Türkiye marka çıkarmakta zorlanıyor
EVSİD Yönetim Kurulu Başkanı Talha Özger, Türkiye olarak ev ve mutfak eşyaları sektöründe ihracatta başı çeken ilk 10 ülke içinde birim ihracat değeri olarak en düşük rakama sahip olduklarına işaret ederek, "Sektörümüzün en büyük sorunu markalaşamamak" dedi.
30.06.2024 17:31:00
AHMET TURAN YİĞİT
AHMET TURAN YİĞİT
![Türkiye marka çıkarmakta zorlanıyor](resimler/haberler/24/turkiye-marka-cikarmakta-zorlaniyor-H1532850-11.webp)
![](temalar/resimler/bos.gif)
![Türkiye marka çıkarmakta zorlanıyor](resimler/haberler/24/turkiye-marka-cikarmakta-zorlaniyor-H1532850-12.webp)
![](temalar/resimler/bos.gif)
![](temalar/resimler/bos.gif)
Ev ve Mutfak Eşyaları Sanayicileri ve İhracatçıları Derneği (EVSİD), Mayıs ayı ve Ocak-Mayıs dönemi ihracat rakamlarını açıkladı. Sektörün Mayıs ayı ihracatı geçen yılın aynı ayına paralel olarak 273 milyon dolara ulaşırken, Ocak-Mayıs dönemi ihracatı ise yüzde 3.9 düşüşle 1.29 milyar dolara geriledi. Alt ürün grupları bazında elektrikli ürün grubu yüzde 2.4'lük artış ile sektörün en iyi performans gösteren kategorisi olarak öne çıkarken, buna karşın 2024 yılı ilk 5 aylık döneminde metal ürün grubunda yüzde 5.6, plastik ürün grubunda yüzde 3.5, seramik ürün grubunda yüzde 20.2 ve cam ürün grubunda da yüzde 10'luk düşüşler yaşandı. EVSİD Yönetim Kurulu Başkanı Talha Özger, 2023 Ocak-Mayıs döneminde 3.86 dolar/kg olan birim ihracat değerinin 2024 yılının aynı döneminde yüzde 1.9 düşüşle 3.78 dolara gerilediğine işaret ederek, "Sektörümüzün en büyük sorunu markalaşamamak. İhracatta başı çeken ilk 10 ülkeye baktığımızda birim ihracat değeri olarak en düşük rakama sahibiz. Görece düşük katma değerli ürünleri düşük kâr marjları ile ihraç etmeye çalışıyoruz. Teknoloji, tasarım ve marka ile ürün değerimizi arttırmamız gerekiyor çünkü mevcut durumda kur, enerji maliyetleri, ham madde ve işgücü gibi değişkenler bizleri büyük ölçüde etkiliyor" ifadelerini kullandı.
Türkiye dünyada 5. sırada
Türk ev ve mutfak eşyaları sektörünün 2023 yılında; Çin, Almanya, İtalya ve Hollanda'nın ardından 3.5 milyar dolarlık ihracatla globalde 5'inci sırada ihracat yaptığını kaydeden Özger, sabit döviz kurunun; maliyet artışlarının, navlun ve ham madde fiyatlarının altında kalmasının üretici ihracatçıyı zor duruma soktuğunu belirtti. Yaşanan yüksek maliyet artışlarını fiyatlara yansıtmak zorunda kaldıklarını, buna karşın ihracat pazarlarında bu artışların daha düşük seviyelerde olmasından dolayı rekabet gücünün azaldığını dile getiren Özger, mevcut pazarları kaybetmemek ve yeni pazarlarda, raflarda yer edinebilmek için ihracatçı için özel kur ve çalışan maliyetlerinde üretici üzerindeki yükün hafifletilebilmesi konularında ekonomi yönetiminden destek beklediklerini belirtti.