Fobi tedavisinde yerli çözüm
Hasan Kalyoncu Üniversitesi (HKÜ) akademisyenleri tarafından 'Artırılmış Gerçeklik Teknolojisi' kullanılarak geliştirilen 'PhobiAR' uygulaması; fobilerin tedavisinde çığır açacak.
25.11.2020 12:46:00
M. YASİN ERKOL / DETAY HABER
Dünyada milyonlarca kişi kedi, köpek, böcek gibi fobilerle mücadele ederken birçoğu ise fobilerini yenmek için profesyonel destek alıyor. Hasan Kalyoncu Üniversitesi (HKÜ) akademisyenleri ise psikolog ve psikiyatri uzmanları tarafından fobilerin psikoterapisinde kullanabilecek bir uygulama geliştiriyor. Artırılmış gerçeklik teknolojisi kullanılarak geliştirilen 'PhobiAR' uygulaması ile fobilerin geleneksel psikoterapisinde karşılaşılan sınırlılıklarına önemli çözümler sunması hedefleniyor.
Etkili tedavi sunacak
'PhobiAR', HKÜ Psikoloji Bölümü Araştırma Görevlisi Saadet Yapan, HKÜ Bilgisayar Mühendisliği Araştırma Görevlisi Nihat Yılmaz Şimşek ve Psikoloji Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Levent Sütçigil tarafından yürütülüyor. HKÜ Kuluçka Merkezi'nde geliştirirken uygulama TÜBİTAK tarafından Teknogirişim Sermayesi Desteği de alıyor. Projenin mimarlarından Araştırma Görevlisi Saadet Yapan, PhobiAR'ın 2021 Ağustos ayından itibaren psikoterapide etkin olarak kullanılabileceğini ifade ederek, "Fobilerin tedavisinde maruz bırakma denilen bir teknik uygulanır. Bu teknikte danışanlar korktukları durumla gerçek zamanlı ya da imajinasyon ile aşamalı olarak karşı karşıya getirilir. Ancak bu tekniklerin hem danışanlar hem terapistler için bazı sınırlılıkları bulunmaktadır. Bizler bu sınırlılıklara teknolojik çözümler üretmeyi ve psikoterapi hizmetlerinin verimliliğini artırmayı hedefliyoruz. Kullanılan AR (artırılmış gerçeklik) gözlüğü ile danışanları bulundukları ortamdan soyutlamadan fobik durumla karşı karşıya kalmalarını sağlıyoruz. Yapılan araştırmalar kedi, köpek ve böcek fobilerinin yaygın bir bozukluk olarak karşımıza çıktığını gösteriyor. Bu araştırmaların sonuçlarından yola çıkarak yazılım geliştirme sürecimiz başladı. Ayrıca cep telefonu uygulamalarımızın geliştirme süreci tamamlandı ve ilk sürümleri Google Play Store ve App Store'da yayınlandı."
4 canlı türü modellendi
HKÜ Bilgisayar Mühendisliği Araştırma Görevlisi Nihat Yılmaz Şimşek, projenin hayata geçirilme sürecini anlattı: "Dört canlı türü üzerinde yani kedi, köpek, örümcek ve hamamböceği üzerinde çalışıyoruz. Önce bu canlıların var olan modelleri üzerinden çalışmaya başlayarak bunların gerçekliğini artırdık. Ardından bu modellere koşma, havlama, uçma gibi animasyonlar ekleyerek hareket etmelerini sağladık. Son olarak da oyun motoru kullanarak, modellere kodlar yazarak artırılmış gerçeklik kazandırmış olduk. Bir canlı türü için yaptığımız bu işlemler ortalama bir ayımız aldı."