Çok tüketene indirimli elektrik!
Hükümet bir taraftan elektriğe yüksek zamlar yaparak vatandaşın belini bükerken, öte yandan ‘çok tüketene indirimin' yolunu açarak tuhaf bir politika izliyor. Yeni uygulamaya göre, faturası 150 TL'yi aşan tüketiciler elektriği yüzde 15 i
09.02.2013 00:00:00
RECEP BAHAR / İSTANBUL
Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK) 1 Şubat'ta 4628 Sayılı Elektrik Piyasası Kanunu'na dayalı olarak aldığı kararla serbest tüketici limitini yıllık 25 bin kilovat / saatten 5 bin kilovat / saate düşürdü. 2001'den bu yana serbest tüketici limitinde ciddi bir düşüşe imza atan EPDK, bugüne kadar sanayi kuruluşları ve ticarethanelere sağladığı ucuz elektrik uygulamasını meskenlere de açmış oldu. Buna göre elektrik faturası yaklaşık 150 TL'yi aşan tüketiciler, tedarikçisini değiştirmek suretiyle, elektriği daha ucuza satan perakende satış şirketlerinden yaklaşık yüzde 15 indirimle kullanabilecek. 2015 yılında serbest tüketici limitinin tamamen kaldırılacağını ifade eden Bilkent Üniversitesi Enerji Hukuku ve Politikası Öğretim Görevlisi Şahin Ardıyok, “12 yıldır sadece sanayi kuruluşları ve ticarethaneler elektriği indirimli kullanırken, uygulama 70 milyon tüketiciyi birinci derecede ilgilendirir hale geldi. Tüketiciler mevcut tedarikçisinden alacakları ‘borcu yok' belgesi ile fiyatını uygun bulduğu yeni bir tedarikçi belirleyip, hemen uygulamadan yararlanabilir ve elektriği ucuz alabilirler. Tüketici ile tedarikçi arasında örnek sözleşmelerin olmaması ise bir sorun olabilir. Bu noktada gerek haksız rekabeti gerekse tüketicilerin kafasının karışmasını önlemek için EPDK'nın tüketicileri ne olduğunu anlamadıkları sözleşmelerden koruyucu önlemler alması gerekebilir” dedi.
Vatandaşın çoğunluğu yararlanamayacak
Uygulamadan bugüne kadar 27 binden fazla sanayi kuruluşu ve ticarethanenin yararlandığına dikkat çeken Şahin Ardıyok, Türkiye'deki meskenlerin yüzde 70'inde yıllık elektrik tüketiminin ortalama 3 bin Kilovat / saat olduğuna dikkat çeken Şahin Ardıyok, “Yeni uygulamadan ilk etapta meskenlerin yüzde 30'luk kısmı yararlanabilecek. 2014 yılında bu oran yüzde 70'lere yaklaşırken, 2015 yılında ise limitin tamamen kaldırılması ile birlikte meskenlerin tamamı rekabetçi fiyatlarla elektriği ucuz kullanabilecek” dedi. Uygulamanın rekabet sorunlarını da beraberinde getireceğini ifade eden Şahin Ardıyok, özellikle dağıtım şirketlerinin ayrımcı uygulamalar yapmasının piyasaya girecek alternatif perakende satış şirketlerinin faaliyetlerini zorlaştırabileceğini bildirdi. Bu nedenle EPDK'nın regülasyonlarının ve denetiminin önemine vurgu yapan Şahin Ardıyok, “Uygulama en çok da, meskenler için de rekabet etmek zorunda kalacakları için, dağıtım şirketlerini ilgilendiriyor. Sadece dağıtım bedeli ile işi döndürmek tabi ki istemeyecekler. Perakende satış da yapmak durumundalar ve eğer rehavete kapılırlarsa müşterilerinin büyük çoğunluğun rakiplerine kaptırabilirler” dedi.
Enerji şirketleri kampanya ile müşteri çekecek
Piyasada aralarında EnerjiSA, Zorlu Enerji ve Aksa Enerji gibi büyük grupların yanı sıra 100'ün üzerinde enerji şirketi bulunduğuna dikkat çeken ACTECON Kıdemli Danışmanı Feridun İzgi ise, perakende satış şirketlerinin müşteri çekmek için farklı kampanyalar gerçekleştirebileceklerini açıkladı. Feridun İzgi, “Tıpkı GSM şirketlerinin cep telefonu kampanyası ile müşteri çekmesi gibi, enerji şirketlerinin bazıları da 24 ay hizmet taahhüdü veren müşterilerine bedava beyaz eşya verebilecek veya doğalgaz, internet, telefon gibi hizmetlerde indirim yapabilecekler” dedi.
Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK) 1 Şubat'ta 4628 Sayılı Elektrik Piyasası Kanunu'na dayalı olarak aldığı kararla serbest tüketici limitini yıllık 25 bin kilovat / saatten 5 bin kilovat / saate düşürdü. 2001'den bu yana serbest tüketici limitinde ciddi bir düşüşe imza atan EPDK, bugüne kadar sanayi kuruluşları ve ticarethanelere sağladığı ucuz elektrik uygulamasını meskenlere de açmış oldu. Buna göre elektrik faturası yaklaşık 150 TL'yi aşan tüketiciler, tedarikçisini değiştirmek suretiyle, elektriği daha ucuza satan perakende satış şirketlerinden yaklaşık yüzde 15 indirimle kullanabilecek. 2015 yılında serbest tüketici limitinin tamamen kaldırılacağını ifade eden Bilkent Üniversitesi Enerji Hukuku ve Politikası Öğretim Görevlisi Şahin Ardıyok, “12 yıldır sadece sanayi kuruluşları ve ticarethaneler elektriği indirimli kullanırken, uygulama 70 milyon tüketiciyi birinci derecede ilgilendirir hale geldi. Tüketiciler mevcut tedarikçisinden alacakları ‘borcu yok' belgesi ile fiyatını uygun bulduğu yeni bir tedarikçi belirleyip, hemen uygulamadan yararlanabilir ve elektriği ucuz alabilirler. Tüketici ile tedarikçi arasında örnek sözleşmelerin olmaması ise bir sorun olabilir. Bu noktada gerek haksız rekabeti gerekse tüketicilerin kafasının karışmasını önlemek için EPDK'nın tüketicileri ne olduğunu anlamadıkları sözleşmelerden koruyucu önlemler alması gerekebilir” dedi.
Vatandaşın çoğunluğu yararlanamayacak
Uygulamadan bugüne kadar 27 binden fazla sanayi kuruluşu ve ticarethanenin yararlandığına dikkat çeken Şahin Ardıyok, Türkiye'deki meskenlerin yüzde 70'inde yıllık elektrik tüketiminin ortalama 3 bin Kilovat / saat olduğuna dikkat çeken Şahin Ardıyok, “Yeni uygulamadan ilk etapta meskenlerin yüzde 30'luk kısmı yararlanabilecek. 2014 yılında bu oran yüzde 70'lere yaklaşırken, 2015 yılında ise limitin tamamen kaldırılması ile birlikte meskenlerin tamamı rekabetçi fiyatlarla elektriği ucuz kullanabilecek” dedi. Uygulamanın rekabet sorunlarını da beraberinde getireceğini ifade eden Şahin Ardıyok, özellikle dağıtım şirketlerinin ayrımcı uygulamalar yapmasının piyasaya girecek alternatif perakende satış şirketlerinin faaliyetlerini zorlaştırabileceğini bildirdi. Bu nedenle EPDK'nın regülasyonlarının ve denetiminin önemine vurgu yapan Şahin Ardıyok, “Uygulama en çok da, meskenler için de rekabet etmek zorunda kalacakları için, dağıtım şirketlerini ilgilendiriyor. Sadece dağıtım bedeli ile işi döndürmek tabi ki istemeyecekler. Perakende satış da yapmak durumundalar ve eğer rehavete kapılırlarsa müşterilerinin büyük çoğunluğun rakiplerine kaptırabilirler” dedi.
Enerji şirketleri kampanya ile müşteri çekecek
Piyasada aralarında EnerjiSA, Zorlu Enerji ve Aksa Enerji gibi büyük grupların yanı sıra 100'ün üzerinde enerji şirketi bulunduğuna dikkat çeken ACTECON Kıdemli Danışmanı Feridun İzgi ise, perakende satış şirketlerinin müşteri çekmek için farklı kampanyalar gerçekleştirebileceklerini açıkladı. Feridun İzgi, “Tıpkı GSM şirketlerinin cep telefonu kampanyası ile müşteri çekmesi gibi, enerji şirketlerinin bazıları da 24 ay hizmet taahhüdü veren müşterilerine bedava beyaz eşya verebilecek veya doğalgaz, internet, telefon gibi hizmetlerde indirim yapabilecekler” dedi.