Tüketici Güven endeksi ekim ayında bir önceki aya göre yüzde 0.22 oranında artarak 91.56'ya yükseldi. Ancak bu artışa karşın tüketicinin hala güvensizlik sınırında Tüketici güvenindeki düşüş, tüketicilerin mevcut ve gelecek dönem satın alma güçleriyle mevcut dönemin dayanıklı tüketim malı satın almak için uygunluğuna dair değerlendirmelerin iyileşmesinden kaynaklandığı belirlendi.Merkez Bankası ve Türkiye İstatistik Kurumu'nun (TÜİK) ortaklaşa yaptığı Aylık Tüketici Eğilim Anketi'nin ekim ayı sonuçları açıklandı. Buna göre 100'ün üzerindeyken tüketici güvenindeki iyimserliği, 100'ün altındayken kötümserliği 100'deyken ise ne iyimser ne de kötümser duruma işaret eden güven endeksi ekimde 91.56 olarak hesaplandı. Tüketici güven endeksi geçen yıl ekim ayında yüzde 98.6 düzeyinde bulunuyordu. Kasımda yüzde 99.53'e çıkan tüketici güven endeksi, aralıkta yüzde 99.45 olmuştu. 2006 yılına yüzde 101.74 gibi iyimser bir seviyeden başlayan tüketici güven endeksi, şubatta yüzde 101.10'a düştükten sonra martta yüzde 101.7'ye nisanda ise 102.27'yle rekor düzeye ulaşmıştı. Mayıs ayından itibaren piyasalarda yaşanan dalgalanmanın da etkisiyle 100.07'ye düşen tüketici güven endeksi haziranda yüzde 92.17'yle güvensizlik düzeyine inmişti. Temmuzda yüzde 88.60'a kadar gerileyen tüketici güven endeksi ağustosta yüzde 91.40, eylülde yüzde 91.36, ekimde ise yüzde 91.56 olarak gerçekleşti. Güvensizlik sürüyorTüketici güveninin ekimde yüzde 0.22 oranında artmasında, tüketicilerin mevcut ve gelecek dönem satın alma güçleriyle mevcut dönemin dayanıklı tüketim malı satın almak için uygunluğuna dair değerlendirmelerinin iyileşmesinden kaynaklandığı belirlendi. Ancak yine de tüketicinin güven yakalayamadığı belirlendi. Mevcut döneme ilişkin satınalma gücü endeksi yüzde 1.28 oranında artarak 83.47'ye, gelecek döneme satınalma gücü endeksi yüzde 0.10 oranında artarak 85.77'ye çıktı. Genel ekonomik duruma ilişkin endeks ise yüzde 0.12 oranında azalarak yüzde 85.82'ye düştü. Ekim ayında iş bulma olanaklarına ilişkin gelecek dönem beklentisi yüzde 4.46 oranında azalarak 87.05'e indi. Mevcut dönemin dayanıklı tüketim malı satın almak için uygunluğu ise yüzde 3.62 oranında artarak 115.70'e çıktı. Satın alma gücüAnket kapsamında yöneltilen, altı ay öncesine göre şu andaki satın alma gücünün çok daha iyi olacağını düşünenlerin yüzde 0.5'lik oranı değişmezken, biraz daha iyi olacağını düşünenlerin oranı yüzde 11.9'dan yüzde 11.7'ye düştü. Aynı olacağını düşünenlerin oranı ise yüzde 43.6'dan yüzde 46.7'ye çıktı. Biraz daha kötü olacağını düşünenlerin oranı yüzde 38.7'den yüzde 35.7'ye düşerken, çok daha kötü olacağını düşünenlerin oranı yüzde 4.7'den yüzde 5.1'e yükseldi. Gelecek altı aylık dönemde satın alma gücünün çok daha iyi olacağını düşünenlerin oranı yüzde 0.4'den yüzde 0.3'e gerilerken, biraz daha kötü olacağını düşenlerin oranı da yüzde 33.1'den yüzde 30.5'e geriledi. Genel ekonomik durumGeçen üç aylık döneme göre, Türkiye'nin şu andaki genel ekonomik durumunun biraz daha iyi olacağını düşünenlerin oranı yüzde 15.7'den yüzde 14.8'e, biraz daha kötü olacağını düşenlerin oranı ise yüzde 39.3'den yüzde 38.2'ye düştü. Genel ekonomik durumun gelecek üç aylık dönemde mevcut dönemden biraz daha iyi olacağını düşünenlerin oranı yüzde 16'dan yüzde 13.8'e, biraz daha kötü olacağını düşünenlerin oranı ise yüzde 32.2'den yüzde 31.2'ye düştü. Gelecek altı aylık dönemde Türkiye'de iş bulma olanaklarının belirgin olarak artacağını bekleyenlerin oranı yüzde 6.1'den yüzde 5.6'ya düşerken, biraz artacağını bekleyenlerin oranı ise yüzde 18'den yüzde 14.9'a geriledi. Belirgin olarak azalacağını bekleyenlerin oranı ise yüzde 10.2'den yüzde 12.1'e çıktı. Tüketim eğilimi Önceki 3 aya göre gelecek 3 aylık dönemde kendisinin veya hanehalkının yarı-dayanıklı tüketim mallarına (giysi, ayakkabı, mutfak eşyası, vb.) yönelik harcamalarının biraz artacağını düşünenlerin oranı yüzde 27.7'den yüzde 27.8'e çıktı. Azalacağını belirtenlerin oranı ise yüzde 15.9'dan yüzde 13.1'e geriledi. İçinde bulunulan ayın, buzdolabı, TV, mobilya gibi dayanıklı tüketim malları satın almak isteyenler için uygun olduğunu düşünen tüketicilerin oranı yüzde 36.2'den yüzde 38.7'ye çıktı. Azalacağını düşünenlerin oranı ise yüzde 24.5'ten yüzde 23'e geriledi. Gelecek 6 aylık dönem içerisinde, kendisinin veya hanehalkının buzdolabı, TV, mobilya gibi dayanıklı tüketim malları satın alma olasılığı bulunanların oranı ise yüzde 6.7'den yüzde 6.2'ye inerken, böyle bir olasılığı bulunmayanların oranı da yüzde 84.7'den yüzde 87.3'e çıktı. Gelecek altı aylık dönemde otomobil alma olasılığı bulunanların oranı yüzde 3.9'dan yüzde 2.7'ye düşerken, böyle bir olasılık bulunmayanların oranı ise yüzde 93'den yüzde 94.7'ye çıktı.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.