Taşıt Araçları Yan Sanayicileri Derneği (TAYSAD) Yönetim Kurulu Başkanı Ömer Burhanoğlu, 2004-2006 dönemine bakıldığında ihracatın arttığını, ama hızının azaldığını belirterek, "Biz artık son ürüne değil, tasarımdan itibaren tüm süreçlere talibiz. Aksi halde teknoloji farkı oluşturamayız, diğer ülkelerle parça rekabetine girip kaybederiz, sektörün sonu tekstil gibi olur" dedi. Burhanoğlu, otomotiv pastasını büyütmeyi ve büyüyen pastada yan sanayinin dilimini artırmayı amaçladıklarını belirterek, global düzeyde son derece dinamik ve rekabetçi yapıya sahip sektörde, "uygun otomotiv ortamı"nı oluşturmak gerektiğini söyledi. Türkiye'de tasarım kabiliyeti olan, rekabet öncesi işbirliği yapabilen, kaynaklarını doğru ve verimli kullanan, yatırımın teşvik edildiği bir ortama ihtiyaç duyulduğunu dile getiren Burhanoğlu, yan sanayinin rekabetçi yapısına darbe vuran girdiler üzerindeki vergilere dikkati çekti. Burhanoğlu, geçen yıl 3,6 milyar dolar ihracat gerçekleştiren yan sanayinin bu yılki hedefinin 4-4,2 milyar dolar olduğunu bildirerek, şunları söyledi: "2004-2006 dönemine bakıldığında ihracat artıyor, ama hızı azalıyor. Bugüne kadar kendi kendini parlatan bir sektördü, ancak bunun devamlılığını sağlamak lazım. Bu desteğin de devletten gelmesi gerekir. Rekabetçi bir stratejinin oluşturulması, yatırımın cazip hale getirilmesi, vergi oranlarında yeniden düzenlemeler yapılması gibi önlemler beklerken, yatırım indiriminin kaldırılması, otomotive ilişkin vergilerin artırılması ve Hyundai gibi çok büyük bir yatırımın geri döndürülmesi, sektörün cilasını götürüyor." Burhanoğlu, yan sanayide yerli kullanım oranının Türkiye'de yüzde 55 iken İran'da yüzde 65, Romanya'da da yüzde 75 olduğuna işaret ederek, Türkiye'nin bu konuda kat etmesi gereken çok mesafe bulunduğunu, ancak sadece fiyat rekabetinin de çözüm olmadığını ifade etti. Burhanoğlu, "Parça yapıp, Çin, Hindistan ve Romanya ile rekabete giriliyor. Ancak bizim amacımız daha proje, tasarım aşamasında devreye girmek. Projeden üretime kadar uzanan süreçte ciddi bir katma değer var ve bu harcamanın hiçbiri Türkiye'ye gelmiyor. Yatırım aşamasında gelirin büyük kısmını kaybediyoruz. Oysa Ar-Ge, tasarım, know-how gibi aşamalar var ve üstlenmediğimiz her süreç için para ödüyoruz ya da kazanılacak parayı kaybediyoruz" dedi.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.