logo
20 NİSAN 2025

Pistlerin yönü yanlış mı?

İstanbul Havalimanı'ndaki pistlerin, rüzgâr yönü göz ardı edilerek yapılmasının verimi düşürdüğü iddia ediliyor. Prof. Dr. Mikdat Kadıoğlu ise inşaat başladıktan sonra yüklenici firmanın kendisinden rüzgar analizi istediğini, pistlerin 20 derece kaydırılmasını tavsiye ettiği, ancak bunun yapılmadığı açıkladı
 

11.01.2020 17:23:00
Pistlerin yönü yanlış mı?
Pistlerin yönü yanlış mı?

İstanbul'a yapılan üçüncü havalimanı, bölgede geçtiğimiz günlerdeki şiddetli rüzgâr yüzünden rötarlı gerçekleşen iniş ve kalkışlar nedeniyle bir kez daha tartışmaların odağında. Havalimanındaki pistlerin doğrultusunun, hâkim rüzgâr yönü dikkate alınmadan belirlendiği iddiaları gündeme gelirken, DW Türkçe'ye konuşan isminin açıklanmadığı bir THY pilotu da bu eleştirilere katıldı.
Deneyimli THY pilotu, "Bölgede hakim rüzgâr 45 derece çaprazdan, yani kuzeydoğudan geliyor. İstanbul Havalimanı'ndaki dört pist de kuzey-güney istikametinde yapıldı. Oysa pistler, kuzeydoğu-güneybatı istikametinde yapılmalıydı" dedi.
Uçakların kalkış ve inişlerde rüzgârı mümkün mertebe önden almaları gerekiyor. Rüzgâr yandan ya da arkadan alınarak yapılan iniş ve kalkışlarda ise kaza riski artıyor. THY pilotu, İstanbul Havalimanı'nın bu yıl içinde tamamlanması planlanan beşinci pistinin ise doğu-batı doğrultusunda yapılacağını hatırlatarak bu pistin yönünün de "tam olarak doğru olmayacağını" ifade etti.
Ancak bir başka pilot pistlerin kuzey-güney doğrultusunda yapılmasında, hâkim rüzgar yönü dışındaki faktörlerin de etkisi olabileceğini hatırlattı. Geçmişte THY'de görev yapan pilot, "Rüzgâr yönü esas tabii ama başka faktörler de devreye girmiş olabilir.
Pist doğrultusundaki engeller mesela. Örneğin, bölgedeki rüzgâr gülleri ya da tepeler" ifadesini kullandı. "Rüzgâr güllerini kaldırmanın, tepeyi tıraşlamanın maliyeti var" diye ekledi.

Rüzgâr analizinde geç mi kalındı?

İstanbul Havalimanı'nın bulunduğu bölgede sağlıklı bir rüzgâr analizi yapılması konusunda geç kalındığına dair tartışmalar da yapılıyor. İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ) Uçak ve Uzay Bilimleri Fakültesi Meteoroloji Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Mikdat Kadıoğlu, İstanbul Havalimanı'nı inşa eden ve işleten İGA şirketinin, bölgede hafriyat çalışmaları başladıktan sonra kendisinden rüzgar analizi istediğini söyledi.
"Havalimanının yeri belirlendikten ve hafriyat başladıktan sonra İGA benden analiz istedi" diyen Kadıoğlu, kuzey-güney yönünde planlanmış olan pistlerin 20 derece doğuya döndürülmesini tavsiye ettiğini ancak fiziki durumdan ötürü pistlerin döndürülemediğini belirtti. Kadıoğlu, "Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü'nün bir ideali vardır.
Buna göre, verimli bir pist, yılın en az yüzde 95'inde kullanılmalıdır. Yoksa hiçbir pist yüzde 100 kullanılmaz. Hava şartları zaman zaman problem yaratır.
Bizim hesaplarımıza göre İstanbul Havalimanı'ndaki pistlerin şu anki verimliği yüzde 82-83 çıkıyor. Yirmi derece doğuya döndürebilseydik bu oran yüzde 95'leri buluyordu" dedi.
HABER MERKEZİ

Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Yorumlarınızı paylaşın

--
Kadıköy’de önce sevinç sonra şok
Fenerbahçe iki kez geriye düştüğü maçta öne geçti ama…
Meteorolojiden çarşamba uyarısı
3 büyükşehirde hava durumu
Erdoğan'dan 'normal doğum' açıklaması
Sivasspor'un pankartına destek
İzmir'de şok cinayet!
Eski milletvekilinin oğlu annesini öldürdü
Bilecik’te facia ucuz atlatıldı
Öğrenci taşıyan otobüse arkadan tır çarptı: 18 kişi yaralandı
Ege'de korkutan deprem
Birçok şehirde hissedildi
Bu altın yatırımlık değil yemeklik
Birçok hastalığa iyi geldiği söyleniyormuş...
Gazze'de katliamın bilançosu açıklandı
Katledilenlerin sayısı 51 bin 200'ü aştı
New York'ta Trump'a protesto
Elon Musk da nasibini aldı
Zelenskiy'den ateşkes uzatılsın çağrısı
'Bir günlük ateşkes yetmez 30 gün olsun'
'Asıl beka sorunu...'
Erdoğan'a çarpıcı cevap
Katil durmayacak!
Netanyahu: Tek seçenek savaş
Astronotlar Dünya'ya döndü
Soyuz MS-26 uzay aracı Kazakistan'a indi
Elektrik otomobil sayısı hızla artıyor
Bir yılda 2 katına çıktı
AKP Rümeysa konusunda neden sessiz?
Özgür Özel'den hükümete zor soru!
Kadıköy’de önce sevinç sonra şok
Fenerbahçe iki kez geriye düştüğü maçta öne geçti ama…
Meteorolojiden çarşamba uyarısı
3 büyükşehirde hava durumu
Erdoğan'dan 'normal doğum' açıklaması
Sivasspor'un pankartına destek
İzmir'de şok cinayet!
Eski milletvekilinin oğlu annesini öldürdü
Bilecik’te facia ucuz atlatıldı
Öğrenci taşıyan otobüse arkadan tır çarptı: 18 kişi yaralandı
Ege'de korkutan deprem
Birçok şehirde hissedildi
Bu altın yatırımlık değil yemeklik
Birçok hastalığa iyi geldiği söyleniyormuş...
Gazze'de katliamın bilançosu açıklandı
Katledilenlerin sayısı 51 bin 200'ü aştı
New York'ta Trump'a protesto
Elon Musk da nasibini aldı
Zelenskiy'den ateşkes uzatılsın çağrısı
'Bir günlük ateşkes yetmez 30 gün olsun'
'Asıl beka sorunu...'
Erdoğan'a çarpıcı cevap
Katil durmayacak!
Netanyahu: Tek seçenek savaş
Astronotlar Dünya'ya döndü
Soyuz MS-26 uzay aracı Kazakistan'a indi
Elektrik otomobil sayısı hızla artıyor
Bir yılda 2 katına çıktı
AKP Rümeysa konusunda neden sessiz?
Özgür Özel'den hükümete zor soru!
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2025

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.