Türkiye'deki reklam pastasının en büyük dilimini ABD yiyor!
Türkiye 2022 yılı Medya ve Reklam Yatırımları Raporu'na göre ülkemizde 2022'de toplam reklam harcaması rekor düzeyde artarak 63 milyar 890 milyon TL'ye ulaştı. Reklamda aslan payını yüzde 69 oranla ve 44.1 milyar TL ile dijital mecra aldı. Bu paranın önemli bir bölümü de Google, Youtube, Meta, Twitter gibi Amerikan şirketlerinin cebine gitti.
14.04.2023 10:26:00 / Güncelleme: 14.04.2023 10:32:51





HASAN PARLAK / DETAY HABER
Türkiye 2022 yılı Medya ve Reklam Yatırımları Raporu'na göre toplam yatırımlar rekor düzeyde artarak 63 milyar 890 milyon TL'ye ulaştı. Medya yatırımları 52 milyar 920 milyon TL'ye, reklam yatırımları ise 10 milyar 97 milyon TL'ye yükseldi. Rapor, Reklamcılar Derneği (RD), Reklamverenler Derneği (RVD), İnteraktif Reklamcılık Derneği (IAB), Açıkhava Reklamcıları Vakfı (ARVAK), Ulusal Radyo Yayıncıları Derneği (URYAD) ve Mobil Mecralar Araştırma Pazarlama ve Reklamcılık Derneği (MMA TR) adına bağımsız danışmanlık şirketi Deloitte tarafından hazırlandı.
Enflasyon kendini hissettirdi
Reklam ve medya yatırımları 2022 yılında 2021 yılına göre yüzde 90 gibi oldukça yüksek bir oranda arttı. TV yatırımları bugüne kadar gerçekleşen en hızlı büyüme oranına ulaştı. Basın yatırımları sektöre yeni giren reklamverenler ile pozitif yönde gelişim sergiledi. Açıkhava 2022'yi yüzde 100 dolulukla geçirdi. Radyo yatırımları ikiye katlandı. Sinema seyirci sayısı 36,2 milyon kişiye ulaştı. Türkiye dijital reklam yatırımları payı yüzde 69 ile dünya ortalamasının üzerinde gerçekleşti. Rapor, her mecrada yatırımların arttığını ve bu sinerjiyle sektörün büyüdüğünü gösterdi.
Reklamda e-ticaret fırtınası
Reklam yatırımı en büyük sektör e-ticaret olurken, ikinci ve üçüncü sırada gıda ve finans yer aldı. E-ticaret kategorisi bu yıl ilk kez televizyon yatırımlarında en çok Grpxsn kullanan sektör olarak öne çıktı. Reklam yatırımları en çok büyüyen sektörler ise sırasıyla turizm, inşaat ve yakıt ve enerji oldu. TV reklam yatırımları, 2022'de yüzde 78.08 artış ile tarih boyunca gerçekleşen en hızlı yıllık büyüme oranına ulaştı.
En büyük pay yüzde 69 ile dijital mecranın
Türkiye'de 2022 yıl sonu medya ve reklam raporuna göre, organize medya sektörü (dijital partner) 15.33 milyar TL, direkt satın alma 21.17 milyar TL olarak raporlandı. Organize ve direkt satın almanın toplamı 36.5 milyar TL'ye ulaştı, 2021 yılına göre yüzde 93.46 büyüme gerçekleşti. Dijital mecranın toplam hacmi ise 44.1 milyar TL'ye ulaştı. Bu paranın önemli kısmı Google, Youtube, Meta (Facebook ve Instagram), Tiktok ve Twitter gibi sosyal medya mecralarına gitti. Reklamın yayınlandığı cihaz türüne göre dijital medya yatırımlarına bakıldığında, mobil cihazlar yüzde 73'lük pay ile dijital medya yatırımlarının en fazla yapıldığı mecra oldu. Avrupa'da olduğu gibi Türkiye'de de artan Connected TV kullanımlarının sonucunda, Connected TV yatırımları bir önceki yıla göre yüzde 152.5 artarak 310 milyon TL'ye ulaştı. Influencer yatırımları yüzde 138.2 artarken oyun içi sponsorlukta da yüzde 100'ün üzerinde artış raporlandı.
Basının payı yüzde 1.1'e indi
Basın yüzde 24.94 değişim göstererek ve Türkiye'deki organize medya yatırımları içerisinde toplamda yüzde 1.1'lik pay alarak 556 milyon TL olarak gerçekleşti. 2022 yılında medya yatırımları, gazetede yüzde 24.03 artarken, dergi tarafındaki artış yüzde 31.03 oldu. Açıkhava 2022'de yüzde 124.63 büyüyerek 2 milyarın üzerinde yatırım aldı. 2022 yılında radyo yatırımları yüzde 100'e yakın büyüme gösterdi. Sinema seyirci sayısı 36.2 milyon kişiye ulaştı. Sinema reklam yatırımları, 2022'de 110.7 milyon TL olarak gerçekleşti.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.