Badem, ceviz propagandasına dikkat!
ABD, ihraç ürünleri olan ceviz ve bademi araştırma kuruluşları, doktor, diyetisyen, basın hattını kullanarak dünyaya pazarlarken; Türkiye, badem ve Amerikan cevizinden çok daha sağlıklı olan fındık, kuru incir ve kuru kayısıyı gerekli yapıları oluşturamadığından pazarlamakta zorluk çekiyor
21.11.2017 00:00:00
RECEP BAHAR/DETAY HABER
Kuru yemiş, kuru meyve üretiminde dünyada ilk sıralarda yer alan ve 150 ülkeye ihracat yapan Türkiye, NFV EXCO Dried Konferansı kapsamında 20 ülkeden satın alma heyetini İstanbul'da ağırlıyor. Konferans kapsamında düzenlenen basın toplantısında Yeni Mesaj'ın "ABD'nin Türkiye'ye sattığı lezzeti kıt badem ve cevizin ülkemizde sağlığa yararlılığı konusunda sürekli propaganda yapılıyor. Oysa Türkiye menşeli fındık, kuru kayısı ve incirde bu yapılmıyor" şeklindeki sorusu üzerine Tüm Kuruyemiş Sanayicileri ve İş Adamları Derneği (TÜKSİAD) Başkanı Hüsamettin Karaman, ABD'nin ihraç ettiği badem, ceviz ve Pikan cevizi için özel tanıtım grupları oluşturduğuna işaret ederek, şunları söyledi: "Bu tanıtım grupları planlar yapıyor. Buna göre araştırma kuruluşları badem, cevizle ilgili 'şu şu araştırmaları yapacak' deniliyor.
Doktorlar, diyetisyenler ayarlanıyor. Hazırlanan çalışmalar basına servis ediliyor. Ortaya küresel bir haber dalgası çıkıyor. Türkiye'deki tanıtım grupları ise tam oturmadı. Bizde Ekonomi Bakanlığı, fuar organizasyonlarına ağırlık veriyor. Oysa bakanlık farklı etkinlikleri fonlamalı" şeklinde konuştu. Karaman, Türkiye'ye 100 milyon dolar değerinde badem ve cevizin kaçak olarak girdiğine dikkatleri çekerek, "Maalesef kaçak ürünler ticaret borsalarında tescil ediliyor" şeklinde konuştu.
Pazarlama sorunu var
Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Birol Celep ise "Geçen sezon 926 milyon dolarlık ihracat rakamına ulaştık ve artan üretimle ihracatın 1.5 milyar dolara çıkabileceğini öngörmekteyiz. Kuru incirde 64 bin, çekirdeksiz kuru üzümde 270 bin, kuru kayısıda 274 bin ton ihracat gerçekleştiriyoruz" dedi. Türkiye'nin en önemli sorununun pazarlama olduğunun altını çizen Celep, "Avrupa ülkelerine inciri, kayısıyı dökme olarak satıyorduk. Ancak şu an yüzde 70 paketli gönderiyoruz. Paketli ürün demek katma değerli ürün demek!" dedi.
Celep, 2017 yılında hedef pazarlar arasında yer alan Çin ve Kore'de iyi işler başarıldığına da değinerek, "Kuru üzümde İngiltere, Almanya ve Hollanda'da; kuru kayısıda Avrupa Birliği ülkelerinde, Noel sofralarının vazgeçilmezi olan Türk incirinde ise Fransa, Almanya ve ABD'ye önemli satışlar gerçekleştirdik" şeklinde konuştu. Ulusal Fındık Konseyi Başkanı Sebahattin Arslantürk ise aflatoksin sorununa değinirken, "ABD 40 birim aflatoksinli ürün satarken, Türkiye 10 birimli ürün satamıyor" dedi. Globus Fuar ve Kongre Yönetimi Genel Müdürü Özlem Adıgüzel de "Kuruyemiş ve kuru meyvede, tüm dünyanın buluşma noktası, elbette Türkiye olmalıydı. Globus olarak, sektörün buluşma noktası olma iddiamızı, organizasyonumuzla ortaya koyduk" şeklinde konuştu.
Rakamlarla Türkiye'nin kuru yemiş sektörü
Sektörün toplam iç pazar büyüklüğü: 9.1 milyar TL
Kuru yemiş sektörünün ihracatı: 2.8 milyar dolar
Kur meyve sektörünün ihracatı: 1.3 milyar dolar
Kuru meyve sektörü 2023 ihracat hedefi: 3 milyar dolar
Kuru yemiş sektörü 2023 ihracat hedefi: 3.5 milyar dolar
Türkiye'nin en fazla ihraç ettiği kuru yemişler: Fındık, ay çekirdeği, leblebi, Antep fıstığı ve badem
En fazla ihracatı yapılan kuru meyveler: Çekirdeksiz kuru üzüm, kuru kayısı, kuru incir
Kuru yemiş, kuru meyve üretiminde dünyada ilk sıralarda yer alan ve 150 ülkeye ihracat yapan Türkiye, NFV EXCO Dried Konferansı kapsamında 20 ülkeden satın alma heyetini İstanbul'da ağırlıyor. Konferans kapsamında düzenlenen basın toplantısında Yeni Mesaj'ın "ABD'nin Türkiye'ye sattığı lezzeti kıt badem ve cevizin ülkemizde sağlığa yararlılığı konusunda sürekli propaganda yapılıyor. Oysa Türkiye menşeli fındık, kuru kayısı ve incirde bu yapılmıyor" şeklindeki sorusu üzerine Tüm Kuruyemiş Sanayicileri ve İş Adamları Derneği (TÜKSİAD) Başkanı Hüsamettin Karaman, ABD'nin ihraç ettiği badem, ceviz ve Pikan cevizi için özel tanıtım grupları oluşturduğuna işaret ederek, şunları söyledi: "Bu tanıtım grupları planlar yapıyor. Buna göre araştırma kuruluşları badem, cevizle ilgili 'şu şu araştırmaları yapacak' deniliyor.
Doktorlar, diyetisyenler ayarlanıyor. Hazırlanan çalışmalar basına servis ediliyor. Ortaya küresel bir haber dalgası çıkıyor. Türkiye'deki tanıtım grupları ise tam oturmadı. Bizde Ekonomi Bakanlığı, fuar organizasyonlarına ağırlık veriyor. Oysa bakanlık farklı etkinlikleri fonlamalı" şeklinde konuştu. Karaman, Türkiye'ye 100 milyon dolar değerinde badem ve cevizin kaçak olarak girdiğine dikkatleri çekerek, "Maalesef kaçak ürünler ticaret borsalarında tescil ediliyor" şeklinde konuştu.
Pazarlama sorunu var
Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Birol Celep ise "Geçen sezon 926 milyon dolarlık ihracat rakamına ulaştık ve artan üretimle ihracatın 1.5 milyar dolara çıkabileceğini öngörmekteyiz. Kuru incirde 64 bin, çekirdeksiz kuru üzümde 270 bin, kuru kayısıda 274 bin ton ihracat gerçekleştiriyoruz" dedi. Türkiye'nin en önemli sorununun pazarlama olduğunun altını çizen Celep, "Avrupa ülkelerine inciri, kayısıyı dökme olarak satıyorduk. Ancak şu an yüzde 70 paketli gönderiyoruz. Paketli ürün demek katma değerli ürün demek!" dedi.
Celep, 2017 yılında hedef pazarlar arasında yer alan Çin ve Kore'de iyi işler başarıldığına da değinerek, "Kuru üzümde İngiltere, Almanya ve Hollanda'da; kuru kayısıda Avrupa Birliği ülkelerinde, Noel sofralarının vazgeçilmezi olan Türk incirinde ise Fransa, Almanya ve ABD'ye önemli satışlar gerçekleştirdik" şeklinde konuştu. Ulusal Fındık Konseyi Başkanı Sebahattin Arslantürk ise aflatoksin sorununa değinirken, "ABD 40 birim aflatoksinli ürün satarken, Türkiye 10 birimli ürün satamıyor" dedi. Globus Fuar ve Kongre Yönetimi Genel Müdürü Özlem Adıgüzel de "Kuruyemiş ve kuru meyvede, tüm dünyanın buluşma noktası, elbette Türkiye olmalıydı. Globus olarak, sektörün buluşma noktası olma iddiamızı, organizasyonumuzla ortaya koyduk" şeklinde konuştu.
Rakamlarla Türkiye'nin kuru yemiş sektörü
Sektörün toplam iç pazar büyüklüğü: 9.1 milyar TL
Kuru yemiş sektörünün ihracatı: 2.8 milyar dolar
Kur meyve sektörünün ihracatı: 1.3 milyar dolar
Kuru meyve sektörü 2023 ihracat hedefi: 3 milyar dolar
Kuru yemiş sektörü 2023 ihracat hedefi: 3.5 milyar dolar
Türkiye'nin en fazla ihraç ettiği kuru yemişler: Fındık, ay çekirdeği, leblebi, Antep fıstığı ve badem
En fazla ihracatı yapılan kuru meyveler: Çekirdeksiz kuru üzüm, kuru kayısı, kuru incir
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.