin arasına da sayısal ders yerleştirmelisiniz.
-Hergün düzenli olarak çalışmak için zaman dilimleri oluşturarak zor olan derslere daha fazla zaman ayırmalısınız. Ayrıca ders çalışırken dinlenmiş bir zihin algılama düzeyini artıracağından zor dersleri öne almalısınız.
-Sürekli ders çalışmak iyi öğrenmek anlamına gelmez. Önemli olan düzenli ve verimli çalışmaktır. Ders çalışmada en yararlı süre birer saatlik zaman dilimleridir.
Örneğin 45-50 dakikalık çalışmadan sonra 10 dakikalık tekrar yapmak ve çalışmanın bitiminde 10-15 dakika dinlenmek verimi artırmak için yararlı olacaktır.
-Çalışma ortamı uygun şekilde düzenlenmelidir. Çalışma yerinin ışığı, ısısı, gürültü v.s çalışırken dikkatin toplanmasında etkilidir. Çok sıcak, çok soğuk veya gürültülü bir ortamda derse motivasyon sağlanamaz. Ayrıca ders çalışırken müzik dinlemekte öğrenmeyi güçleştirir.
-Oturma yerinin çok rahat olması, çalışırken kaykılarak oturmak veya yatarak çalışmak dikkatimizi başka yönlere verir.
-Ders çalışmak için belirli bir yer ayırıp burasını sade ders çalışmak için kullanmalısınız. Ders çalışmak için devamlı bir yeriniz yoksa, çalışılan yerin başka çağrışımlar yapacak şekilde olmasını önlemelisiniz. Yemek masasında veya yattığınız odada çalışıyorsanız yemek yemeyi, uyumayı çağrıştıracak ipuçlarını ortadan kaldırmalısınız.
-Çalışmaya başlamak için isteğinizin gelmesini beklemeyin. Şayet normal çalışma zamanında içinizden çalışmak gelmiyorsa bile çalışır gibi yapın. Belirli bir süre sonra dikkatinizi topladığınızı göreceksiniz.
- Her ders için ayrı bir deftere notlar tutun. Çalışırken önemli gördüğünüz noktaların altını çizin.
- Okuduğunuzu kendi kelime ve cümlelerinizle ifade etmeniz öğrenmeye aktif olarak katılmayı ve daha etkin öğrenmeyi sağlayacaktır.
- Çalışma sırasında kendinize küçük ödüller koyun. İlgi ve dikkatiniz azalmışsa okuduğunuz konuyu bitirince hoşlandığınız bir işi yaparak kendinizi ödüllendireceğinize dair kendinize söz verin. Örneğin bu konuyu bitirirsem çikolata yiyebilirim vs.
- Dersiniz bitmeden önce çalışma isteğiniz azalmış ise çalışmanıza son vermeyerek bazı kurallar geliştirmelisiniz. "100 soru çözmeden odamdan çıkmayacağım" gibi. 100 soruyu çözdükten sonra da tekrar geriye dönmek koşuluyla bir süre çalışma yerinden ayrılmanız uygun olacaktır.
- Öğrendiklerinizi aynı gün etmek yararlı olduğu gibi aralıklı yapılan genel tekrarlar da önemlidir. Zira, kullanılmayan, tekrar edilmeyen bilgiler unutulur.
Verimli bir çalışmanın sergilenmiş olması konuları daha iyi anlamamızı sağlayacağı gibi lüzumsuz zaman kaybının da önüne geçecektir.
İnsanların en zalim efendisi alışkanlıklarıdır. Alışkanlıklarınızı terk edemiyorsanız, alışkanlıklarınızı planlarınıza uydurmaya çalışın.
Hepinize başarılar dilerim.
Nuray Baştan
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.