logo
03 NİSAN 2025

İstanbul Havalimanı: Eksisi artısı masaya yatırılması gereken proje

İstanbul Havalimanı, Türkiye'nin uluslararası havacılık sektöründeki konumunu güçlendirmiş ve küresel bir aktarma merkezi haline gelmiştir. Ancak yüksek maliyetler ve çevresel etkiler, bazı eleştirileri beraberinde getirmiştir

02.04.2025 00:10:00
Hasan Gündoğdu
İstanbul Havalimanı: Eksisi artısı masaya yatırılması gereken proje
İstanbul Havalimanı: Eksisi artısı masaya yatırılması gereken proje
İstanbul Havalimanı, Türkiye'nin havacılık sektöründeki en büyük projelerinden biri olarak dikkat çekiyor. 29 Ekim 2018'de açılan havalimanı, İstanbul'un Avrupa yakasında, Karadeniz kıyısındaki Tayakadın ve Akpınar köyleri arasında yer alıyor. 


 
Toplamda 76,5 milyon metrekarelik bir alana yayılan havalimanı, tüm fazları tamamlandığında yıllık 200 milyon yolcu kapasitesine ulaşabilecek şekilde tasarlandı.
 

Büyüklüğü ve maliyeti

 
Havalimanının büyüklüğü, 1,4 milyon metrekarelik terminal binası ve 6 bağımsız pist ile dünya çapında dikkat çekiyor.
 
Projenin toplam maliyeti yaklaşık 10 milyar euro olarak belirtiliyor. Bu maliyet, altyapı, terminal binaları, pistler, kontrol kuleleri ve çevre düzenlemeleri gibi unsurları kapsıyor.

 

İnşaatı kim üstlendi?

 
İstanbul Havalimanı'nın yapımını, Cengiz, Mapa, Limak, Kolin ve Kalyon Ortak Girişim Grubu tarafından kurulan İGA (İstanbul Grand Airport) üstlendi. İGA, havalimanını inşa etmekle kalmayıp, 25 yıl boyunca işletme hakkına da sahip.

 

Ödeme süresi

 
İGA'nın devlete toplamda 22 milyar 152 milyon euro kira ödemesi gerekiyor ve bu ödeme 25 yıllık işletme süresine yayılmış durumda. Ancak pandemi gibi olağanüstü durumlar nedeniyle kira ödemelerinde ertelemeler ve düzenlemeler yapılmıştır. 

 

Yatırımın mantıklılığı

 
Bu yatırımın mantıklı olup olmadığı konusunda farklı görüşler mevcut. İstanbul Havalimanı, Türkiye'nin uluslararası havacılık sektöründeki konumunu güçlendirmiş ve küresel bir aktarma merkezi haline gelmiştir. Ancak yüksek maliyetler ve çevresel etkiler, bazı eleştirileri beraberinde getirmiştir. Örneğin, çevre düzenlemeleri ve işçi hakları konularında yaşanan sorunlar, projenin sosyal sürdürülebilirliği açısından tartışma yaratmıştır.
 

Alternatif bir yatırım önerisi

 
Daha doğru bir yatırım önerisi olarak, mevcut havalimanlarının modernizasyonu ve kapasite artırımı düşünülebilirdi. Bu, daha düşük maliyetle benzer bir etki yaratabilir ve çevresel etkileri minimize edebilirdi. Ayrıca, demiryolu ve denizyolu taşımacılığına yapılacak yatırımlar, Türkiye'nin lojistik altyapısını güçlendirebilir ve karbon ayak izini azaltabilirdi.
 
Sonuç olarak, İstanbul Havalimanı, Türkiye'nin havacılık sektöründeki iddiasını ortaya koyan bir proje olsa da, maliyet ve çevresel etkiler açısından daha dengeli alternatifler değerlendirilebilirdi. 
 
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Yorumlarınızı paylaşın

--
Listede Türkiye de var
Trump, karşılıklı tarifeleri açıkladı
Mourinho'dan skandal hareket
Okan Buruk'un burnunu sıktı
Galatasaray Fenerbahçe'yi eledi
Sarı kırmızılılar yarı finalde
Yasa dışı bağış, rüşvet ve yolsuzluk ile suçlanıyordu
New York Belediye Başkanı hakkındaki dava düştü
Tur uzatmalarda geldi
Trabzonspor Ziraat Türkiye Kupası'nda yarı finale yükseldi
Bayram ziyaretinden dönüyorlarmış
5 kişilik ailenin yok olduğu kazada 10 kişi de yaralandı
Marine Le Pen'in yerine o mu geçecek?
Gözler 29 yaşındaki genç lidere çevrildi
Yollar yine kan gölü
Bayram tatilinin ilk 4 gününün acı bilançosu
RTÜK'ten boykot uyarısı
'Gereği yapılacak'
İsrail'den Gazze'de yeni plan
Saldırılar daha da genişleyecek
Dünyanın en zenginleri belli oldu
Listede 32 Türk var
Yoldan çıkan otobüs tarlaya uçtu: 2 ölü, 25 yaralı
Sivas’taki kaza yerinden görüntüler
Bağcılar'da hareketli gece
Kimlik kontrolü yapan bekçiyi vurup kaçtılar
CHP lideri Özel'den Hisarcıklıoğlu'na tepki
'Sen ve senin anlayışın kaybedecek'
Sivas'ta yolcu otobüsü devrildi
2 kişi öldü çok sayıda yaralı var
Listede Türkiye de var
Trump, karşılıklı tarifeleri açıkladı
Mourinho'dan skandal hareket
Okan Buruk'un burnunu sıktı
Galatasaray Fenerbahçe'yi eledi
Sarı kırmızılılar yarı finalde
Yasa dışı bağış, rüşvet ve yolsuzluk ile suçlanıyordu
New York Belediye Başkanı hakkındaki dava düştü
Tur uzatmalarda geldi
Trabzonspor Ziraat Türkiye Kupası'nda yarı finale yükseldi
Bayram ziyaretinden dönüyorlarmış
5 kişilik ailenin yok olduğu kazada 10 kişi de yaralandı
Marine Le Pen'in yerine o mu geçecek?
Gözler 29 yaşındaki genç lidere çevrildi
Yollar yine kan gölü
Bayram tatilinin ilk 4 gününün acı bilançosu
RTÜK'ten boykot uyarısı
'Gereği yapılacak'
İsrail'den Gazze'de yeni plan
Saldırılar daha da genişleyecek
Dünyanın en zenginleri belli oldu
Listede 32 Türk var
Yoldan çıkan otobüs tarlaya uçtu: 2 ölü, 25 yaralı
Sivas’taki kaza yerinden görüntüler
Bağcılar'da hareketli gece
Kimlik kontrolü yapan bekçiyi vurup kaçtılar
CHP lideri Özel'den Hisarcıklıoğlu'na tepki
'Sen ve senin anlayışın kaybedecek'
Sivas'ta yolcu otobüsü devrildi
2 kişi öldü çok sayıda yaralı var
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2025

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.